Pyre

Pyre

Supergiant Games har indset deres styrker og svagheder, og lavet deres bedste spil til dato.

Jeg har nysgerrigt fuldt Supergiant Games siden deres første spil, men de har aldrig haft min fulde opmærksomhed. Bastion havde en smuk art-style, soundtracket var godt og humoren var også til stede (som da jeg falder ud over kanten, og fortælleren knastørt siger, hvad jeg lige gjorde), men gameplayet var kun akkurat spændende nok til, at jeg fik set slutningen, og historien var ikke udtalt nok. Transistor ramte samme skæbne, hvor art-stilen fik mig til at købe det, og det smukke soundtrack bar mig til enden, men gamelayet og historien blev jeg aldrig involveret i.

Mit problem med både Bastion og Transistor var, at historien ikke tvang sig din opmærksomhed. Den kiggede frem hist og her, men Supergiant forsøgte, at fortælle dybe historier med meget lidt dialog, hvilket gav mig et passivt forhold til karaktererne. Jeg savnede eksponering, da alt for meget blev sagt mellem linjerne. Pyre, på den modsatte side, består næsten udelukkende af [skreven] dialog. For Pyre forventer, at du er klar til at læse, og spillet fortæller det tydeligt fra starten af, da du bliver kaldt "The reader". For der skal læses: læse samtalen når en karakter taler til dig, læse samtalen når karakterne taler med hinanden og læse i din fyldige bog, der langsomt fyldes op med nye sider, jo længere du kommer i historien. Bogen er ikke påtvunget læsning, men bliver du fanget af universet som jeg gjorde, vil du ikke lade en enkelt side glide forbi.

Pyre
PyrePyrePyre

For Pyre foregår i et af de mest interessante fantasy-universer, jeg har befundet mig i længe. Som The Reader er jeg blevet forkastet til Downside, og spillet starter med mig i en uværdig position, hvor jeg venter på livet forlader mig. Downside er stedet hvor alle samfundets forbrydere bliver forvist til, men hvad der bliver betragtet som en "forbrydelse" i Commonwealth, er dog ikke altid så retfærdigt set med vores øjne. Eksempelvis er det forbudt at læse, så selv om Downside er lovløst, virker det også til at være stedet, hvor man kan finde og studere den sande historie. For der må vel være en grund til, at det er blevet forbudt at læse om fortidens fejltagelser. Som om der er noget, de højere magter forsøger at skjule.

Uanset hvad har jeg brudt loven, og befinder mig derfor midt i Downside, hvor mit eventyr kan begynde med, at livet langsomt forlader mig. Hvad der er sket førhen, kan jeg kun gætte mig til, men Downside virker ikke som et sted, man kommer til at overleve på egen hånd. Det er dog i denne besejrede situation, at jeg bliver fundet af tre figurer med masker foran ansigtet - der debatterer om de skal lade mig dø eller tage mig med - og på sådan en simpel måde, begynder et storslået eventyr.

Pyre
PyrePyrePyre