SWAT 4

Politiets SWAT-team er tilbage - mere hårdføre end nogensinde. Marquard har fanget forbryderne og reddet gidslerne.

• Tekst: Steen Marquard

Foruden hurtige reflekser og en rolig musehånd kræver langt de fleste first-person-shooters i dag et taktisk overblik. Der kan være tale om trivielle ting, som hvornår et givent våben dukker op på banen igen, eller hvorledes man timer et granatkast helt korrekt. Dette gør sig gældende i titler som Quake 3, Counter-Strike og Half-Life 2, hvor det dog i store træk gælder om gode reflekser og et godt øjemål. Dem af os, der gerne vil lidt dybere ned i strategiens mange lag foretrækker af og til et spil, der byder på langt flere muligheder, hvor SWAT-serien gennem årene har været et glimrende valg. Ikke alene har spillet budt på intense øjeblikke og heftige skuddueller, men udfordringen ligger i lige så høj grad i at udforme en angrebsplan, rekruttere folk, udstyre ens team osv. - vel at mærke før nogle kugler affyres. I SWAT 4 får vi alt dette og lidt til. Irrational Games har gået de hårdføre politihold i bedene og dette har resulteret i at SWAT får en tiltrængt indsprøjtning af nye og spændende tiltag.

For dem af jer som ikke kender til SWAT, så står denne forkortelse for Special Weapons and Tactics, og dette team er politiets specialstyrke, som griber ind i de situationer hvor det almindelige politi ikke magter håndteringen. Der er hovedsageligt tale om en bygning der skal infiltreres, hvor gerningsmænd skal pacificeres og eventuelle gidsler reddes. Det gælder om at bevare fatningen og koncentrationen, og rummene tjekkes omhyggeligt et efter et. Koordinering og selvdisciplin er vigtig, når man begiver sig i kast med en mission og de mere utålmodige sjæle risikerer at løbe hovedkulds ind i den visse død, hvis de ikke overholder holdets grundlæggende fremgangsmetoder. Siden det første SWAT-spil har dette været spillenes kerne, og med denne fjerde titel er oplevelsen bedre end nogensinde før.

Foruden et væld af avancerede muligheder for at planlægge sin fremgangsmåde og ligeledes udstyre sit team med forskellige våben og gadgets, så har AI’en fået en vældig overhaling - spillet mest innovative nyskabelse er dog tilfældig placering af gidsler og fjender, dvs. at ikke to baner føles ens, hvilket virkelig giver et nøk opad i genspilværdien. I de tidligere titler, og mange andre i genren, så er der ofte tale om udenadslære, hvorfor banerne hurtig bliver trivielle, da man lærer hvor gidsler og fjender står. Ved at lave en bane hvor placeringerne bliver tilfældigt generet, så giver man spilleren en udfordring hver evig eneste gang. At fjenden og ens frænder så ligeledes agerer langt mere intelligente giver blot en flot finish på den allerede lækre lagkage.

Har man mod og lyst på at involvere venner i fornøjelsen, så er der en lang række muligheder i multiplayerdelen af SWAT 4, hvor man rent faktisk kan sammensætte hele sit team af menneskelige medspillere. Sidder man samtidig i samme rum eller evt. taler sammen med mikrofon over Teamspeak, ja så er det næsten som at være der selv - på den gode måde. Er der flere om budet en et enkelt team kan indeholde, så er der endda muligheder for at danne flere teams og dyste mod og med hinanden om hæder og ære. Charmen er ikke mindst, at man hurtigt indser hvor mange forskellige måder man kan gribe en mission an på, hvor måden man vælger ofte afhænger af ens spillestil, men forvent ikke at du blot kan løbe ind som en anden Rambo - skuddene er ofte dødelige, så se dig for.

Selvskreven er der stor variation i de enkelte baners mål og det veksler mellem at redde gidsler, desarmere bomber, eskortere VIP’s osv. - de klassiske varianter, vi har lært at holde af. Det er i sagens natur altid et spils gameplay, der er den vigtigste faktor, og med ovenstående nye elementer og tiltag kan man se frem til mange timers intens underholdning. En af de ting som dog bogstaveligt kan skære lidt i øjet fra tid til anden er den grafiske side, som bliver drevet af en modificeret Unreal-motor. Nu hvor banerne ikke foregår over flere tønder land kunne man ønske sig at udviklerne havde kræset lidt for os rent visuelt - det munder i hvert fald ud i grafik, som kan betegnes som funktionelt og meget lidt prangende.

For dig, der savner det realistiske sug og mulighederne for at indstille og planlægge, så er SWAT 4 et glimrende valg. Nu man først er inde i rytmen og lærer at lave en succesfuld slagplan og derefter udføre den med bravur, så har man blot endnu mere lyst til at give sig i kast med en ny bane - eller måske den selv samme igen, da det jo som sagt er en ny oplevelse hver gang. God taktik kan opvejes af din manglende hurtige reflekser på aftrækkeren - og omvendt - men de spillere, der kan kombinere det kolde overblik med træfsikkerhed vil hurtigt føle sig yderst veltilpas i spillets drastiske univers.

Irrational Games har trukket en strømlinet kanin ud af hatten og forbedret oplevelsen på næsten alle fronter, hvorfor vi ikke kan andet end at anbefale titlen til alle kommende politiaspiranter og jer, der blot vil have en nogle gode stunder i lovens tjeneste.

SWAT 4SWAT 4SWAT 4SWAT 4
8 / 10
+