GR LIVE STREAM

Cars

Pas på, forældre derude! Der er bud efter børnenes lommepenge - og det går ikke til noget godt. Carsten har kæmpet sig gennem et trægt licensspil.

Jeg burde have været forberedt. Da redaktøren med usædvanlig slesk tone sagde "Du har jo børn, Carsten" og forsøgte at prakke mig et spil på, så skulle jeg have været på vagt over for det, der stod mellem linierne.

Da posten dukkede op, viste det sig at være et spil baseret på den nye biograffilm Cars. Okay, tænkte jeg. I biograferne har Pixar leveret den ene sprælske animationsfilm efter den anden. Så det kunne da være, at gnisten og humoren fra filmlærredet for en gangs skyld havde overlevet overførslen til konsol- og computerspil. Men nej desværre, Cars er bare endnu et spil, der bekræfter, at filmlicens-spil sørgeligt sjældent er båret af kreativitet og originalitet.

Spillet fortsætter, hvor filmen slap. I Radiator Spring, langt ude på landet i det engang så Vilde Vesten, henslæber en række af de fornemste racerbiler en anonym tilværelse. Din opgave er nu at køre løb og udføre missioner, så du til sidst kan indtage pladsen øverst på sejrsskamlen i de mest prestigefyldte løb. Samtidig får du glimt undervejs af bilernes(!) følelses- og kærlighedsliv.

Blandingen af racerløb og minispil kunne have været en slags garanti for en vis dynamik i den bærende historie. Desværre er racerløbene en besynderlig oplevelse, eftersom bilerne følger nogle helt specielle fysiske love. Noget så banalt som at lægge en blød kurve ind i et sving ender for det meste med, at de sejler ud i rabatten. Det virker nemlig som om de er lavet af modellervoks og kører på et underlag med en konsistens et sted mellem budding og vingummi. Oplevelsen bliver ikke meget bedre, når du har opnået adgang til at PowerSlide gennem et sving.

Skulle du trods disse ulideligt politiske korrekte sikkerhedsforanstaltninger komme til at køre ind i en anden bil, så hører du ikke en normal lyd af sammenstød, men i stedet en skingert hvinende pigestemme, så man skulle tro, at der var blevet sluppet et par hvide mus løs.

De yngste og mest urutinerede spillere får en ekstra hjælp under løbene. Sakker du f.eks. for langt bagud, så sætter de andre biler farten ned og venter på dig. Løbene er dog samtidig så uforskammet lette langt ind i spillet, at det pædagogiske tilsnit må være besluttet uden sammenhæng med de faktiske vilkår i løbene.

Frustrationerne hober sig op, når du kører rundt i de åbne baner for at finde nye løb og missioner. Står der et vejskilt eller en tipi i vejen, så står de bare fast, klippe-fast. Der sker ikke noget med bilen og i øvrigt heller ikke med de ting, som du kører ind i. Dertil kommer, at der ikke er det store overblik over de omgivelser, som du kører rundt i. Så det ender hurtigt med, at du hører formålsløst rundt - for at finde den position, hvor du starter næste mission. Konceptet i Cars har en vis begrænset lighed med Grand Theft Auto-serien - men der er dog hverken bid eller dynamik i handlingen - og der er et udtalt savn af vejgreb og fartfornemmelse over bilkørslen.

Lydsiden af Cars ligger på den ene side i forlængelse af det nuttede og kulørte filmunivers. På den anden side ender bilernes stemmer med bare at være øredøvende irriterende, når de råder over et alt, alt for snævert udvalg af oneliners. Motorlyden og lydeffekterne i øvrigt passer fint til bilkørslen. De har nemlig ikke det fjerneste at gøre med det smæld og den realisme, som du og dine børn måske er vant til i forvejen fra andre racerspil.

Underlægningsmusikken startede i det mindste med at give forhåbninger om en solid gang country, der passede til de støvede veje og omgivelser. Desværre viste det sig hurtigt, at spillets jukebox satte sig fast. de samme to-tre numre kørte nemlig i endeløst loop.

Både biler og omgivelser er malet med skarpe farver og brede pensler. Desværre er der ikke lagt nævneværdig energi i detaljer og overflader. Samtidig fryser billedet tit og ofte, selv når bilerne kører ind i de mindste forhindringer, f.eks. en gren på vejen. Der er åbenbart ikke brugt nævneværdige ressourcer af betydning på at rette fejl og optimere koden bag spillet inden det er blevet hastet igennem til hylderne hos din spilsælger.

Tilbage står indtrykket af et spil, der ikke formår at underholde hverken store eller små - og som højst har til formål at presse flere penge ud af lommerne på de sagesløse forældre, der har været i biffen for at se Cars som film. Min søn tabte hurtigt koncentrationen og smed i stedet en Olsen Banden-DVD på stedet. I grunden et meget sigende perspektiv. Når man ikke finder gnisten det ene sted, så må man gå et sted hen, hvor man ved den er. Jeg selv er i hvert fald også bedre på vagt en anden gang over for redaktørens sleske tale.

Cars
Cars
Cars