COMMAND & CONQUER RED ALERT 3

Nicolas har fundet sildesalaten og uniformen frem. Nu skal der kommanderes rundt med en masse soldater. Læs anmeldelsen af det seneste Command & Conquer-spil.

Se videoanmeldelsen her

Da to sovjetiske magtpersoner rejser tilbage i tiden, for at forhindre Einsteins teorier og opfindelser i at inspirere den vestlige verden, får det alvorlige konsekvenser for historiens gang. De to herrer vender tilbage til nutiden, og selvom de Allierede, nu er væltet af tronen, truer en tredje fraktion, Empire of the Rising Sun, med at overtage verdensherredømmet. Nu har Sovjet skaffet sig to ærkefjender. Den røde alarm kan lyde - nok engang.

Der er et eller andet usigeligt befriende ved Red Alert-seriens univers. Måske er det den vanvittige, sorte humor. Måske er det de gakkede enheder. Eller også er det de dejlige damer med prægtig kavalergang og lårkort, som man velsignes af i hver mellemsekvens. Under alle omstændigheder tager serien ikke sig selv den mindste smule seriøs, og det bekræftes af blandt andet Tim Currys og J.K. Simmons' gakkede skuespil i de mere end 60 minutters HD-film, der er at finde i spillet.

Selvom serien aldrig har været kendt for innovation, så er der alligevel blevet plads til et enkelt, epokegørende skridt, der nok skal få de fleste til at klappe i hænderne. Det er muligt, at gennemføre de tre kampagner med en ven, og hvis man ikke lige har sådan en ved hånden, så kan man benytte sig af de mange AI-generaler. Et simpelt, om end genialt tiltag, som andre strategispil godt kunne tage ved lære af.

Desværre var det ikke sådan, jeg skulle opleve Red Alert 3. Eftersom jeg blot er en simpel anmelder, med et specielt anmeldereksemplar - som kun et dusin andre anmeldere besidder - var det ikke til at finde nogen at dele slagmarkens sorger og glæder med, og derfor måtte jeg tage til takke med en nogenlunde kompetent AI-general.

Det gjorde dog ikke oplevelsen dårligere; samtlige scenarier bød på underholdende, intense kampe - særligt ét indprentede sig på min nethinde. Som Sovjet skulle jeg forsvare en ø fra angreb, både fra vand-, luft- og landenheder, fra alle tænkelige sider. Efter at have spillet dette scenario forfra, intet mindre end ti gange, kom jeg frem til en præcis måde, at løse det på - og da jeg endelig sejrede, sad jeg med en god fornemmelse i maven. Huzzah!

Enhederne i Red Alert 3 er fuldkommen vanvittige. Simple soldater er ikke længere blot simple soldater udstyret med rifler; nu er der både haglgeværer, molotov cocktails og samuraisværd til spillets mest basale enheder. Mange enheder nyder godt af mere end blot én enkelt funktion, og det ses især i den nye fraktions Transformers lignende enheder, der med et snuptag kan forvandles fra for eksempel landenhed til luftenhed. Desværre er der også mange overflødige enheder, der hurtigt falmer i forhold til de mere potente af slagsen.

Overflødig vil jeg ikke kalde den nye fraktion, Empire of the Rising Sun, om end den virker en smule malplaceret. Det er den fraktion, jeg har tilbragt mindst tid med, af den simple årsag, at jeg ikke helt kan forelske mig i den. Der er noget underligt, forhastet over Empire of the Rising Sun, som om fraktionen i sidste øjeblik er blevet rørt sammen i en gryde, uden helt at blive smagt til. Hvorfor skal jeg bruge ekstra tid på at bygge baser og placere bygninger, når de to andre fraktioner kan gøre dette hurtigt og smertefrit? Og hvad sker der lige for mine enheder? De passer mere ind i en H.G. Wells roman, end i det gakkede Red Alert-univers. Nok galde fra mig af - bedøm selv!

Kampene i Red Alert 3 foregår både til lands, til vands og i luften, og eftersom en god portion enheder er amfibier, er vand ingen forhindring. Kæmper man mod en fjende, der udelukkende har bygget land-enheder, så gør man klogt i, at bygge en base i vandet, og så ellers bare sende en masse raket-skibe mod ham. Der er masser af nye strategiske udfoldelsesmuligheder i vandbaserne, såvel som alle de mange nye enheder. Jeg er tosset med det!

At skrive en anmeldelse af et spil som Red Alert 3, er ingen nem opgave. Du ved, hvad det går ud på. Du ved, at der er masser af gakkede enheder. Du ved, at mellemsekvenserne er kitsch, skøre og geniale på samme tid. Og så ved du, at C&C-serien altid har været spækket med knivskarp og hurtig action. Kort sagt, så ved du, hvad Red Alert 3 er for en størrelse, så denne anmeldelse kan forhåbentlig blot bekræfte overfor dig, at Red Alert 3 så afgjort er et køb værdigt. Du får præcis det, du regner med - intet mere og intet mindre. Sådan kan' vi li' det!

Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3
8 / 10
+