Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Guitar Hero: Metallica

Drengene fra Metallica er blevet digitaliseret og er klar til at rocke din fladskærm sønder og sammen. Vores svenske kollega har spillet løs og står klar med dommen.

Jeg er virkelig ikke vild med Metallica, og jeg har aldrig hørt en god Metallica-sang, hvis jeg skal være helt ærlig. Som fnisende teenager, spillede jeg naturligvis trommer i en masse håbløse coverbands, og selvfølgelig spillede vi garagevarianter over numre som For Whom the Bell Tolls og Sad But True, men jeg var aldrig vild med det. Metallicas musik har på mig, altid virket for simpel til at være spændende, for plat til at være energisk og en anelse for... ensformig. Sådan har jeg det bare. Men til trods for dette, så elsker jeg Guitar Hero: Metallica, og det er vel egentlig en flot cadeau til både Neversoft og Activision.

Der var rigtig mange, der blev sure, da jeg sidste år haglede Guitar Hero: Aerosmith ned, fordi jeg ikke kunne lide Aerosmiths musik. Mange skreg sig hæse her på sitet, de var fyldt af et nærmest boblende raseri. Der var mange, som ikke forstod, at det ikke havde meget at gøre med selve bandet eller deres musik, men i stedet var en kritik af, hvor dårligt bandets musik passede ind i et musikspil.

Aerosmiths numre var dødssyge at spille.

Det er Metallicas ikke.

For til trods for Ulrichs en kende banale, ensidige trommeri og Hetfields halvtriste råberi, så er Metallica et perfekt Guitar Hero-band. Dette står klart efter at have spenderet hele to uger med spillet. Gruppens musik pendler mellem bastant, grunlæggende riffrock (Sad But True) og nærmest idiotiske umuligheder (Master of Puppets) hvilket på bundlinien betyder masser af udfordringer, og ikke mindst masser af variation i spilform. Guitar Hero: Metallica er det bedste Guitar Hero-spil til dato.

Det har været en langsommelig, og givetvis også opslidende proces, at skabe Guitar Hero: Metallica. Ikke fordi Neversoft har skullet opbygge et helt nyt spilsystem fra grunden af, men i stedet fordi det store licenseringsarbejde, der skal til for at sikre inkluderingen af alle originalnumrene i et musikspil, er nærmest uoverskueligt. Dertil kommer arbejdet med at fange Metallica-medlemmernes udseende på scenen, at afbilde de største spillesteder de har turneret rundt på og ikke mindst de mange interviewer med band-medlemmerne.

Og her skinner Guitar Hero: Metallica virkelig. Præsentationen er absolut noget af det bedste ved Guitar Hero-spillet og til forskel fra Guitar Hero: World Tour, havner du aldrig i de situationer, hvor du skriger af menudesignet eller raser over en række manglende funktioner. Alt, fra startskærmen til mellemsekvenserne i historie-delen, sanglisterne og de funktioner, der findes til at skabe dine egne sanglister og spille online - fungerer perfekt. Neversoft har også indfanget Metallicas overdrevne pladeforsider og på den mest fornemme vis overført dem til spillets statiske grafik. Guitar Hero: Metallica emmer af Metallica på en måde de mange fans vil elske.

Præcis som med World Tour findes der mængder af ekstramateriale, der prænsenteres på den absolut bedste måde. Du tjener penge ved at rocke derudad, og for pengene kan du købe ekstra sange, guitarer og scenekostumer - og til sidst låser du også op for Behind the Scene-materialet med bandets medlemmer. Historien i karrieredelen af Guitar Hero: Metallica kredser om det populære bands mod og medgang, og har stort set samme kvalitet som Guitar Hero: World Tour. Når det kommer til musikstudiet fra World Tour, så findes det også her, godt nok med en række Metallica-lydende guitarer inkluderet, men ellers uforandret.

I øvrigt har Neversoft proppet spillet med små, små detaljer om Metallica og deres lange vej til succes. Her findes der billedgallerier, som trivia-duftende informationslapper, fakta om visse af bandets numre, hvordan de blev til samt separate tekster til samtlige af bandets numre. Noget der er perfekt til dem der gerne vil indøve teksten uden at skulle spille med på nummeret.

En ting, der har været både ujævn og indimellem decideret dårlig i Guitar Hero-spillene, er ubalancen i spillets sværhedsgrader. At gå fra Medium til Hard i Guitar Hero II var eksempelvis nærmest som at springe fra Easy til Expert i Rock Band, noget som Neversoft har fået en del kritik for. I Guitar Hero: Metallica er det endelig lykkes med en ordentlig balance sværhedsgraderne imellem, og det er en fryd at springe mellem dem, for at se hvor smart de har tilføjet ting på de højere niveauer.

Sværhedsgraden Beginner er til de aller yngste , Easy er perfekt til dem som aldrig tidligere har forsøgt sig med et musikspil, Medium er denne gang lidt sværere end den var i World Tour, men absolut bedre balanceret. Perfekt til dem der har spillet en del Guitar Hero tidligere, men som ikke tør vove pelsen og ødelægge det for de andre i bandet. Hard er rigtig svær i Guitar Hero: Metallica (næsten lige så svær som Expert i World Tour på visse steder) og Expert er rigtig ubehagelig svær og kun en sværhedsgrad, der skal vælges af en ægte musikspilsfanatiker.

Den største enkeltforskel og den spilmæssige nyhed i Guitar Hero: Metallica, er sværhedsgraden Expert Plus, der kun kan bruges med trommerne. Ca. halvdelen af sangbiblioteket er markeret med et lille djævle-symbol, hvilket betyder at man kan bruge to stortrommer i de sange og dermed to pedaler i Guitar Hero: Metallica. At smide to pedaler på oplevelsen med Machine Head i nummeret Beautiful Morning er præcis så svært som man skulle tro, og dette gælder også Slayers totaktsepos War Ensemble. Guitar Hero: Metallica er således perfekt til dig, som søger endnu flere udfordringer - og ikke mindst langt tungere musik.

Et andet rigtig fedt tiltag for os, der elsker at tromme, er det nye element Drum Over, der giver dig mulighed for at tromme og skabe dine egne takter til samtlige numre i biblioteket. I Drum Over slukker man ganske enkelt for de forudindspillede trommer og dermed også noderne på skærmen, og så kan du selv prygle skindet som det passer dig. En lækker bonus er at Drum Over-delen også indeholder originale samplinger af lydene fra trommerne på hvert nummer, så Lars' metalliske hvirvellyd opstår helt automatisk, når man tæver løs på det røde trommeskind i Drum Over-delen på enhver Metallica-sang.

Guitar Hero: Metallica indeholder 28 numre fra Metallica, de fleste af dem fra bandets tidlige dage (dengang Megadeths Dave Mustaine skrev mange af numrene) og så 21 numre som Metallica selv har valgt. Det er musik som har inspireret bandet i mange år. Her er der musik fra Judas Priest, Mastodon, Slayer og Foo Fighters - og i sin helhed er sanglisten i Guitar Hero: Metallica rigtig, rigtig god. Der er et eller andet ved Metallicas musik, der bare gør den perfekt til simulering via plastikguitarer og et ranglet, plastik trommesæt. Tunge riffs, hurtige soloer, enkle melodier passer bare til Guitar Hero. Og det mærkes fra første øjeblik. At spille Sad But True med fire personer, alle med instrumenterne sat til Expert, er ikke supersvært, men bare rigtigt sjovt takket være den sublime musikkvalitet i Guitar Hero: Metallica. Det er svært ikke totalt at lade sig henrykke.

Sanglisten i Guitar Hero: Metallica

Metallicas sange
• All Nightmare Long
• Battery
• Broken Beat & Scarred
• Creeping Death
• Cyanide
• Disposable Heroes
• Dyers Eve
• Enter Sandman
• Fade To Black
• Fight Fire With Fire
• For Whom The Bell Tolls
• Frantic
• Fuel
• Hit The Lights
• King Nothing
• Master of Puppets
• Mercyful Fate
• My Apocalypse
• No Leaf Clover
• Nothing Else Matters
• One
• Orion
• Sad But True
• Seek & Destroy
• The Memory Remains
• The Shortest Straw
• The Thing That Should Not Be
• The Unforgiven
• Welcome Home (Sanitarium)
• Wherever I May Roam
• Whiplash

Andre kunstnere
• No Excuses - Alice In Chains
• Turn The Page - Bob Seger
• Albatross - Corrosion of Conformity
• Am I Evil? - Diamond Head
• Stacked Actors - Foo Fighters
• Hell Bent For Leather - Judas Priest
• Demon Cleaner - Kyuss
• Tuesdays Gone - Lynyrd Skynyrd
• Beautiful Mourning - Machine Head
• Blood And Thunder - Mastodon
• Evil - Mercyful Fate
• Armed and Ready - Michael Schenker Group
• Ace of Spades - Motorhead
• Stone Cold Crazy - Queen
• Mother of Mercy - Samhain
• War Ensemble - Slayer
• Mommy's Little Monster - Social Distortion
• War Inside My Head - Suicidal Tendencies
• Toxicity - System of a Down
• Black River - The Sword
• The Boys Are Back in Town - Thin Lizzy

Her til slut vil jeg sige, at det her er det til dato bedste Guitar Hero-spil. Numrene er bedre mappede til farverne, præsentationen er perfekt og lydkvaliteten er fremragende. Kun det faktum at man ikke kan importere sine sange fra World Tour eller Guitar Hero II, trækker karakteren en smule ned.

Guitar Hero: Metallica
Guitar Hero: Metallica
Guitar Hero: Metallica