Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

BORDERLANDS - MAD MOXXI'S UNDERDOME RIOT

Are you not entertained? Borderlands udvider gladiatoraspektet i downloadudvidelse nummer to. Er arenakampene i sig selv underholdene nok, eller er der blot tale om kedeligt spildesign? David giver dig svaret her...

  • Tekst: David Balmbra (GR norge oversat af TB)

Spillere i dag har det let, for det er ikke lang tid siden at udvidelsespakker tog afsindigt lang tid om at udkomme, og kun kunne købes i butikkerne til overpris. I dag er det heldigvis anderledes, for i dag kan den slags udvidelsespakker oftest købes til spotpris, og endda direkte fra sofaen. Specielt rollespil har vist sig at være modtagelige for denne udvikling, og efter Bethesda viste resten af branchen hvordan man gjorde alvor af dette, har flere fulgt deres eksempel. Borderlands er ikke en undtagelse.

Jeg blev personligt en smule skuffet da jeg og vennerne havde gennemført hovedspillet, samt den første udvidelse Zombie Island of Dr. Ned. Vi havde hygget os fælt med det, gået det systematisk igennem og gennemført alle sidemissioner, og selv herefter føltes spillet for kort. Det er derfor lækkert at se Gearbox vælger at forsætte med at udsende udvidelser, også selvom udgangspunktet i Underdome ikke appelerede lige så meget til mig, som det var sagen med Dr. Ned. Arenakampene var noget af det jeg satte mindst pris på i Borderlands, så en udvidelse der fokuserer på denne del af spillet, var ikke ligefrem det der stod højest på min ønskeseddel.

Designet i Underdome, samt dets rivravruskende gale herskerinde, er dog så overdrevne at man ikke kan undlade at beundre det. Stilen er en forfriskende stiliseret variant, og har faktisk mere med Zombie Island at gøre, end selve hovedspillet. Designet er som taget fra et obskurt, gammel gameshow, og det hele føles som Running Man efter en atomkrig. Desuden har hver arena sit eget særpræg som refererer til hovedspillet, så man får en frisk og eklektisk blanding.

Det siger naturligvis sig selv, at det er en god ide at have vennerne klar hvis man har planer om at gennemføre Underdome. For at få noget ud af udvidelsen, både taktisk og med tanke på selve spilleglæden, bør man have hele holdet klar. Udvidelsen skalerer sværhedsgraden efter den som starter spillet, noget man bør overveje før man starter spillet op. Selv om det kan være fristende, vil jeg ikke anbefale folk på lave niveauer at forsøge sig med disse kampe, specielt fordi straffen for at hele holdet dør, er at man sendes et godt stykke tilbage i turneringen.

Hver af udvidelsens tre arenaer har fem runder, som er brudt op i bølger af fjender: Starter Wave, Gun Wave, Horde Wave, Badass Wave og Boss Wave. Runder byder oftest på varierende regler, for eksempel at en specifik våbentype gør langt mere skade end andre, eller at alle bevæger sig langt hurtigere end normalt. Fælles er det dog at jo længere tid man overlever i hver turnering, jo flere regler og fjender må man forholde sig til.

Erfarings- og evnepoints tildeles kun når hele afsnit af turneringen gennemføres. Våben tildeles ligeledes kun i små doser mellem runderne, så det gælder om at være godt bevæbnet allerede inden man går i gang. At sørge for et varieret arsenal af våben er essentielt eftersom behovene kan variere kraftigt, og da ammunition denne gang kun gives mellem runderne, gælder det om at maksimere hvert våbens effekt. Det føles alt sammen en smule utaknemmeligt, med tanke på det arbejde man må ligge i kampene, og specielt i lyset af at hovedspillet er så gavmildt med uddelingen af udstyr.

Det virker næsten som om Gearbox har ændret fokus med Underdome, for udvidelsen er langt mere actionpræget end hvad jeg ellers har oplevet i spillet. Rollespillet falder i skyggen til fordel for adrenalinfyldt underholdningsmassakre som smager mere af Gears of War og Halo-spillene, end det gør af Diablo. Dette mærker man specielt ved at hver arena er forskelligt bygget op, og kræver varierende taktikker fra dig og dit hold. At spille i håb om lækre gevinster er derfor omsonst, og er det normalvis tanken om nyt udstyr, udforskning og karakterprogression som motiverer dig i Borderlands, kan du godt trække et tal fra den samlede karakter i denne anmeldelse.

Det er dog helt urimeligt at kritisere udvidelsen for dette, eftersom den videreudvikler et nyt aspekt af Borderlands, som manglede fokus i hovedspillet. Underdome er nemlig en særdeles sjov oplevelse, så længe man bare ved hvad man bevæger sig ind til.

Mad Moxxi's Underdome Riot er intenst, brutalt og til tider ganske krævende, og bør være en overvejelse som alle ejere af originalspillet gør sig.

BorderlandsBorderlandsBorderlandsBorderlands
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Tilbyder noget nyt, Fabelagtigt design. Intenst.
-
Mangler variation. Straffer dårlige spillere hårdt. Sværheden kan være for høj, hvis man er alene.

Brugeranmeldelser

  • mat12qw
    Jeg har nu gennemført borderlands og må sige at jeg er ret skuffed. Man starter med at skulle vælge en ud af 4 karakterer, så for man en lille... 6/10
  • Nike
    I dag er der en ting, der næsten gør det sikkert, at ens produkt klarer sig godt. Hvis det er en fortsættelse, eller det bliver spredt i lår tykke... 9/10
  • Kannushi
    Som altid når jeg investerer i nye spil har jeg udført en hel del research på Borderlands. Tilsyneladende har spillet nærmest ikke modtaget nogen... 6/10
Dette er en annonce:
BETA +