Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

RUNE FACTORY: FRONTIER

Livet som bondemand er i dag et svært fag, især i disse økonomisk udfordrende tider. Men så er det jo heldigvis dejligt, at man kan fornøje sig med et spil som Rune Factory Frontier, og lade sin indre bonde hygge sig på marken.


I Rune Factory Frontier, spiller man en unavngiven fyr, der i sin jagt på sin veninde, ankommer til en lille landsby, Trampoli, der til forveksling kunne ligne Herredet fra Ringenes Herre.

Denne landsby er så dejlig, at man fem minutter efter ankomst, flytter ind i et lille hus med tilhørende mark. Igennem de forskellige landsbyboere bliver man derefter introduceret til de forskellige dele af byen og figurerne, der spænder fra smeden til den lokale krovært.

Hvis man tidligere har prøvet kræfter med det klassiske Harvest Moon- serien, ved man nogenlunde hvad Rune Factory Frontier er for en størrelse. Faktisk er det næppe påkrævet at læse anmeldelsen til ende for andet end bidder af historien, da Rune Factory er mere af det man elsker (eller hader) ved Harvest Moon- serien.

En stor del af spillet bliver hurtigt marken, og det at dyrke grøntsager. Der er fire årstider, hvor man kan dyrke diverse årstidsbestemte afgrøder om foråret, sommeren og efteråret. Disse afgrøder kan veksle i sværhedsgrad, eftersom nogle skal passes mere end andre.

Det lyder måske en anelse tålmodighedskrævende, men man føler en hvis stolthed over at se sine afgrøder vokse sig store og flotte, efter at have pløjet og vandet i fire virtuelle dage i træk. Systemet lyder simpelt, men kan være ret komplekst, alt efter ønske, og i løbet af spillet låser man også op for nye items, såsom hakker og hamre, der hjælper en til at skabe en flot og velfungerende mark. Der er selvfølgelig også mange andre ting at foretage sig, når spillet først åbner sig rigtig op for en, og senere kan der races i båd, smejdes udstyr, og kokkeres.

Men ikke blot med det, for en dag finder man, midt i landsbyen, en bønnestage, der vokser op i himlen. Deroppe svæver en ø over Trampoli, formet som en gigantisk hval, og hvalen bliver holdt oppe af en magisk kraft, runes, som man senere så skal indsamle for at holde hvalen svævende. Samtidig har monstre indtaget hvalens indre. Historien er stort set valgfri, og bliver fortalt af en blanding af tekst og mellemsekvenser som man er vant til, hvis man har spillet et klassisk rollespil, som f.eks. et ældre Final Fantasy spil.

Det virker rigtig godt, ikke mindst på trods af grafikken, der med sin tegnede stil, er både barnlig og smittende positiv. Det minder til forveksling om Valkyria Chronicles. Når man samtidig blander det med det subtile guitarspil, som soundtracket hovedsagligt består af, så føler man sig ganske tryg i denne lille eventyrlige landsby.

Denne tryghed giver sig ikke kun udtryk i den audiovisuelle stil, men også i sværhedsgraden af spillet. Det føles ikke specielt udfordrende i starten, og var det ikke for en meget rodet inventory-skærm, der indeholder alt for mange unødvendige informationer, kunne man forledes til at tage dette for et børnespil.

Men som en arv fra rollespillene, bliver menuerne fyldt med alt for mange items, faner og andet skrammel, der står i vejen for en ellers meget tilgængelig oplevelse.

Det tager dog ikke længe at forstå hvorfor inventory-systemet er så omsiggribende. De udfordrende monstre i spillet, kræver dig sådan et system, og brikkerne falder hurtigt på plads, da man selv kan lave hurtige genveje til ens mest brugte våben og items. Efter at have lært systemet at kende, føles det anderledes intuitivt og overskueligt. Det kommer især til sin ret i de baner, hvor man kæmper i de forskellige grotter mod fjender der varierer meget, både i udseende og med forskellige unikke angreb.

Dog er ikke alting fantastisk når det kommer til kampsystemet, og især kameraet, prøver ihærdigt at forstyrre morskaben. Det statiske kamera der ser verdenen skråt oppefra er ganske fint i selve landsbyen, når der ingen fare er på færde, men det betyder også at man ikke altid kan se den retning, som man går i, og i kamp, kan man opleve at gå ind i fjender der står udenfor kameraets synsfelt. Heldigvis er spillet tilgivende, så det er ikke et kæmpe kritikpunkt, men altså nok til at kaste skår i glæden i nogle situationer.

Rune Factory Frontier gør en stor dyd ud af at man som spiller, har en kæmpe valgfrihed, så længe at man også har en stor tålmodighed. For man har ikke altid mulighed for at tale med den figur, man nu skal snakke med, eller købe et specielt item, når det lige passer en. Spillet sætter nogle rammer for hvornår, man kan udføre det man gerne vil, og det man sidder og savner, er en mere overskuelig måde, at se hvad der foregår i landsbyen.

Utallige gange måtte jeg gå forgæves da jeg ville købe en genstand, eller endnu værre, da jeg havde kæmpet igennem en grotte fyldt med monstre, for at komme til et tårn der var lukket på det specifikke tidspunkt. Dette var for mig, en anden mindre kilde til irritation.

Det ændrer dog ikke på, at Rune Factory Frontier er et meget underholdende bekendtskab, hvor der er udfordring og spænding nok til alle, i kraft af spillets utallige muligheder og variationer.

Det er ganske vist ikke rasende originalt, eller perfekt i ethvert henseende, men det gør så mange ting rigtigt, at det ikke kan blive til andet end en stor anbefaling herfra.

Rune Factory: Frontier
Dette er en annonce:
Dette er en annonce:
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Underholdende og varierende gameplay, flot visuel stil
-
Ideforladt historie, til tider frustrerende kamera
Dette er en annonce: