WARIOWARE: DO IT YOURSELF

I det seneste udspil i den hæsblæsende og kaotiske Wario Ware-serie er det muligt selv at bidrage til galskaben. Har du en lille spildesigner i maven? Så læs med her...

Den mildest talt maniske Wario Ware-serie er tilbage. Som sine forgængere består Wario Ware: Do It Yourself af en række microspil, cirka 90 styks. For de læsere, der ikke har stiftet bekendtskab med Wario Ware-serien før, så er et microspil et lille spil, der typisk er overstået på under fem sekunder. Man får et lille hint i starten i form af en instruktion på ét enkelt ord, som for eksempel "jump!" eller "poke!", og så må man ellers selv regne ud hvad spillet går ud på.

De fleste spil vindes ved at trykke en eller flere gange på forskellige genstande på skærmen. I ét spil skal man for eksempel trykke på Wario, så han hopper over en bil, der er på vej mod ham, mens man i et andet skal huske varer fra en indkøbsliste, og vælge de rigtige. Det meste af tiden er det forholdsvis indlysende, hvad man skal gøre for at vinde et spil, og hvis man prøver sig frem, er den første ting man forsøger som regel den rigtige.

Udvalget af spil er begrænset i starten, men der låses hurtigt op for nye, både i takt med at man spiller, men også som resultat af at tiden går. Der åbnes for spillene i serier, og hver serie har sit eget tema, for eksempel mad, sport eller Nintendo-klassikere. Man kan enten spille spillene enkeltvis, eller putte en serie i "game blenderen". Så præsenteres man for et tilfældigt udvalg af spil, der skal gennemføres en efter en, mens tempoet støt og roligt stiger. Det er kaotisk, hæsblæsende, og selvom man knap nok når at registrere hvad der foregår, så er det frem for alt sjovt.

90 microspil er i Wario-sammenhæng ikke særlig mange, og det er der en grund til. Som navnet antyder er der nemlig lagt op til at man skal designe sine egne spil, og her er der for alvor noget at gå i kødet på. Alle de medfølgende microspil er lavet med de samme værktøjer, som man selv har adgang til, og man kan tilmed stjæle grafik og lyd fra de eksisterende spil, hvis man ikke har lyst til selv at tegne.

Men har man mod på det, kan man også lave sit eget spil helt fra bunden. Tegne grafik, komponere musik, vælge lydeffekter og designe gameplayet gennem de såkaldte Action Instructions (AI). Det kan umiddelbart virke overvældende, men Wario Ware D.I.Y indeholder en lang og udførlig tutorial, så man kommer godt i gang. Nintendo har tilsyneladende ville sikre at alle kan følge med, så nogle gange går den en anelse langsomt. Til gengæld er den også så pædagogisk anlangt, at det faktisk ærgrer mig en smule, at spillet kun er på engelsk. Havde det været oversat til dansk, kunne Wario Ware være et genialt spil for teknisk opfindsomme børn.

Det er let at kaste sig over designer-delen, og den grundlæggende præmis om, at hvert spil kun skal vare nogle få sekunder, tvinger en til at holde sig til relativt simple ideer. På den måde undgår man at begive sig ud i uoverskuelige projekter, hvor ens egenskaber ikke står mål med ambitionerne, og man kan i stedet banke et fungerende spil sammen på ganske kort tid. Og er man i tvivl om noget, kan man som sagt altid kigge de medfølgende spil efter i sømmene for inspiration.

Har man en Wii, kan man spille sine kreationer på denne, ved at hente det gratis program Wario Ware D.I.Y. Showcase. Det er også muligt at dele spil trådløst mellem to DS'ere, og man kan i teorien også dele dem over nettet. Men på grund af Nintendos beskytter-holdning til alt, hvad der har med internet at gøre, er det kun muligt at dele spil med sine venner - det vil sige via Friend Codes. Der er ikke nogen central plads, hvor man kan hente andres spil og dele sine egne med verden alá Little Big Planet.

Man kan dog hente nye spil fra Nintendos egne designere, og man kan indsende sine egne kreationer til en løbende konkurrence, hvor vindernes spil bliver tilgængelige for alle via nettet. I skrivende stund kan man desuden vinde en tur til E3.

Ser man bort fra gør-det-selv-delen, så er Wario Ware D.I.Y. et spil der bedst nydes i små doser. Muligheden for at lave sine egne spil er intet mindre end genial, men hvis tanken om kreative udfoldelser ikke lokker, så vil Wario Ware D.I.Y. nok hurtigt blive en anelse ensformigt. Har du derimod en lille spildesigner i maven, så kan det varmt anbefales.

WarioWare: Do It YourselfWarioWare: Do It YourselfWarioWare: Do It YourselfWarioWare: Do It Yourself
8 / 10
+