LARA CROFT AND THE GUARDIAN OF LIGHT

Det er i bund og grund den samme gamle Lara, der møder os i finalen af Xbox Live Summer of Arcade. Hun udforsker urgamle katakomber, svinger sig over livsfarlige afgrunde, og skyder sig direkte ind i vores hjerter. Og denne gang er hun ikke alene.

• Tekst: Fredrik Eriksson - Gamereactor SE

Det skal siges med det samme. Vil du have Lara Croft for dig selv, og opleve hendes eventyr på egen hånd, er der overhængende risiko for at du hurtigt begynder at kede dig. Så det handler om at være gavmild og dele. Med en ven ved din side (eller online, for den sags skyld) som mayaindianeren Totec, går der ikke mange sekunder før en ganske ordinær singleplayer-oplevelse forvandles til co-op-himlen.

For første gang siden 1996 er det meningen at ikonet Lara Croft skal stå på egne ben, uden hjælp fra det kendte navn Tomb Raider. I stedet får hun hjælp af en urgammel kriger, for at finde vej gennem glohede lavafloder og sammenstyrtede tempelruiner. Selvfølgelig har Lara og Totec en dagsorden, men den fungerer mest som en undskyldning for at kaste sig over spydfælder, besudle hellige gravpladser og tilrane sig utallige granatkastere og værdifulde juveler.

Spillet byder på en fin symbiose af arkadeaction og hjernestimulerende gåder. Ligheden mellem begge elementer er, at tempoet altid er skruet i vejret. Lara Croft and the Guardian of Light er et intenst spil. Du når aldrig at bruge mere end et par øjeblikke på den samme platform, inden du springer videre. Trejdepersonsperspektivet er skiftet ud med et isometrisk synspunkt, der understreger følelensen af, at Lara anno 2010 er mere umiddelbar og mindre eftertænksom. Men at påstå at spillet er ubegavet ville være en stor fejl.

Lara Croft and the Guardian of Light

Ofte står du ryg mod ryg med Totec mens jeres kroppe dunker i takt til kraften fra jeres haglgeværer, og sveden pibler i varmen fra flammekasterne. Efterhånden som skeletkrigerne og de enorme krybdyr dør omkring jer, rasler pointene ind. Det er en Lara vi ikke er vant til. Men lige så ofte mindes man om heltindens eventyrlige liv, når du skal samarbejde med Totec for at løse overraskende inteligente puzzles. Det bedste er at de begge komplimenterer hinanden, og kun gennem pletfrit samarbejde og hurtige beslutninger kan de oldgamle fælder undgås. Lara kan med sit elastiske reb nå løkker uden for rækkevidde og hejse sin ven op på høje mure. Topec kan kaste bastante spyd med uhyggelig præcision, der er så lette og stærke at Lara kan balancere på dem for at bevæge sig fremad. Et godt samarbejde betyder alt.

Men selvom afvekslingen mellem puzzles og action ikke kan klandres, så bliver jeg, efterhånden som timerne flyver, oftere ramt af deja vu. Jeg har allerede bestiget den der mur 51 gange. Jeg har meget hundredevis af reptilmonstre ned. Nyhedsværdien daler ganske hurtigt, men på den anden side er spillet overstået inden man for alvor bliver træt. Det er vel det, man kalder fingerspidsfornemmelse.

Styringen sidder først lige i skabet efter nogle timer. Måske er det mig, der kræver guld og grønne skove, men i så kort og skarp spiloplevelse, vil man helst smelte sammen med hovedpersonen øjeblikkeligt. Indlæringskurve er tilmed lidt tung. Til spillets forsvar skal det siges, at de forskellige elementer forklareres på tydelig og pædagogisk vis.

Lara Croft and the Guardian of Light

Lara Croft and the Guardian of Light byder ikke på en æstetisk oplevelse udover det sædvanlige. Men er det dét, du leder efter, er dette spil på den anden side også forkert til dig. Grafikken er funktionel, farverig og stemningsfuld. Begrebet funktionel vil jeg også benytte om lyden. Du får hvad du kan tage af fodtrin, eksplosioner og pompøs musik.

Som afslutning på Xbox Live Summer of Arcade er Lara Crofts nye spil enestående. Som supplement til hendes tidligere eventyr holder det også en høj klasse. Man kan diskutere hvor nødvendigt det er for spillet at have Lara Croft i hovedrollen. Men på den anden side kan jeg ikke leve uden den aristokratiske og nonchalante engelske stemme under rejsens gang. Der er noget specielt ved de der to pistolmundinger, der skød ind i vores hjerter for fjorten år siden. Denne gang er oplevelsen langt mere intens og mindre eftertænksom end hvad vi er vant til. Men sammen med en medspiller er den stadig lige så god.

Lara Croft and the Guardian of Light
8 / 10
+