MONDAY NIGHT COMBAT

Jeg forstår ikke hvorfor der ikke er flere spiludviklere der vælger at opfinde sin egen fremtidssport, for tænker jeg tilbage på min spilhistorie, er der flere af disse jeg stadig husker som nogle af mine bedste spiloplevelser i dag.

I Mutant League Football grinte jeg over, at banen var tilstrøet med landminer, mens Brutal Sports Football lod mig tæve løs på modstanderne. Det var dog Speedball 2 der definerede hvordan sport, futurisme og vold bedste skulle sammensmeltes, og spillet er stadig uovertruffen inden for genren.

Monday Night Combat er også fremtidssport, men dog af den slags hvor bolden er blevet skiftet ud med maskinpistoler, lasersværd og robotrustninger med specialegenskaber. Det er samtidigt et spil, der i langt højere grad kræver holdarbejde, og det er ikke overraskende, når man overvejer hvilke spil, der tydeligt har fungeret som dets inspiration.

Monday Night Combat

Der bydes på to forskellige spilmuligheder, hvor "Blitz" er den letteste at starte ud med. I "Blitz" er du del af et fire mand stort hold, der har som mission at beskytte den såkaldte "Moneyball" fra de angribende robotter. Strømmen er modstandere er nærmest konstant, men for hver robot der plaffes i gulvet indtjenes penge som kan bruges til på to forskellige slags opgraderinger. Enten kan du nemlig vælge at opgradere dine karakters egenskaber, hvilke er fordelt over tre evner og en passiv styrke.

Du kan dog også vælge i stedet at bruge pengene på at bygge og opgradere de tårne der strategisk er placeret rundt om på banen, og også disse har flere forskellige muligheder som at sløve, give skade over tid eller frontal angreb. Har du før spillet et af de yderst populære Tower Defence-spil, vil du hurtigt føle dig hjemme i "Blitz", omendt perspektivet nu er flyttet til tredjeperson.

Den anden spilmulighed hedder "Crossfire", og formålet er igen at beskytte sin "Moneyball". Forskellen er dog at kampen denne gang er delt op mellem to hold af hver seks mand, hvor hvert hold har sin egen "Moneyball" at beskytte. Det er dog ikke kun de i alt tolv figurer der bevæger sig rundt på banen, for hvert hold hjælpes også på vej af computerstyrede robotdroner, der automatisk søger mod den fjendtlige base.

Monday Night Combat

"Crossfire" smager mere end en smule af Defence of the Ancients (DOTA) , for inden man for alvor kan gøre en forskel, må man bruge lidt tid på at udrydde de fjendtlige robotter for at indtjene penge til at opgradere sine evner. I stedet for at bruge pengene på egne evner, er det også muligt i "Crossfire" at kaste lidt penge efter nogle af de forskellige hjælpemidler på banen. Hjælpemidlerne strækker sig over alt fra de førnævnte tårne, til affyringsramper og den såkaldte "Annihilator" der udsletter alle robotter på banen.

Både "Blitz" og "Crossfire" byder på sjove blandinger af flere kendte ideer, og særlig godt fungerer de begge når man er del af en velfugerende hold. Som i Team Fortress 2 byder Monday Night Combat nemlig på flere forskellige figurklasser, her fordelt over Sniper, Assault, Gunner, Assassin, Tank og Support, der alle er herligt karikerede i deres udseende. Hver har naturligvis deres styrker og svagheder, og skal holdet fungere optimalt, er der nogen der eksempelvis må tage den sure tjans og fungere som Support, mens andre sørge for at plaffe fjenderne i stykker.

Monday Night Combat

Monday Night Combat er lidt af genistreg, der grundet dets billige pris, dets lettilgængelige spilbarhed og dets mærkværdige men velfungrende blanding af flere forskellige spil fremstår som noget unikt på Xbox Live Arcade. Her er for en gang skyld ikke tale om et spil, der råber højt om, at det er den sande udfordrer til Modern Warfare 2. Men i stedet er det et spil, der har det helt fint med at være helt sin egen.

Hvis Uber Entertainment i fremtiden kan sørge for at fylde på med endnu mere indhold samt fintune balancen, som lige nu er en smule tilfældig, er der god chance for, at fans af holdbaserede actionspil vil være godt underholdt i det næste lange stykke tid.

7 / 10
+
Unik blanding af genrer. Lettilgængeligt. Langtidsholdbart.