SHANK

Der er umiddelbart så mange elementer ved Shank, der gør at det burde være et spil lige for mig.

Hvor de fleste andre sværger til gigantisk opsatte storproduktioner, får jeg mange af mine bedste actionoplevelser med stadig mindre spil, der oftest har 2d-grafikken som fællesnævner.

Selvfølgelig lader jeg mig også fange af enestående spil som God of War og enkelte andre, men når jeg tænker tilbage, er det i højere grad spil som Metal Slug X, Radiant Silvergun og Ruff'n'Tumble der for alvor har testet mine evner.

Har du også en svaghed for lækkert udseende 2d-actionoplevelser, har du nærmest uundgåeligt også en svaghed for Shank. Udvikleren Klei Entertainment har godt nok ikke formået at opfinde det mest spændende karaktergalleri, men de har til gengæld animeret dem så lækkert, at enhver af spillets mange bevægelser er silkebløde og afsindigt seje på samme tid.

Shank

Og netop det at se sej ud er et af spillets største forcer, for uanset hvordan du vælger at gribe en af de mange kampe an, kan du forvente at gøre det med stil. Kampsystemet tillader alt fra knivstik til skydevåben, granater og greb, hvilke naturligvis alle er mulige at kombinere til længerevarende kombinationer. En af charmerne ved systemet er således at kaste sig hovedkulds mod en flok fjender, gribe og tæve den ene mens man skyder den anden, for til sidst at proppe en granat i munden på den grebne fjende og kaste ham mod hans venner.

Det hele er bundet op over en ligegyldig baggrundshistorie, hvor Shank selv konstant snakker om hævn og onde bandeledere som skal snittes til pindebrænde. Mellemsekvenserne fortælles i små animerede filmscener, som ganske vidst er en smule sparsomt animerede, men som stadig giver et velfortjent pust når det er mest tiltrængt. Desværre ødelægges interessen i den papirstynde historie ved at stemmeskuespillet er dårligt, volumen oftest er fejlmikset og at sproget generelt er tåbeligt og uovervejet.

Shank

Shank emmer som helhed af et spil der så pokkers gerne vil være voksent i dets tone, hvilket cementeres hver gang en fjende saves i stykker med en motorsav eller maltrakteres med dit haglgevær. Blandingen af vold og tegnefilm fungerer fint i actionsekvenserne, men spillet træder sig selv over tæerne hver gang dialog involveres. Her slynges der frejdigt om sig med bandeord, referencer til bestialske mord og voldtægt, uden det giver nogen som helst mening eller for den sags skyld underbygger plottet. Det er hverken fedt, skræmmende eller velskrevet, og bliver derfor blot trættende og patetisk.

Shank

Når nu udvikleren har brugt så lang tid på at sammenskrue et kampsystem som både ser lækkert ud og er tilgængeligt, kan det undre at de ikke har brugt længere tid på "små" ting som banedesign og balance. De første baner føles alle fulde af tempo og udfordringer, men ingen længe begynder det hele at føles som en lang gentagelse af sig selv. En sjælden gang introduceres et nyt våben som frisker det hele lidt op, men det er slet ikke nok, og uden muligheden for eksempelvis at opgradere Shanks evner, bliver det hele hurtig utrolig trægt.

Spilbalancen virker ofte tilfældig, og lige som man føler man er ved at have et tag på kampene, bliver man overrumplet af tacklende fjender, der kaster dig langt op i luften mens deres maskingeværs-bevæbnede venner gennemhuller dig fra et sted lige uden for skærmbilledet. Underligt virker det også som om nogle af spillets senere bosser er betydeligt lettere klaret end dem, du mødte tidligere i spillet.

Heldigvis har Klei Entertainment også inkluderet en co-op funktion, som rent faktisk byder på sin egen baggrundshistorie og baner. Af uransagelige årsager virker det her som om balanceringen af spillet er lykkes meget bedre, og specielt bosserne som kræver teamwork får en til at undre sig over de talrige mangler når man spiller alene. Shank er sjovt i co-op, og jeg håber blot at det er denne del af spillet Klei vælger at udvide med DLC i fremtiden.

Shank

Shank var en af de download-titler jeg havde set mest frem til i år, og derfor er det en smule hårdt at måtte falde over spillets mange fejl og mangler mens man forsøger at nyde det. Har du en ven at spille det sammen med er her en lækker actionoplevelse, men planlægger du også at få valuta for pengene når du forsøger dig med det alene bagefter, er det her et langt mere tvivlsomt køb.

6 / 10
+
Flot grafik og smukke animationer. Co-op.