FLIGHT CONTROL HD

I marts måned 2009 fik alverdens iPhone og iPod Touch-brugere en ny oplevelse. Spillet hed Flight Control og var Firemints bud på et hyggeligt og hektisk lufthavnsspil. Nu er det tid til PlayStation 3-udgaven...

• Tekst: Lee West

Firemints CEO Robert Murray havde i 2008 brugt det meste af sin juleferie på et lille spilprojekt, og havde ingen ide om hvor stort dette ville blive. Nu lidt over et år senere, er successen i hus. Der er solgt over 2 millioner eksemplarer af det lille spil til Apples apparater, og Namco er ombord for at sikre spillet til DSiWare, Windows Phone 7, PlayStation 3 og WiiWare.

Ideen med spillet er ganske simpel: du har en stak indgående flyvere og nogle tilhørende landingsbaner. Gule flyvere skal lande på gule landingsbaner, røde flyvere på de røde baner og så videre. Naturligvis flyver alle flyvere ikke lige hurtigt, og inden man ser sig om, skal der jongleres med et lutfrum fyldt med maskiner, der venter på at kunne lande uden at kollidere med andre luftfartøjer. Dit eneste mål er naturligvis at lande så mange fartøjer sikkert som overhovedet muligt før den uundgåelige kollision.

Flight Control HD

Hele ideen på iPhone var netop at udnytte touch-skærmen, så alt man skulle gøre var, at kortlægge flyenes ruter ved at tegne på skærmen med fingeren. Supersimpelt og grundstenen i line drawing-genren. Nu er turen kommet til Sonys PlayStation 3, og hvad der virker som en dødfødt konvertering skal nu reddes af Sonys bevægelsesfølsomme controller, Move.

Flight Control HD starter op med den velkendte kendingsmelodi, og de tegnede stewardesser, der signalerer amerikansk dinerstemning fra 50´erne. Spillet kan nu nydes i stereoskopisk 3D hvis man også har snuppet et af de nye 3D TV med i indkøbsposen, når man alligevel var i Fona og købe Move. Men udover dette er spillet, som vi kender det fra iPhone - næsten.

Der er nogle få ændringer: man kan spille det med den traditionelle controller, og her bevæger cursoren sig rasende hurtigt, men går automatisk ned i tempo, når den nærmer sig et fly eller skal tegne en rute. Et hæderligt forsøg på at konvertere styringen fra touch til controller. Dog er dette så meget imod hele grundprincippet i genren, at det fejler stort.

Anderledes vellykket er kontrollen med Move, her kan man igen se hvor utroligt præcis Sonys controller kan fungere med den rette software, og der går ikke lang tid før jeg tegner streger på skærmen så det er en ren fornøjelse. Skarpe vinkler ved landingsbanen udjævnes automatisk, men udover dette, virker det som den klassiske udgave af Flight Control.

Flight Control HD

En enkelt ny bane er det dog også blevet til. Her bydes der på en dag og natcyklus, hvor flyene blinker smukt på himlen ved nattetide. Lidt grafisk lir er altid velkommen, men dette er den eneste egentlige opgradering fra den simpel iPhone-grafik.

Flight Control HD til PlayStation Network ender derfor som en fornuftig konvertering. Der er gjort det bedste for at udnytte hardwaren, men det er stadig svært at se, hvorfor man skulle betale 40 kroner for at spille et 6-kroners spil, der er mere velegnet til det oprindelige format.

Med mindre man naturligvis gerne vil lufte sin Move-controller og ikke har adgang til de andre formater. Du kan også spille med vennen på samme skærm i denne udgave, hvilket naturligvis altid er et plus.

Sidder du med en eller to Move-controllere, og vil du gerne underholdes lidt tid for få penge, så er Flight Control HD et fint bud på lidt let underholdning til en hæderlig pris.

Flight Control HD
7 / 10