NHL SLAPSHOT

Fotorealisme er ikke altid vejen frem, og derfor sadler EA om i deres forsøg på at bringe ishockey-sporten til Wii. Du kan læse hvor godt det er lykkes dem lige her...

Som så mange andre sportsgrene har ishockey aldrig rigtig fanget min opmærksomhed, og selvom jeg har stor respekt for de professionelle atleter som har dedikeret sig til sporten, har jeg aldrig kunne finde tålmodigheden til at se en hel kamp. Derfor bør det heller ikke komme som nogen overraskelse at det aldrig har været mig, der har stået først i køen, når et nyt ishockeyspil er landet til anmeldelse - det var dog anderledes denne gang.

Faktisk er alt anderledes denne gang, for væk er fokusset på grafisk fotorealisme og en simulationsorienteret spiloplevelse, og i stedet er det hårde tacklinger, hurtigt og letforståeligt gameplay og en sjov controller der er blevet sat på banen. Det her er altså i høj grad ishockeyspillet for alle os som aldrig helt har lært spillereglerne, og i stedet blot har været fascineret af tacklingerne.

Allerede fra spillets start er det tydeligt, at man ikke vil skræmme nogen væk, og derfor er det faktisk et beskedent udvalg af muligheder man bliver præsenteret for. Det er naturligvis muligt lige at tage en hurtig kamp, spille én sæson ad gangen, hygge sig med lidt minispil eller se om man kan vinde den legendariske Stanley Cup, men sjovest er spillets svar på en karriere-mode. Den såkaldte "Peewee to Pro" lader dig nemlig starte i en alder hvor du knapt kan binde dine egne snørebånd, og herefter kæmpe dig hele vejen op til toppen af sporten.

NHL Slapshot

"Peewee to Pro" kunne have været en lunken undskyldning for lidt ekstra spilletid, som vi har set så mange gange før, men EA har kælet for detaljerne og gjort det hele enormt hyggelig. En lille detalje som at man starter på baghavens skøjtebane, kun er tre venner på hvert hold, og man kan høre forældrene stå på sidelinjen og råbe deres tips og kommentarer er en sjov detalje, fordi det giver et helt unikt tilhørsforhold til den virtuelle spiller man har skabt.

En smule mere personlighed kan du ligge i din spiller, hver gang du har opnået et af de mange mål man hele tiden bliver spillet. Erfaringspoints uddeles således rundhåndet, og de kan bruges i forskellige kategorier, alt efter hvilken type spiller du ønsker at blive. Systemet er snedigt, fordi de evner, man kan investere erfaringen i, bliver mere og mere detaljerede jo højere et spillerplan man befinder sig på. Dette system betyder på en gang at alle kan være med, men samtidigt at man har rig mulighed for at differentiere sin spiller fra resten af holdet, når man har fået en smule mere erfaring med hvordan det hele foregår.

Uanset hvilken tilgang du har til NHL Slapshot, vil der dog ikke være nogen vej uden om den plastikholder, der følger med spillet. Lad mig med det samme sige at jeg har prøvet adskillige "udvidelser" til Nintendo Wii'ens controllere, og fælles for dem alle er, at de har vist sig at være et forfærdelig spild af plastik. Sådan er det dog ikke her, og ganske overraskende virker det faktisk til at der er blevet tænkt over tingene.

Med blot et par små drej med håndledende, et skub frem hist og her og naturligvis nogle ordentlige sving, er det muligt at finte, tackle og skyde med overraskende få problemer. Yderligere har udvikleren forfinet kontrollen sådan, at enkelte funktioner, som at aflevere pucken til en medspiller, er lagt over på nogle af knapperne. Det betyder at de mest basale tricks altid er tilgængelige uanset hvor meget du svinger løs med plastik-staven, og betyder samtidigt at frustrationsniveauet holdes på et minimum.

NHL Slapshot

NHL Slapshot er hverken noget grafisk vidunder eller en gameplay-mæssig perle faldet fra den store ishockeybane i himlen. Det er i stedet en bundsolid, overraskende fokuseret omgang arkade-ishockey, som udvikleren synes at have kælet for alle de rigtige steder. Fans af sporten som insisterer på realisme vil få meget mere ud af NHL 11, men for alle os andre er NHL Slapshot et sjovt sted at starte.

NHL Slapshot
7 / 10
+