DJ HERO 2

Ved første øjekast ligner DJ Hero-serien måske et billigt spin-off af Guitar Hero, men lad dig ikke narre. Rasmus har spundet virtuel vinyl og har svært ved at få armene ned.

Da det første DJ Hero blev annonceret var jeg mildest talt skeptisk. Selvom jeg var stor fan af Guitar Hero-serien, så havde jeg svært ved at forestille mig at DJ Hero kunne blive sjovt, og trailerne overbeviste mig bestemt heller ikke.

Men min skepsis blev selvfølgelig gjort til skamme. For på trods af et par halvkiksede mekanikker, så var DJ Hero slet og ret skideskægt. Det blev tilsyneladende også en stor nok succes til at Activision gav grønt lys til en to'er, og det skal de have tak for. For DJ Hero 2 er på alle måder et skridt i den rigtige retning i forhold til forgængeren.

De grundlæggene koncepter er selvfølgelig ens. Der skal tappes, crossfades, scratches og drejes på knapper i takt til musikken. Lydsiden består endnu en gang af en stribe mash-ups af tidens toner, hvor to hits blandes sammen i skøn forening.

DJ Hero 2

Hovedmåltidet ligger i Empire-spiltypen. Her vælger man en DJ, et logo og et klubnavn, og tager så ellers på turne gennem flere af verdenes fest-mekkaer: Ibiza, Berlin, Las Vegas og så videre. Hver lokation har en bunke sætlister man skal igennem, og man åbner for nye lokationer og numre ved at optjene stjerner for hvor godt man klarer sig - op til fem stjerner per nummer.

I praksis er det nærmest identisk med forgængeren, dog med den forskel at man ikke længere skal tilbage til hovedmenuen for at vælge ny sætliste. Alle de numre man låser op for kan selvfølgelig spilles i QuickPlay, og der er bonus-numre hvis man optjener rigtig mange stjerner.

På trods af et par ændringer (som vi kommer til om lidt) er der ingen ingen revolutioner i gameplayet, der på papiret virker enormt simpelt. DJ Hero 2 er jo trods alt kun et spil om at trykke på farvede knapper i takt til musikken. Men når man først sidder med controlleren i skødet er der mange ting at holde styr på, flere end hos storebror Guitar Hero.

DJ Hero 2

Tempoet er højt, og i DJ Hero 2 er der skruet op for sværhedsgraden, så det er udfordrende allerede fra første nummer. Det er en god ting, og det euforiske sus man får af at se et særlig svært segment kommende glidende ned af lakskive-vejen og klare det perfekt, er større end jeg husker det fra nogen andre rytmespil. En del af den effekt skyldes uden tvivl den eminente og altid dunkende musik (det er decideret syndigt at spille DJ Hero 2 på sin fladskærms indbyggede skod-højtalere - slut dit stereoanlæg til!), men jeg bliver nærmest ekstatisk og endorfin-høj af spillet. Det eneste der har holdt mig fra at spille det mere er, at jeg efter en lang session (5+ timer) godt kan få lidt ondt i den ene hånd.

Der hvor DJ Hero 2 for alvor skiller sig ud fra sin forgænger er på freestyle-fronten - de steder i numrene hvor man selv kan bestemme hvad der skal ske. I det første spil var man begrænset til at fyre samples af med controllerens røde knap under bestemte dele af numrene - samples som Flava Flav der råber "Yeeeah boyyyy!" og andre ting i den dur. Det var både enerverende og småplat.

Dét system er stadig til stede, men de generiske vokalsamples er skiftet ud med lyde, der komplimenterer eller er taget direkte fra de numre, man mikser sammen. Det betyder at man rent faktisk kan lave et fornuftigt bidrag til musikken, i stedet for bare at lave råbelyde.

Men det er ikke alt. Som noget nyt kan man også freestyle-scratche i visse stykker. De normale scratch-sekvenser er optaget i forvejen, og lyder ens uanset hvad man gør med sin controller, når man aktiverer dem. Men i freestyle-sektionerne kan man selv styre sit scratch, og lyden der kommer ud af højtalerne matcher de bevægelser man laver med sit turntable. Det er selvfølgelig ikke lige så præcist som rigtig nål og vinyl (det er jo kun et spil), men det er stadig en stor forbedring.

Den sidste og vigtigste freestyle-tilføjelse er nye crossfade-sektioner. Her kører de to sange, som ens mix er bygget op af, derudaf uden dikkedarer, og det er helt og holdent op til en selv hvordan man vil mikse dem. Små indikatorer i siden af sporet viser hvornår der sker noget "interessant" (som for eksempel sang eller hook) på de enkelte spor, og hvordan de ligger i forhold til hinanden. Med lidt snilde kan man mixe sig frem til noget, der faktisk lyder ret blæret - men man kan også sagtens ende med at lyde som DJ Harske Hubbi fra Snave Kro.

Det er geniale tilføjelser - især crossfader-delen. For i modsætning til Guitar Hero, hvor man i realiteten bare trykker på knapper i takt til musikken, så ender man i DJ Hero 2 med faktisk at have en følelse af at kontrollere den lyd, der brager ud af ens anlæg. Selvom det er inden for ganske stramme rammer, så kan man stadig sætte sit eget præg på musikken.

DJ Hero 2

På musikfronten er der i denne omgang mindre vægt på hip-hop (selvom der stadig er en håndfuld deciderede perler til os med hængerøv og store bæltespænder) til fordel for mere club-orienteret musik. Det er selvfølgelig ikke alle mix, der er lige gode, men generelt er kvalitetsniveauet forbløffende højt. Jeg har flere gange måbet og hoppet af fryd over hvor geniale og inspirerede mash-ups holdet bag har fundet på.

Prominente navne som Deadmau5, Tiesto, RZA, Diplo og A-Trak har leveret både enkeltnumre og megamixes (hvor op til otte numre blandes i ét langt mix) der alle er fremragende, men FreeStyleGames' interne folk har også ørene usædvanligt godt skruet på. Jeg har siddet og danset med til musikken fra første nummer, og det eneste der ærgrer mig ved soundtracket er at jeg ikke kan smide det på min iPod. Langt det meste af spillets lydside er genial festmusik, og hvor ville jeg dog ønske at jeg kunne tage det med mig på farten.

Som noget nyt kan spillet også bruge mikrofon. Ja, der er karaoke-funktion i DJ Hero 2. Det virker som en fjollet og lidt ligegyldig tilføjelse - især fordi næsten hvert nummer har to vokalspor, som begge skal synges, selvom de to sangeres stemmer ofte er så forskellige at det er svært at finde et naturligt toneleje. Måske er det hyleskægt til festspil, men jeg er ikke overbevist om denne tilføjelse var nødvendig.

Det skal dog ikke tage fra DJ Hero 2, at det er det bedste rytmespil jeg har prøvet i lang, lang tid. Der er på et tidspunkt nogen der har sagt, at DJ'en er den nye rockstjerne. Og når en fyr som Tiesto kan fylde Parken, så skulle man mene at der er noget om snakken. Men kan den analogi også overføres til spil? Er DJ Hero det nye Guitar Hero? Lad mig sige det sådan, at jeg til hver en tid hellere vil lege med plastikpladespillere end plastikguitarer. DJ Hero 2 får en varm, varm anbefaling herfra.

DJ Hero 2
9 / 10
+