LEGO UNIVERSE

Gamereactors LEGO-freak har befundet sig en uge i LEGO-universet. Læs med her når han fælder dommen...

• Tekst: Lee West

Prøv at smag lidt på denne blanding: masser af loot, et hav af inspirationskilder, dit eget hus og en eventyrlig fortælling der blander pirater, ninjaer og sci-fi uden problemer. Tilsæt så LEGO og mulighed for at spille online med andre spillere. Din lykke burde være gjort ikke?

Billund-firmaet der står bag LEGO har overlevet de værste kriser og har i de seneste år oplevet en sand renæsance for LEGO-klodsen. LEGO er en forkortelse af Leg Godt, og skal staves med store bogstaver. Sådan var det dengang i 30´erne, og sådan er det stadigvæk. Klodsen har været stort set uændret siden slutningen af 50´erne, og denne skribent har leget med dem siden 70´erne. Idag er legen er trådt lidt i baggrunden, men klodserne er stadig en del af hverdagen.

Jeg elsker LEGO-klodserne, jeg bygger stadig, og jeg har nydt at se legetøjet vinde indpas efter nogle hårde år i skyggen. Så jeg har fulgt ivrigt med siden LEGO Universe blev annonceret.

Lego Universe

Nu er det anderledes rollespil for børn i alle aldre endelig på banen. Her kombineres det bedste fra klodsen, Traveller's Tales lækre LEGO-spil og en stemning ikke helt ulig World of Warcraft. Spørgsmålet på alles læber er natuligvis: hvad kan gå galt?

Svaret er desværre: en hel del. For hvert enkelt vellykkede element er der nemlig et lige så frustrerende irritationsmoment. Men lad mig starte fra begyndelsen. For det hele tegner så godt for eventyret.

Netdevil der tidligere har lavet et MMO-bilspil og førstepersonskydere, gør et godt indtryk da spillet startes op. Jeg vælger min minifig, som de små LEGO-mænd hedder. Mulighederne er mange, og jeg kan vælge mellem et hav af udtryk og beklædningsgenstande og navngive min kommende helt.

Efter en meget kort introduktion er det tid til at lande på den nærmeste planet. En uheldig magtdemonstration fra den skumle Baron Typhonus har frigivet en enorm og ond kraft i det alternative univers. Denne kraft udsuger enhver form for fantasi fra LEGO-universet, og samtidig korruperer den alle, der kommer for tæt på. Denne kraft kaldes Malstrømmen. For nu at få styr på Malstrømmen, har minifigurerne slået sig sammen i en sammenslutning kaldet The Nexus Force. Denne består af fire faktioner: de eventyrlystne The Venture League, de opfindsomme The Assembly, de lynhurtige The Sentinels og de dystre The Paradox.

Lego Universe

Tydelig inspiration fra World of Warcraft blandes med LEGO-klodsernes fantasi og design. Styringen er god, og man kan i bedste Mario-stil endda dobbelthoppe. Efter kort tid i spillet, skinner det dog igennem, at Netdevil har fejlsluttet at glade farver er det samme som venligt og gennemskueligt design. En klassisk designfejl, der åbenbart er svær at slippe for IT-folket.

Således bliver jeg budt på en sand farveeksplosion af vamsede ikoner, faneblade, udråbstegn, talebobler og indtryk, der flyver rundt på skærmen. Ikke en blid start, og slet ikke overskueligt for et barn eller en uvant forælder der snupper LEGO Universe med tanke på lidt letfordøjelig hygge. Efter et par opgaver af den typiske hent-x-antal-dimser, er jeg dog klar til at vælge min faktion.

Jeg får udleveret min første pakke udstyr, og så snart jeg har iklædt mig indholdet fra denne, er der ikke meget tilbage af personen, jeg designede for bare en time siden. Det er nu ikke mit største problem, det er derimod manglen på overskuelighed og muligheder for at bestemme selv.

Lego Universe

Jeg er helt med på at LEGO vil sikre sig at LEGO Universe er et sikkert sted at befinde sig, og at mit valgte navn til figuren skulle godkendes af en ansat, er også en ganske fornuftig ide. Men det er da jeg ser en spiller løbe forbi med en pistol i hver hånd, at det går galt. Jeg spørge spilleren om, hvordan man ifører sig to pistoler og skriver derfor "Hi. Can you tell me how to dual wield?". Men jeg kan ikke sende beskeden. Jeg retter lidt i den, stadig uden held. Efter endnu et par forsøg giver jeg op. Det at chatte med andre er nemlig unødvendigt kompliceret.

Jeg kunne forstå, hvis man valgte at forbyde visse ord i familiehyggens navn, men her har LEGO gjort det omvendt. De har en liste af ord man må skrive (som pudsigt nok ikke inkluderer Dual Wield eller flere af stednavnene i spillet). Bruger man ikke udelukkende godkendte ord, kan man ikke sende beskeden.

Det er dog ikke her de dårlige designvalg ender. Man rejser mellem de forskellige verdener ved hjælp af raketstationer, der er svære at finde, hvis man vil følge det usandsynligt ringe kort. Når man endelig finder en station og vil afsted med raketten, får man ofte at vide, at man står for langt fra platformen (hvis spillet kan registrere dette, hvorfor pokker springer det så ikke videre til raketsekvensen istedetfor denne besked?). Unødvendigt bøvlet, og en af de mindre irritationsmomenter.

Lego Universe

Som i de fleste MMO-rollespil, er der naturligvis masser af rov/loot der kan høstes fra overvundne fjender. Dette loot inkluderer både nyt udstyr og klodser til ens byggepose. Men i LEGO Universe kan man ikke bare gå sammen i en gruppe, og den der får lootet er ham, der gav det dræbende slag. Med andre ord: ser du en spiller der er tæt på at dø, kan du vælge at hjælpe ham, velvidende at du sikkert ender med at stjæle hans loot, eller du kan vælge at drøne forbi ham. Sidstnævnte er den letteste løsning, da du sikkert heller ikke når at finde en brugbar sætning inden modtageren er død. Heldigvis er døden uden andre konsekvenser end en lidt lettere pengepose efter en kort gåtur.

Efter lidt tid i LEGO Universe optjener jeg retten til min egen grund, hvor der (efter godkendelse) kan bygges alt det jeg lyster med brikkerne jeg har lootet. Der er både presamlede modeller og de løse klodser. Og udvalget er enormt. Nu er jeg erfaren LEGO-bygger, og i forbindelse med denne anmeldelse synes jeg det kunne være sjovt at snuppe et skærmbillede af et nybygget GR-logo. Men der er ingen genvejstatser på Mac-udgaven af LEGO Universe, så jeg må have et grabberprogram startet op. Da det så er klaret, vil jeg lige kaste et par klodser ovenpå hinanden. Desværre er min editor usandsynlig svær at arbejde med: menuen er svær at navigere i og mine klodser har en tendense til at flyve ind og ud af skærmen som magneter, der er modsatrettede. Det er kort sagt unødvendigt bøvlet at arbejde med, og derfor ender resultatet alt andet end tilfredsstillende, hvilket du kan se på billedet.

Efter denne smøre kan jeg godt forstå, hvis du allerede har droppet alle ideer om at indkøbe LEGO-spillet, men fortvivl ikke: der er nemlig også fornuftige og sjove ideer under den bulede kølerhjelm.

Alt der kan konstrueres i universet kræver opfindsomhed (imagination). Imagination skabes ved at ødelægge LEGO-konstruktioner, og kan så samles op hvorefter det fungerer som en slags energikilde. Denne energi bruges eksempelvis til at tæmme nye kæledyr eller samle ødelagte broer.

Lego Universe

Der er ingen erfaringsniveauer i spillet som man kender dem fra rollespil, men alligevel er der tre udstyrsniveauer, der alle giver din figur nye fordele og udseende. Disse koster naturligvis, og en af måderne at skaffe dem på er med din valgte faktions emblemer.

Derfor har jeg begivet mig ud til en af de mere dystre planetstykker. Her ligger Gnarled Forest. Denne skov er stedet hvor jeg vil skaffe mig mine emblemer, og denne frodige jungle er fyldt med skatte, opgaver og pirater. Her er det især de skumle pirater der er blevet korrumperet af Malstrømmen, jeg er efter. De er bistre, mørkelilla med røde glødende øjne og så har de en tendens til at droppe den møntfod jeg skal bruge. Inden jeg ser mig om, er jeg igang med at grinde som jeg efterhånden har gjort det så mange gange før i rollespilssammenhæng. Et par nætter senere er min figur ved at se ud som han skal: brede skulderpads, et ordentligt våben og et fantastisk kæledyr.

Efter endnu et par dage i spillet, har jeg således løbet omkap i et par fornøjelige og velimplementerede minispil, jeg har hoppet på platforme og nydt de flotte lokationer i spillet. Jeg har ræst om kamp på racerbaner, der mest af alt leder tankerne hen på børnevenlige udgaver af Wipeout og F-Zero. Nu er jeg på jagt efter nye kæledyr der kan tæmmes som led i en mission. Det er på dette tidspunkt at LEGO Universe fornøjer.

Lego Universe

Jeg kan sagtens se det enorme potentiale i LEGO Universe, men samtidig er glæden ved spillet utroligt afhængigt af øjene der ser. Som med så mange MMO-spil før LEGO Universe er lanceringen sjældent uden børnesygdomme. Og også her loves en del af disse udbedret. Ordbogen er et såkaldt levende dokument, hvilket gør at begrænsningerne snart bliver mindre. Konstruktionssoftwaren er bygget på LEGO Digital Designer-softwaren, og skal ganske sikkert finpudses før den lever op til forbilledet fra det ellers gode designprogram.

For nu bør man dog glemme tanken om MMO-rollespillet, og indse at det lige nu er et LEGO-spil som så mange før det, bare med levende medspillere og masser af loot, og så begynder det at fornøje. For der er fine (men simple) kampmekanikker, lækre platformselementer mens omgivelserne er utroligt varierede og charmerende.

Lego Universe

Underlige designvalg gør dog at det aldrig bliver mere end godt, for hverken den erfarne eller den nye spiller. Der er for mange statistikker og egenskaber der ikke forklares særligt pædagoisk, byggedelen er til tider unødvendigt bøvlet, og der er store begrænsninger, der vil skræmme de erfarne MMO-spillere. Indtil begyndelsen af næste år er spillet udelukkende på tysk eller engelsk. Jeg vil naturligvis tage kampen op igen til den tid, og håber inderligt at en del af kritikpunkterne er blevet rettet. Hvis de ikke er det, får jeg svært ved fortsat at anbefale LEGO Universe. Får Netdevil derimod rettet manglerne, kan det blive et fantastisk MMO.

Går man ind i LEGO Universe med en god portion tålmodighed og gåpåmod kan man dog sagtens få et par hyggelige uger til at gå i spillet allerede nu. Jeg glæder mig eksempelvis til endnu en tur i spillet. Man skal dog ikke forvente en virtuel udgave af klodserne, der kan fornøje og indbyde til fantasi i samme grad som den ægte vare. Endnu.

Lego Universe

Alle billederne er taget fra Mac-udgaven på en Mac Mini med grabber-software

7 / 10