GOLDENEYE 007

En klassiker bliver piftet op af en ny udvikler, men er den virkelige Bond mon tilbage i storstil på Wii? Læs svaret lige her...

Hvis man sådan virkelig går spilhistorien igennem, er det et fåtal af spil som virkelig har stået for en revolution af deres respektive genrer når det kommer til konsolspil. De nemmeste spil at fremhæve er oftest titler som Halo: Combat Evolved, God of War og for den sags skyld Super Mario Galaxy, men lang tid før alle disse faldt det mest åbenlyse valg på Rares GoldenEye 007 til Nintendo 64.

Da spillet oprindelig udkom tilbage i 1997 lignede det af udseende egentlig blot en kedelig kombination af James Bond og FPS-genren, men brugte man mere end blot ti minutter på spillet, stod det tydeligt at her var tale om en af de mest markante udvidelser af genren. Populariteten har lige siden været så stor, at alverdens spillere har spurgt på en opdatering, og her bliver det så lidt kryptisk.

Spillet fra 1997 var udviklet af Rare og udgivet af Nintendo, men det nye spil til Wii er udviklet af Eurocom og udgivet af Activision som i dag sidder med James Bond licensen. Det nye spil er dog lovet som en trofast opdatering med alt det bedste fra gamle spil, samt genrens mere moderne tilføjelser.

GoldenEye 007

Den første ændring er at Bond selv nu ikke mere spilles af Pierce Brosnan, men i stedet af Daniel Craig der også i Hollywood-versionerne har udskiftet den selvfede og charmerende personlighed, men en koldere og mere kynisk af slagsen. Måske derfor er mulighederne også allerede flere fra den første bane, hvor det bliver gjort ganske klart at det er mere effektivt at snige sig af sted, end det nødvendigvis er at hive maskingeværet frem. Det skal vise sig at være en beslutning man har udnyttet helt spillet gennem, og mulighederne for at snige sig af sted er betydeligt større end i originalen.

Den første bane bliver med sit design også en god indikator for resten af spillet, for den starter faktisk ud som Nintendo 64-klassikeren, inden den kraftigt udvides. Det er en sjov ide, og hvis du kan huske at have spillet originalen, er det fantastisk at kunne snige sig over broen, stjæle en snigskytteriffel og nedlægge de intetanende terrorister på afstand. Knap så fantastisk er den nytilføjede sektion hvor man må undslippe i en lastbil som man ikke selv har kontrol over, og skal skyde på alt hvad der bevæger sig - ikke just Bond som vi kender ham.

Blandingen af gamle og nye lokationer forsætter gennem hele spillet, og hele tiden er det tydeligt at mærke at Eurocom har gjort alt hvad de kan for at bevare det bedste fra den oprindelige opbygning, mens de er blevet nødt til at tilføje moderniseringer for at spillet kan følge med genren som den ser ud i dag. Det betyder at banerne er blevet meget længere end før, men stadig er opdelt i delmål hvor der for eksempel skal tages spionbilleder, befries gidsler og hackes computersystemer, før man igen skal flygte fra de fjendtlige tropper. Flere delmål vil for øvrigt blive tilføjet til banerne, jo højere en sværhedsgrad du vælger at spille på og vigtigheden af at løse dem vil ligeledes stige.

GoldenEye 007

Desværre betyder moderniseringen af spillet at Eurocom ikke har kunnet dy sig for at bruge elementer som slowmotion-skuddueller, bilsektioner og Quicktime-sekvenser, som af uforklarlige årsager synes at have vundet indpas i genren i dag. Det var måske at forvente at denne slags vil blive tilført oplevensen, men det virker afsindigt påklistret, og tilfører nærmest intet til spillet. Sekvenserne er oftest kedelige og upassende, og lader i endnu højere grad Bond fremstå som skydeglad Rambo-klon, i stedet for den britiske, tænkende agent vi er blevet fortalt at han er.

Det største problem for opdateringen af GoldenEye 007 er at grundmaterialet måske ikke er helt så godt som vi husker det mere, hvilket gør det til et vakkelvorn fundament for et nyt spil. Der er ingen tvivl om at Rares bedrifter tilbage i 1997 var af den ypperste klasse, men selv med dette i tankerne, virker banedesignet flere steder decideret primitivt, fordi det gerne vil forblive trofast mod originalen.

Tydeligere bliver dette kun ved at de baner som ikke har noget med det oprindelige spil at gøre, faktisk er nogle af det nye spils bedste. De gange du får lov til at rejse til eksotiske steder som Dubai og Barcelona, virker hele oplevelsen friere, mere åben og mere flydende i sin blanding af action og snigemuligheder.

Hvorfor Eurocom har valgt at pakke de første par timers spil ind i mørke, mudrede og regnefyldte klæder, der betyder at det kan være svært at se hvor pokker man bør bevæge sig hen, er mig en gåde, for spillet byder grafisk på langt mere. Faktisk er nogle af spillets senere baner decideret imponerende i sine opsætninger, der lystigt bruger flotte lys- og partikeleffekter for at give den helt rigtige stemning. Problemer opstår der dog i spillets kedelige og mørke områder, for godt nok har man en radar med en guidene pil til rådighed, men når døråbninger knapt kan adskilles fra mørke baggrunde, hjælper denne ikke det store. Eurocom skulle have have været meget mere flittige til at vise, at de faktisk har godt styr på Wii-hardwaren.

Et problem som Eurocom dog har forsøgt at løse bedst muligt er kontrollen. Der er gjort alt for at Goldeneye 007 kan spilles med lige netop den konfiguration man ønsker, og derfor er det blandt andet også muligt at agere James Bond med Classic Controlleren hvis det er det man ønsker. Det største arbejde er dog lagt i at få Wiimonten og Nunchucken til at fungere bedst muligt, og det kan mærkes et langt stykke hen af vejen. Indstillinger er der masser af, men bedst er brugen af et coversystem, fra hvilket man kan springe direkte ind i et finsigte-system hvor spillet på det nærmeste selv sigter på det næste mål. Misbruges systemet kan det nærmest virke som snyd, men det er ikke desto mindre en elegant løsning på de problemer der kan opstå med det manuelle sigte.

GoldenEye 007

Det originale Goldeneye 007 var med sine nytilføjelser sjovt, hvis man spillede alene, men nærmest legendarisk i multiplayer, og det betyder at presset har været enormt på Eurocom for at inkludere noget ganske specielt i den nye version.

Der er blevet gået til opgaven med stor seriøsitet, og nærmest alle slags muligheder synes at være inkluderet. Først og fremmest er det muligt at spille op til fire spillere på en skærm, hvilket dog ikke hjælpes på vej af en gnidret grafik og få spilmuligheder.

Meget sjovere er det i stedet hvis du beder din Wii om at hoppe på din bredbåndslinje, for online er hvor spillet for alvor åbner op for mulighederne.

Som i resten af pakken har udvikleren kigget på hvad der var inkluderet i det gamle spil, og moderniseret det ved at tilsætte det en enorm dosis Call of Duty 4: Modern Warfare. Det betyder at man forud for et spil kan sammensætte sine egen profiler, der alle kan have forskellige udstyr og dingenoter som sprængladninger med i oppakningen. Før du får adgang til de sjovere våben og gadgets, skal der naturligvis optjenes erfaringspoints, og dette gøres ved at deltage i et af spillets mange multiplayer-muligheder.

Conflict, Golden Gun, Black Box , Goldeneye og Heroes er alle navne der dækker over kendte spilmuligheder som Deatchmatch, Capture the Flag og King of the Hill, men de fungerer ikke desto mindre glimrende her. Desværre har udviklerens ambitioner været større end hvad Wii-hardwaren vil tillade, og det går ofte ud over billedhastigheden, der i sine værste øjeblikke lader figurer dukke op vilkårlige steder, uden at man har en chance for at ramme dem. Multiplayermulighederne er dog store i Goldeneye 007, og hvis du allerede tidligere er blevet fanget af dette element i spil som Call of Duty 4: Modern Warfare, er der en god chance for at det samme vil ske her.

GoldenEye 007

Man kan ikke lade være med at spørge sig selv om det at basere sig på en ældre spilklassiker, i højere grad har virket som en hæmsko for det nye GoldenEye 007, end det har fungeret som en velkommen inspiration. Det er sjovt at genopleve sektioner fra det gamle spil igen, men som helhed fungerer de nye baner langt bedre, og er ydermere langt mere interessante at se på. Mange af nytilføjelserne virker endvidere som tilføjelser dikteret af tiden og hvor genren er i dag, i stedet for nye elementer som gør spillet til en stærkere samlet oplevelse.

Fans af Nintendo 64-klassikeren har ikke den store grund til at skifte til det nye spil, og fans af agenten kan finde meget bedre eventyr i filmene og bøgerne. Men er det din Wii, der står for dine FPS-løjer, så er Goldeneye et godt valg.

GoldenEye 007
7 / 10
+