JUST DANCE 2

Kan Ubisoft udvide den populære Just Dance-formular nok til at der er brug for en efterfølger? Og er her kun tale om et spil for dansestjerner? Læs med her og få svarene...

Jeg ved ikke hvorfor jeg føler mig så fjollet, når jeg står foran skærmen og danser løs, for egentligt gjorde jeg jo næsten det samme da jeg spillede på plasticguitar og trommer, eller da jeg gav den som karaokestjerne. Alligvel har Just Dance 2 fået mig til at føle mig fjollet som sjældent før, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Hvis du ikke fik prøvet sidste års udgave, beskrives Just Dance 2 bedst som et slags karaokespil, hvor sangen er udskiftet med dans. Det betyder at man vælger en eller flere sange fra spillets brede kartotek, og efterfølgende prøver at efterlignende bevægelserne på skærmen så godt man kan, mens spillet bedømmer ens bevægelser og giver points ud fra hvor godt den synes du klarer det.

Just Dance 2

Som en aldeles utrænet dansemus besluttede jeg mig derfor for at starte i den simple ende, og med Jamiroquias "Cosmic Girl" rullende ud gennem højtalerne og gardinerne godt trukket for, svingede jeg mig rundt. Selv for os der ikke har særlig meget rytme i kroppen, sørger Just Dance 2 for at gøre det hele tilgængeligt. For neden på skærmen kan du således se hvad den næste bevægelser er inden den skal laves, og derved forberede dig. Yderligere viser indikatorer på de figurer, der er på skærmen, hvordan du bør bevæge dine arme, uden at straffe med minuspoints eller lignende hvis du ikke gør det hele korrekt.

Mængden af forskellige dansetrin der skal læres inden du er igennem hele spillets sangudvalg er stort, og vil kunne teste de flestes evner, uanset om rytme ikke er noget man kender til, eller om man er den slags person der uden problemer kan stille op til "Vild med Dans". Der er virkelig blevet tænkt over sangene og de tilhørende danse, og så er det rart at se at udvikleren af spillet har fået de sidste detaljer med - således at danserne altid er iklædt kostumer der passer til den valgte sang.

Hvis du har venner der gerne vil danse med er det også muligt. Spillet understøtter fra to og op til fire spillere på en gang, og ikke overraskende bliver det hele kun sjovere jo flere man er. En lækker detalje er, at spillet indeholder unikke duet-danse hvis man spiller to sammen, hvor samarbejdet skal være i topform, hvis man ønsker at klare sig godt.

Grafisk er der ikke en finger at sætte på Just Dance 2, og ideen med at bruge rigtige dansere, som har været en tur gennem den kulørte farvespand, er rigtig god. Man er aldrig i tvivl om hvordan det næste dansetrin skal udføres, og skærmen er konstant fyldt med flotte farver og symboler, der indikerer hvor godt du gør det. I det hele taget er det svært ikke at lade sig rive med og smile stort, når spillet er startet op og musikken ruller ud af højtalerne.

Just Dance 2

Da Just Dance 2 kun kræver at du benytter Wiimoten for at danse, har spillet naturligvis ingen måde at bedømme på om du snyder ved ikke at bevæge resten af kroppen korrekt. Hvis man derfor insisterer på at "snyde" spillet og blot score points frem for at danse korrekt, kan man i vid udstrækning godt gøre det. Vælger man at "spille" sådan, snyder man dog kun sig selv for den morskab, alle der bruger spillet korrekt vil opleve. Desuden bør det nævnes at spillet i forhold til forgængeren er blevet bedre til at opfange denne slags snydedans, og du vil i videre udstrækning derfor vil se det gå ud over pointkontoen.

Med 40 forskellige sange og muligheden for at købe og hente flere online, et farverigt og overskueligt udseende, og masser af forskellige danse at lære, er Just Dance 2 et oplagt køb til alle Wii-ejende dansemus.

Just Dance 2
7 / 10
+