DISNEY EPIC MICKEY

Mickey Mouse skal redde en hærget verden for glemte tegnefilmsfigurer i sit mest storslåede eventyr nogensinde.

Det er dårligt nok en måned siden jeg landede i Texas for at besøge Warren Spector og resten af Junction Point, for at se deres dengang endnu ufærdige Disney Epic Mickey. Havde du spurgt mig for et år siden, ville jeg ikke have haft meget fidus til spillet, men siden sommerens E3-messe er min interesse bare steget og steget. Og det kulminerede altså under denne tur, hvor jeg så og prøvede et dybt imponerende spil, der ramte rigtigt på alle punkter, og havde et enormt potentiale. Jeg har spændt gået og ventet på mit anmeldereksemplar, lige siden jeg steg på flyveren hjem.

Nu er spillet så endelig havnet på mit bord, og jeg var temmelig spændt, da jeg lagde skiven i min Wii. For selvom alt hvad jeg hidtil havde set af spillet var rigtig godt, så var det også kun brudstykker af den samlede oplevelse, og jeg anede ikke om spillet ville fungere i en større kontekst. Men den ængstelighed blev hurtigt erstattet af en afslappet indre ro og barnlig glæde, for Disney Epic Mickey lever op til alle mine temmelig høje forventninger.

Spillet foregår i Wasteland, en magisk verden skabt af troldmanden Yen Sid til at huse alle de tegnefilmsfigurer, vi andre har glemt. Wasteland regeres af Oswald the Lucky Rabbit, Walt Disneys første tegnefilmsfigur. Han er dybt misundelig på spillets hovedperson, Mickey Mouse, som han mener har stjålet al den hæder og succes, der retmæssigt burde have været Oswalds.

Som regent sørger han dog for at Wasteland er et dejligt sted at være for sine mange indbyggere - indtil Mickey en dag forvilder sig ind i Yen Sids kammer, og i et anfald af narrestreger leger med troldmandens magiske maling. Han får skabt et mystisk og uhyggeligt væsen kaldet Shadow Blot (der på dansk hedder Skyggeklatten - hele spillet kan spilles på dansk), og i panik vælter han fortynder udover den miniaturemodel, der udgør Wasteland. Mickey flygter, Wasteland ligger i ruiner, og Skyggeklatten undslipper ned i de glemte tegnefilmsfigurers verden.

Epic Mickey

Lang tid senere bliver Mickey kidnappet af Skyggeklatten, der hiver ham tilbage ned i Wasteland, og sammen med en gal doktor forsøger at stjæle hans hjerte. Mickey slipper fri med nød og næppe, men er nu fanget i en mystisk verden, han ikke helt forstår. For at komme hjem, må han nu forsone sig med Oswald, besejre Skyggeklatten og redde Wasteland. Eventyret kan begynde!

Den centrale mekanik i Disney Epic Mickey drejer sig om maling og fortynder. Wasteland er en tegnefilmsverden, og derfor kan en lang række genstande, fra tønder og buske til hele huse, fjernes ved at sprøjte fortynder på dem. Og man kan efterfølgende bringe dem tilbage igen ved at sprøjte maling. Som sagt er Wasteland er blevet hærget af det, indbyggerne kalder den store Fortynder-katastrofe, og derfor kan man overalt finde konturer af platforme, vægge, bygninger og genstande, som Mickey kan fylde ud med maling og derved åbne for nye veje gennem landskabet.

Maling og fortynder er også Mickeys primære våben. Skyggeklattens håndlangere, de såkaldte Splatters, kan bekæmpes ved at overdynge dem med fortynder, så de går i opløsning. Vælger man i stedet at sprøjte dem med maling, bliver de Mickeys venner, og kæmper ved hans side.

Det er en fryd at løbe rundt i Wasteland. Hovedopgaven i de fleste baner kan klares på relativt kort tid, men kigger man sig omkring et øjeblik, er der altid noget, der fanger ens opmærksomhed. En lysende genstand på taget af en bygning, omridset af en kiste, en lille fakkel der lyser op - små ting, der straks får en til at tænke "der vil jeg op!" Der er altid et væld sideopgaver, som ting der skal findes og folk der skal reddes, og vil man løse dem, er man nødt til at gå på opdagelse og udforske omgivelserne.

Epic Mickey

Her er fortynder/maling-mekanikken en sand gave til spildesignerne, for det betyder at spillet ikke kun er afhængig af de sædvanlige platformselementer (som i øvrigt er bundsolide i Disney Epic Mickey), men at hemmelige gange, hulrum og platforme kan være skjult stort set over alt. Nogle gange er et gulv kun et gulv, eller en væg kun en væg, men andre gange ligger der skjulte skatte gemt bag dem. Derfor lærer man hurtigt at bruge sin fortynder flittigt, og spotte omridsene af de afsatser og platforme, der kan fyldes ud med maling og måske bringe en nærmere sit mål.

Og når man så får sin belønning, uanset om det bare er en samlernål (der ikke har andre funktioner end at man kan samle på dem), lidt concept art, eller en genstand man faktisk skal bruge til et quest, så føler man altid man har opnået noget.

Mange opgaver kan løses på flere måder. Nogle gange skal man for eksempel finde og aktivere en række tandhjul for at åbne en dør, så man kan komme videre. Men tit kan den opgave også klares ved at finde og befri en Gremlin, der så ordner døren for en. Ofte er der flere veje til til samme mål, hvor den sværeste også som regel er den hurtigste.

Man er hyppigt nødt til at træffe valg - om man vil hjælpe den ene eller den anden person, befri nogen eller ej, og så videre. Udviklerne har gjort et stort nummer ud af at spillet ikke moraliserer eller dømmer over dine valg, og tit er der heller ikke nogen åbenlys "rigtig" eller "forkert" beslutning. Der er dog tidspunkter, hvor jeg synes det ene valg virker langt mere fordelagtigt end det andet, og den lille hjælper-figur Gus, der guider en gennem spillet, er ikke bleg for at give en dårlig samvittighed en gang i mellem.

Epic Mickey

Spillet holder styr på hvordan og hvor meget man bruger maling og fortynder, og de mange figurers holdning til Mickey afspejler disse valg. Det lover godt for genspilsværdien, og man skal igennem Disney Epic Mickey mindst to gange (og sikkert flere), hvis man vil være sikker på at se alt.

Det er velkendt at Wii-maskinen ikke når sine konkurrenter til sokkeholderne, når det kommer til grafisk formåen, men alligevel er Disney Epic Mickey en fornøjelse at se på. Det er et skoleeksempel på at HD-opløsning og shadere ikke er alt i verden, og at man kan komme utrolig langt med den rette art direction. Tegnefilmsstilen passer perfekt til Nintendos konsol, og alle områder virker levende, troværdige og fulde af detaljer. Animationerne af både venner og fjender er helt i top, og alle figurene er enormt udtryksfulde. På dette punkt når spillet et niveau, der sagtens kan matche klassiske animationsfilm fra Disney og Pixar. Imponerende!

Lydsiden er også glimrende. Der er ikke stemmeskuespil, og al dialog foregår i stedet som tekst akkompagneret af små bjæffelyde fra figurene, i stil med japanske rollespil. Det virker måske lidt gammeldags, men fungerer fint. Musikken fortjener også at blive fremhævet, og alt efter situationen veksler den gnidningsfrit mellem hyggelig og dramatisk. Der er mange gode og mindeværdige temaer undervejs, og man kommer hurtigt til at gå og nynne dem for sig selv, når man ikke spiller.

Epic Mickey

Disney Epic Mickey har nærmest det hele. Originale ideer, afvekslende og finpudset gameplay, en stærk billede- og lydside, humor, udfordringer og godt med genspilningsværdi. Det er et spil stort set uden svage sider, og alting fungerer bare - og ganske godt. Hvis jeg skal rejse nogen ankepunkter, så må det være at det er et Disney-spil på godt og ondt. Hvis man ikke automatisk associerer Disney med glade barndomsminder, ikke har været fast seer af Disney Sjov eller læser af Anders And & Co., eller bare ikke synes om tegnefilm generelt, så har spillet måske ikke den store appeal.

Men hvis man ikke har noget imod ideen om et spil med Mickey Mouse i hovedrollen, så er Disney Epic Mickey uden tvivl et af de bedste spil man kan få til Wii, og sandsynligvis det bedste, der ikke er lavet af Nintendo. Det er sjovt, charmerende, afsindigt finpudset, stærkt underholdende og ganske udfordrende. Jeg har nydt hvert eneste øjeblik i selskab med Mickey, Oswald, Sorteper, Klavs Krikke, Animatroniske Fedtmule og alle de andre, og har allerede planer om mindst en gennemspilning mere. Hvis du er til platformsspil eller eventyr, må du ikke gå glip af Mickeys rejse gennem Wasteland.

Epic Mickey
9 / 10
+