NARUTO SHIPPUDEN: ULTIMATE NINJA STORM 2

Naruto forsøger igen at gøre spilverdenen til et sted fuld af kampsport og magi. Vi har testet super-ninjaens nyeste eventyr og du kan læse det hele lige her...

Lad det være sagt med det samme, jeg er ikke nogen stor fan af Naruto og hans mange ninjaeventyr, og har i stedet altid holdt mig til de lidt mere uskyldige Dragonball-tegnserier, når der skulle læses om hvordan kampsport og magi i kombination kunne besejre enhver ondskab.

Det er dog som om udvikleren af Naturos nyeste spileventyr har lavet spillet til folk som jeg, for Ultimate Ninja Storm 2 gør sit bedste for at genfortælle størstedelen af historierne fra TV-serien, på en måde hvor alle kan være med. Endnu bedre bliver oplevelsen af, at jeg selv får lov til at bestemme tempoet for historiefortællingen. Der skulle ikke gå mange minutter før jeg selv blev givet kontrollen over Naturo, og herefter selv kunne gå på eventyr i den store, åbne by.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

Det hele foregår i den såkaldte "Ultimate Adventure"-spilmulighed, hvor udforskning af specielt byen og dens mange områder, samt løsning af alskens forskellige opgaver står på programmet. Opbygningen er som kopieret fra ethvert andet nyere rollespil, hvor alle beboerne synes at have opgaver klar til eventyrlystne fritidshelte, og oven i købet står klar med betaling i form af forskellige bonusobjekter.

Det hele kan dog være lidt trægt hvis man ikke er fan af tegnefilmen, for der er meget dialog man skal læse sig igennem, og meget historie som spillet insisterer på at vise i de mange små filmklip. Opbygningen af byen og de forskellige områder er også så simpel, at der ikke går mange timer, før man begynder at ønske sig at man kunne springe mellem opgaverne via et simpelt menusystem i stedet.

I Naturto-universet bliver de fleste konflikter løst med næverne, og således synes også de mange historier og opgaver i Ultimate Ninja Storm 2 altid at lede til vanvittige kampe i adskillige forskellige former.

Fordi et spil der er baseret på en tegnefilm til det yngre publikum, ikke ligefrem skriger på seriøsitet, havde jeg egentligt ikke forventet mig særlig meget af kampsystemet, og det hele er da også utrolig simpelt bygget op. Én knap bruges derfor til nærangreb, en anden til angreb på distance, en tredje til at blokere og en fjerde til at hoppe - mulighederne virker derfor fra starten ganske få.

Lidt dybde tilføjes dog ved at bruge "Chakra", en slags magi som gør alle dine bevægelser og angreb mere potente, og som taktisk kan bruges til at vende enhver kamp. Yderligere låser man også løbende op for flere og flere bonuskarakterer, som på simpel vis kan kaldes ind i enhver kamp, og hver har styrker og svagheder i forskellige områder. Med valget af bonuskarakterer har jeg altså forud for hver kamp mulighed for at sætte mit spil op, alt efter om jeg foretrækker at være offensiv, defensiv eller noget midt i mellem. Sidst kan man købe sig til forskellige former for mad og miksturer, som kan benyttes mens man er i kamp og give ekstra livsstyrke og superkræfter.

Kampene i Ultimate Ninja Storm 2 er dog meget mere end kun selve kampsystemet, og uanset om du fordyber dig i systemet eller ej, vil du komme til at deltage i absolut afsindige kampe, som kun bliver bedre jo længere spillet skrider frem. Udvikleren CyberConnect 2 har simpelthen brugt alle deres kræfter på at give spillet nogle kampe, som gør deres bedste for at efterleve tegnefilmen i alt dens pragt, og som visuelt vil kunne blæse selv de mest garvede spillere bagover - og det har er de lykkedes med.

De største af kampene er visuelt det tætteste noget spil endnu er kommet på at ligne en tegnefilm af højeste kvalitet, og blander glædeligt kampsystemet med minispil, hvor der pludselig skiftes til førstepersonsskydespil, samt quicktime-sekvenser. Kampspillet bliver her frasorteret en smule, men oplevelsen af at deltage i gigantiske kampe er så spektakulære at jeg endnu ikke har fået nok af dem.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 er uden tvivl et drømmespil for enhver Naturo-fan, og det formår bedre end noget tidligere spil, at gengive de største kampe fra tegnefilmen, men på en måde hvor det er mig der får lov til at være hovedpersonen - og det holder.

Er man ikke Naruto-fan, bør man dog lige holde sig for hovedet, at man skal trave igennem en pokkers masse historie, før man får adgang til spillets bedste elementer. Ligeledes skal man også være klar på at acceptere et kampsystem, der fra starten vil synes oversimplificeret, men alligevel pludselig vil kræve at man mestrer det for at komme videre. Den manglende balance kan være frustrerende, og her er er det ærgerligt at områderne ikke er mere snedigt opbygget, og byder på flere hemmeligheder for at aflede opmærksomheden.

CyberConnect 2 er kommet tættere på at lade os alle være hovedpersoner i en levende tegnefilm, og kan udvikleren i fremtiden afrunde oplevelsen, så resten af pakken lever op til Ultimate Ninja Storm 2 bedste momenter, er der os noget ganske specielt i vente.

7 / 10
+
Fantastisk grafik. Simpelt men godt kampsystem. Masser af figurer fra tengefilmen.