BEJEWELED 3

Blichfeldt har taget sig af Popcaps nyeste bud på en "casual"-spiloplevelse med Bejeweled 3, og har efterfølgende haft svært ved at rive sig løs fra det fængende spil...

Jeg har brugt flere timer på forskellige varianter af Bejeweled, end jeg har styr på, og alligevel er jeg endnu ikke sikker på at jeg helt kan fortælle dig hvorfor. Som ethvert andet af de bedste puzzlespil, indeholder Bejeweled nemlig også et eller andet som bare gør, at jeg altid lige må forsøge en gang mere, og sjældent har denne kvalitet været mere tydelig end i seriens tredje kapitel.

Fra starten er oplevelsen denne gang opdelt i fire forskellige varianter, Classic, Zen, Lightning og Quest. Classic er som navnet antyder, den klassiske form for Bejeweled, hvor man ved at flytte rundt på diamanterne så mindst tre hænger sammen, skal score nok points til at avancere til den næste bane. Det hele foregår som det plejer, og ved at bytte to diamanter vertikalt eller horisontalt skal man sætte så store kædereaktioner i gang som muligt.

Bejeweled 3

Zen er lavet som et afstressende alternativ, hvor man bliver mødt af afslappende musik, og et spil der gør alt i sin magt for aldrig at straffe spillerens valg ved at tilbyde de forkerte diamanter. En smule specielt er det at Zen yderligere har fået tilføjet vejrtræknings-teknikker som skulle hjælpe med afslapningen hvis man følger dem - ikke at jeg kunne mærke nogen synderlig effekt.

Lightning er alt andet end afstressende, og her gives man kun et minut til at indtjene så mange points som muligt, samt udvide tidsfristen ved at bruge nogle af de specielle diamanter der giver fem og ti sekunders bonustid. Har man før prøvet Bejeweled Blitz, er man godt rustet til Lightning-muligheden.

Bejeweled 3

Den bedste nytilføjelse er dog Quest, hvor et af fem forskellige artefakter skal fyldes ud med otte forskellige smaragder, før man får lov at gå i gang med den næste. Indtjeningen af hver af de otte smaragder, foregår ved at deltage i forskellige varianter af det vante spil. Således skal man eksempelvis desarmere bomber inden de aktivers, grave efter guld, spille poker, befri sommerfugle, indtjene et bestemt antal points på tid eller stoppe stigende isbjerge fra at fryse hele skærmen til. Quest er så varieret opbygget at man hele tiden lige skal give den et forsøg til, og selv når sværhedsgraden skyder i vejret og frustrationen begynder at vokse, har man altid muligheden for at på simpel vis at skifte til en anden udfordring.

Bejeweled 3

Det hele er pakket ind i farverige, lækre klæder og underlægningsmusik af den slags der hurtigt synker i baggrunden uden du egentlig bemærker det. Introskærmen er indbydende og nærmest lokker dig til lige at give spillet et forsøg mere, selvom man kan undre sig over at stemmen, der er blevet brugt lyder som noget fra et gyserspil. Bedst af alt er dog at Popcap har poleret det hele i en sådanne grad, at Bejeweled 3 vil kunne spilles på stort set alt slags hardware uanset hvor gammelt eller nyt, det måtte være.

En enorm forglemmelse er dog at spillet ikke er udgivet med online-highscore lister, hvilket normalvis ville være underligt for et spil af denne type, men her forekommer særlig mærkværdigt, da spillet kun sælges online. Det er sjovt nok at duellere mod den nærmeste familie, men når nu spillet indeholder muligheder som Lightning, hvor hovedmålet er at score så mange points som muligt, virker det som en forspildt chance.

Bejeweled 3

Popcap kan et eller andet som få andre kan, og hvis de ikke allerede har etableret sig selv om kongerne af "casual" med de tidligere afsnit af Bejeweled og det afsindig populære Plants vs. Zombies, gør de det en gang for alle med Bejewled 3. Popcap har genopfundet det simple puzzlespil, og præsenterer det her i sin mest lokkende indpakning til dato.

8 / 10
+
Let at lære. Masser af variation. Fængende. Lave systemkrav.