Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Little Big Planet 2

Sackboy er tilbage og Thomas har løbet eventyret tyndt alene, mens vores norske kollegaer har spillet sammen. Læs med her, hvis du vil vide om Little Big Planet 2 er en værdig efterfølger...

I 2008 blev det første Little Big Planet-spil lanceret til stor begejstring blandt både spillere og en enig presse. Det skabelsesfokuserede platformspil viste ikke bare hvilken styrke som ligger i PlayStation 3, men gav også spillere verden over et fantastisk værktøj, der opfordrede til at bygge sine egne baner og folde kreativiteten ud.

Et nyt spilkoncept blev skabt, og i dag findes der over to millioner brugerskabte Little Big Planet-baner, der deles blandt alle PlayStation 3-spillerne. Det er ikke underligt at forventningerne til Little Big Planet 2 er høje.

Og nu, efter to hårde år med udvikling, er den charmerende lille kludedukke Sackboy og hans venner tilbage i en mere tempo-og-actionpræget efterfølger. Little Big Planet 2 lanceres ganske vist ikke med den samme gennemslagskraft som forgængeren, men det ville heller ikke være rimeligt at forvente, eftersom konceptet dengang var så revolutionerende. Det vi får serveret i Little Big Planet 2 er i stedet en vellykket videreføring af spilserien med mere avancerede værktøjer.

Den første nyhed i Little Big Planet 2 er integreringen af historie gennem kampagnedelen af spillet. Jeg kan ikke påstå, at det var noget jeg savnede i forgængeren, selvom der måske manglede en eller anden form for sammenhæng mellem banerne. Men i denne omgang har Media Molecule skrevet et handlingsforløb hvor en ondsindet rumstøvsuger leder en lige så ondsindet horde mod hobbyuniversets alliance, der naturligvis er ledet af Sackboy og kompagni. Undervejs i historien bliver man gelejdet videre af alliancens høvding, Larry DaVinci, og møder desuden en række mere eller mindre skøre personligheder.

Little Big Planet 2

Selvom jeg godt kan lide gak og løjer bliver det desværre en anelse i overkanten, når Media Molecule forsøger sig, i en sådan grad at historien mest føles unødvendig. De største historiesekvenser har stemmeskuespil, hvilket er godt og fint, men frustrationen ved at klikke sig gennem tekstbobler er overhængende. Takket være det kaotiske design bliver alle pibestemmerne og lydene en salig kakofoni, der snarere gør oplevelsen mere rodet end den var i forvejen.

At give os en historiemæssig kontekst fungerer slet og ret mod hensigten, i og med at hele grundtanken er at lave en overflod af tilfældige kreative krumspring. Her er ikke behov for baggrundshistorie, forklaringer eller motivation - vi leger med dukker i et fiffigt konstrueret dukkehus, vi er ikke på en rejse for at redde verden. Specielt ikke når figurene er ganske endimensionelle.

At Media Molecule gør forsøget, er dog ingen grund til tung kritik. Det er ikke historien vi spiller Little Big Planet 2 for, det er de pudsige platforms-puzzles og den fantasirige udforming af banerne. Her har Sackboy unægteligt taget skridtet videre fra forrige spil: med nyt udstyr i form af forskellige våben og køretøjer bliver det en langt mere actionpræget oplevelse vi får.

Kombinationen af hovedmonteret kanon og ammunition i form af kager har for eksempel ført til en bane, hvor man bruger disse til at sænke porte, lave broer og ødelægge fjender. Står man overfor en oprejst bro bliver man nødt til at placere en kage på undersiden af den, hvorefter kagen klistrer sig fast og lader tyngdekraften gøre arbejdet med at hive broen ned. Denne type komiske logik er gennemgående.

Little Big Planet 2

Actionelementet kommer først ind når man svinger sig gennem flammehav med den nye gribekrog, bliver slynget gennem luften mod et roterende gribehjul, og må skyde sig videre op mod næste platform. Med flere spillere, og muligheden for at gribe fat i hinanden på afstand, bliver kravene til timing endnu større end hvis man spiller solo. Fysikmotoren gør at ethvert hop og enhver vending føles naturlig. Der er få spil hvor man får så stor glæde af at spille flere på samme skærm, eller hvor ulykker i form af dødsfald ender med at resultere i barnlig latter.

Udfordringen ved at anmelde et spil som dette dukker først op når man skal beskrive skaber-delen. Jeg kan dårligt nok sige "et spil som dette". Little Big Planet er noget helt for sig selv.

Muligheden for at manipulere banerne i kampagnedelen begrænser sig til klistermærker og udsmykning af Sackboy, men når man bevæger sig ud i skabelsens farvand bliver mulighederne nærmest overvældende. Hvis du fik hovedpine af indretningsmulighederne i The Sims, vil banedesigneren i Little Big Planet 2 drive dig helt til vanvid. Først og fremmest foregår alt i henhold til fysikkens love, men det virkelige spillerum ligger i alle de forskellige mekanismer, man har til rådighed. Her kan man tilpasse kameravinkler, lægge kontekstsensitive lyde ind, justere afstanden disse kan høres fra, pusle med vægt, tæthed og bevægelsesmønstre. Det er mere end nok til at gøre en svimmel.

Little Big Planet 2

Skulle jeg gennemgå alle værktøjer og finindstillinger kunne denne anmeldelse snildt fylde en bogreol. I stedet vil jeg fatte mig i korthed og dække de vigtigste nyheder, da skaberdelen - hvad end man vil det eller ej - fortsat udgør essensen i Little Big Planet. Med Creatinator, Sackbots, Moviecam og Controlinator er banedesigneren gået fra en allerede imponerende bunke til en sand bjergkæde af muligheder.

Moviecam lader dig optage filmklip i spillet, sætte scener op og tilpasse med kommandoer. Creatinator indeholder alt brugbart udstyr (gribekrogen, kanonen, kastearmen). Sackbots lader dig programmere figurer helt ned til grader af intelligens. Og Controlinator - ja, den er et kapitel for sig selv. Helt konkret lader den spillere inkorporere sit eget styringssystem i absolut alle objekter, så man for eksempel kan lave sine egne arkadespil.

Laver du et rumskib? Læg en styringsopsætning ind i rumskibet, indlæs bevægelser i fjender, inddel spilsessionen med sekvensinddeleren til lineær progression mellem banerne, og måske ender du med en ny version af Space Invaders. Da jeg skrev om forgængeren brugte jeg udtrykket "kun fantasien sætter grænser", men nu må jeg rette mig selv. Ikke engang fantasien sætter grænser. Little Big Planet 2 er, om muligt, grænseløst. Punktum.

Og når det er sagt, så har jeg ikke engang gået ind i skaberdelens mere indviklede nuancer. Jeg vælger hellere at påpege, at Little Big Planet var banebrydende på mere end én måde. Online-community'et gør det muligt at dele hjemmelavet indhold med alle og enhver, rangere indholdet, lægge kommentarer og hente banerne ned til sin egen harddisk. For ikke at nævne at man kan spille disse baner med tre andre deltagere over nettet. Og få adgang til alle de brugerskabte baner fra 1'eren.

Little Big Planet 2

Little Big Planet 2 er en perle af et spil. Med de nye værktøjer tages mulighederne endnu et skridt videre, og med sig har de en stærk opfordring til at lave individuelle småspil uden for platformgenrens rammer.

Kampagnedelen er desuden blevet mere fart- og actionfyldt end tidligere, med større variation mellem hver bane. Historien kunne på den anden side være droppet, da den kommer mere i vejen for morskaben end den giver motivation til at fortsætte. For motivationen er jo allerede indbagt i de finurligt udformede omgivelser og fysik-puzzles - for det er her Little Big Planet 2 regerer, om det så er i kraft af dig selv eller udviklerne Media Molecule. Spilåret 2011 er startet med et brag.

Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
Little Big Planet 2
9 / 10
+
Svimlende muligheder, mere actionfyldt kampagnedel, nyt værktøj, kreativt banedesign
-
Værdiløs historie, stadig lidt trægstyring af Sackboy

Et andet syn

Thomas Blichfeldt
Jeg blev blæst bagover af det oprindelige Little Big Planet, ikke mindst fordi hele pakken nærmest skreg af opfindsomhed, charme og originalitet. Måske derfor var skuffelsen også åbenlys, da jeg første gang satte mig ned med efterfølgeren, for mens charmen stadig er til stede, virker det i første omgang som om opfindsomheden og originaliteten blot er blevet erstattet af tanken om mere indhold.

Det klæder spillet at det hele nu er blevet pakket ind i en historie om den frygtelige "Negativitron" der vil forpurre alt godt i spillets verden Craftworld, og det giver det hele en smule mere kontekst at du som Sackboy bliver rekrutteret af "The Alliance" og sendes på redningsmissioner. Desværre virker det hele dog alligevel forbløffende velkendt.

At spille alene i Litte Big Planet 2 er derfor stadig den præcis samme undskyldning for at indsamle klistermærker, udklædning og objekter som i det første spil. De mange verdner, baner og bonusbaner som man gradvist låser op for, virker igen nærmere som demonstrationer af hvordan man kan bruge spillets værktøjer til at lave sine egne kreationer, end de virker som egentlige baner lavet for at have det sjovt - den slags bliver trægt.

Heldigvis bliver der introduceret nye værktøjer som kastehandsken, gribekrogen, en kagepistol, mekaniske kaniner, hunde og marsvin, samt en fantastisk ligeglad kamel med indbygget laserpistol (en kærlig hilsen til Jeff Minter?) som alle udnyttes på kreativ vis, men igen virker de i højere grad som en demonstration af hvad der kan lade sig gøre ved at eksperimentere.

Det er igen muligt at bruge alt din kreativitet til at skabe dine helt egne baner, og på din egen måne giver Media Molecule dig igen frit råderum til at kombinere alle de objekter og klistermærker du har fundet, til helt nye og opfindsomme kreationer. De mere komplekse projekter hjælpes denne gang godt på vej af de nye værktøjer som Creatinator og i særdeleshed Controlinator, som et langt stykke hen af vejen simplificerer mange af de elementer man nærmest skulle snyde det første spil til at lave.

Hvorvidt du bliver grebet af at lave dine egne baner, opfindelser eller minispil vil også igen afgøre hvorvidt dette er et spil for dig. Som enkeltstående platformspil findes der langt bedre oplevelser andetsteds, og var man en af de som fik raserianfald af den flydende kontrol i det første spil, vil man opleve det samme her.

Der findes dog ganske få andre spil som på samme måde giver kreativiteten frit spil, og endnu færre som pakker det hele ind i så lækre klæder. Little Big Planet 2 nærmest tigger om at blive leget med, udfordret og drejet til dine helt egne vanvittige skabninger - som en slags digital modellervoks, og alene det vil for mange berettige et køb til samlingen.
8/10

• DummBraz
    LittleBigPlanet har altid været et af de spil som jeg har spillet mere end noget andet (kun Call of Duty4 slår det), så jeg havde da ventet... 9/10