NAIL'D

Glem alt om ubehagelige ting som tyngdekraft og livsfare. Nail'd dropper alle ideer om realisme og satser i stedet på højtflyvende og hæsblæsende offroad-racing.

Det er tydeligt fra starten, at Nail'd gerne vil være et spil for adrenalin-junkier. For selvom racing på ATV'ere og dirtbikes i forvejen tiltrækker den målgruppe, så skruer Nail'd alting op på 11. Fart, banedesign, selv lydstyrken på spillets guitartunge soundtrack. Det er som om det næsten ikke kan blive ekstremt nok. Enhver antydning af realisme bliver kastet ud af vinduet fra første øjeblik, og spillet gør intet for at fremstå som andet en rendyrket arkaderæs. Det er på en måde ret forfriskende.

Spillets singleplayer-del er udformet som en simpel turnering - ved at nå medaljeplacering i ét løb låser man op for et nyt, og så kæmper man sig stille og roligt op til sværere ligaer og mere udfordring. Spillets 14 baner fordeler sig på fire forskellige lokationer - Arizonas bjergørkener, Yosemites skove, Grækenlands landsbyer, klipper og ruiner, og Andesbjergenes, ja, bjerge.

Fælles for dem alle er at de mere minder om en rutsjebane end en racerbane. De er fyldt til randen med vanvittige fald, stigninger og hop, og er så halsbrækkende at man jævnligt bliver i tvivl om hvad der er op eller ned. Ikke at det gør noget - ens motorcykel, om den så har to eller fire hjul, kan uden problemer drøne tværs henover siden af en dæmning. Som sagt, realismen er ikke i højsædet.

Nail'd

Man kommer jævnligt ud for hop og fald, der kunne få enhver olympisk skihop-deltager til at blegne. Et fald på over 100 meter er ren rutine, og at passere hen over et par vindmøller, mens man hænger der i luften, er ikke nogen sjælden begivenhed. Og undervejs kører man selvfølgelig både under og over alt fra helikoptere og jumbojets til godstog og store dumptrucks. Ridge Racer har ikke levet forgæves.

Store røde skilte med pile viser vej, og banerne deler sig jævnligt i to og tre alternative ruter. Man har relativt meget kontrol i luften, så man kan dreje og krænge sig uden om forhindringer mens man flyver, og der er tit bonus for at styre sin kværn ind på en sværere rute end den mest oplagte.

Det vanvittige banedesign får selskab af en lige så vanvittig hastighed. Fartfornemmelsen er udmærket, hjulpet af en motion blur-effekt, der irriterer lidt i starten, men som man hurtigt glemmer. Man har sømmet i bund nærmest konstant, og selvom der også er en bremse, har man aldrig rigtig brug for den. Og så kan man selvfølgelig give sin motorcykel ekstra krudt i røven med et tryk på boost-knappen.

Nail'd

Boost optjenes på flere måder - blandt andet ved at køre gennem særlige orange porte, der typisk er placeret et stykke uden for den korteste linje gennem et sving eller lignende, eller ved at udføre såkaldte Bonus Feats. Dem er der mange af. Det kan for eksempel være at banke ind i fire modstandere i ét løb, lande på alle hjul samtidigt efter et hop, eller køre perfekt igennem en særligt svær del af banen (hvordan spillet vurderer det, er ikke helt klart). Endelig kan man optjene boost ved at køre på baghjul, hvilket er den eneste trick-agtige ting man kan lave.

Det korte af det lange er, at man har meget boost til rådighed, og det er næsten altid en fordel at bruge det. Når man bruger sin boost, får de visuelle fart-effekter et ekstra nøk, og farverne bliver også temmelig desaturerede. Det gør det lidt sværere at se noget i de mørkere dele af banerne, hvilket betyder at man lettere styrter.

Nail'd spiller altså på mange af de rigtige tangenter, og det kan også være ret sjovt. Men det er ikke uden mangler.

For det første starter spillet på den letteste sværhedsgrad, uden nogensinde rigtig at gøre opmærksom på at der overhovedet er sværhedsgrader. Jeg nåede at spille et par timer inden jeg opdagede at man kunne skrue op for modstandernes evner, og var på det tidspunkt blevet ret træt af konstant at vinde med mindst 15 sekunders forspring. Det bliver bedre på Medium og Hard, men her er de første baner stadig så lette, at man uden problemer kan sejle sig igennem dem.

Nail'd

Dertil mangler spillet variation. Man kan se alle de 14 baner inden for to timers spil, og selvom de er ganske varierede, føler man hurtigt at spillet gentager sig selv. Såkaldte mutators krydrer racer-oplevelsen en gang i mellem, så man for eksempel har uendelig boost eller kan køre igennem sine modstandere, men det er ikke nogen stor ændring. Andre løb handler det om at lave stunts - det vil sige alle de førnævnte ting, der giver boost-energi. Men fordi Feat-systemet som sagt ikke er videre gennemskueligt, og man får bonus for at komme først i mål, minder det mest af alt bare om almindeligt race med mere fokus på de orange porte.

Det er som om der mangler lidt dybde. Måske kunne et udførligt men diskret trick-system have hjulpet, eller nogle flere løbstyper eller sådan noget. Eller måske skulle der være større forskel mellem ATV'ere og dirtbikes (lige nu føles den mest kosmetisk) For selvom det er sjovt at køre rasende stærkt og lave helt vanvittige hop, så er det lidt som om spillet taber pusten undervejs.

Efterhånden som man vinder løb låser man op for nye dele til sin motorcykel, såsom dæk, motor, styr og så videre. Som udgangspunkt er ens kværn ret god, og de forskellige dele har alle fordele og ulemper (såsom mere acceleration kontra mindre boost-kapacitet). Derfor føles de mere som små justeringer end klare opgraderinger, og som konsekvens er der heller ikke rigtig noget at fordybe sig i her.

Nail'd

Multiplayer lider lidt af samme fænomen. Her er nøjagtig de samme spiltyper til rådighed som i singleplayer, på de samme baner, men med én væsentlig forskel. Når man kører galt i solospil, respawner man ganske hurtigt, mens straffen er langt hårdere i multiplayer. Jeg har ikke målt med stopur, men ventetiden føles omkring fem sekunder lang. Det betyder at man bliver sat ret langt tilbage i forhold til de andre spillere, og styrter man mere end et par gange, kan man godt opgive alt håb om at vinde, eller endda bare at komme i nærheden af de forreste spillere.

Som nybegynder kan man snildt ende med at komme i mål lidt under et minut efter vinderen, og fordi spillerne så hurtigt bliver spredt på banen, opstår der ikke rigtig nogen intense dueller. Det hjælper ikke at løbene dertil kan være ret lange - og der altså er endnu større mulighed for at trække foran eller sakke bagud. Der er ingen hjælp til dem der er tunge i slæbet, og hvad der kunne have været en slags Mario Kart på stereoider, ender i stedet med at være en lidt flad oplevelse.

Som sagt, Nail'd er rendyrket arkaderæs, og alle grundmekanikkerne fungerer godt. Fartfornemmelse, styring og bindegalt banedesign, disse ting er alle på plads. Tag ikke fejl, jeg har haft det ret sjovt med spillet, men det er som om det ikke helt har nok tricks i ærmet til at holde min interesse fanget over længere tid. Det er spektakulært og har store armbevægelser, men mangler lige det der sidste, der virkelig griber en.

Jeg kan altså ikke give det en uforbeholden anbefaling, selvom det kan underholde i en håndful timer. Prøv det før du køber, eller vent evt til det kommer på tilbud.

6 / 10
+