MARIO VS DONKEY KONG: MINI LAND MAYHEM

Mario og Donkey Kong banker hovederne sammen i dette firnurlige og fængende puzzle-spil.

En gang for mange år siden var der et populært puzzle-spil der hed Lemmings. Det gik kort sagt ud på at guide en flok tanketomme lemminger sikkert i mål, og undgå at de slog sig selv ihjel ved at vade ind i forhindringer eller udover klippekanter. Det var et glimrende spil, og jeg nævner det, fordi Mario vs Donkey Kong: Mini-land Mayhem stort set har planket grundkonceptet derfra.

Det siger næsten sig selv, men historien i spillet er ret fjollet og ikke særlig vigtig. Mario åbner en forlystelsespark, kaldet Mini-Land, sammen med æresgæsten Pauline (hende man skulle redde i det oprindelige Donkey Kong). De første 100 gæster i parken får alle en mini-Pauline-figur, men Donkey Kong ankommer til åbningen som nummer 101. Han bliver sur, kidnapper Pauline (selvfølgelig), og Mario sætter efter den store abe sammen med en flok Mini-Mario-robotter. Det er ikke Shakespeare, men det er også lige meget.

For Mario vs Donkey Kong: Mini-land Mayhem er et puzzle, endda et rigtig godt et af slagsen, og her er historie ikke nødvendig. I hver af spillets 200 baner skal man guide en eller flere af de små Mini-Marioer i mål. De er lige akkurat kloge nok til at kravle op af stiger eller gå gennem rør hvis de kommer til dem, men ellers er de ret dumme. Altså må man guide dem uden om fælder og forbi forhindringer, så de kan nå sikkert frem til banens udgang.

Det gør man ved at flytte rundt på stålbjælker, små trampoliner, transportbånd og stiger. Man har ikke flere af disse resourcer til rådighed, end der befinder sig i banen fra starten af, så man er for eksempel tit nødt til at bruge den samme stålbjælke tre forskellige steder, og så flytte den efterhånden som Mini-Marioerne marcherer derudaf.

Mario vs Donkey Kong: Mini-Land MayhemMario vs Donkey Kong: Mini-Land Mayhem

Forhindringerne kan være alt fra faldgruber med lava til huller som Mini-Marioerne ikke selv kan komme op af, og til tider er der også fjender, der skal have et gok i nødden med en hammer eller bare helt skal undgås.

Hver bane har desuden nogle små genstande i form af små og store mønter og et Mario-logo, som man kan samle ind for at få bonuspoint. Det kræver tit en lille omvej - til gengæld får man en fin pokal, hvis man samler dem alle inden for en bestemt tid, hvilket sandsynligvis er nok til at aktivere samler-genet hos de fleste spillere.

Spillet starter blødt ud, og de forskellige elementer bliver præsenteret én for én. De første baner er temmelig korte, og i starten var jeg lidt skuffet over, at man næsten brugte lige så lang tid mellem banerne, som man gjorde på banerne selv. Men omkring halvvejs inde i verden nr. to begynder tingene stille og roligt at tage fart, og de små grå kommer hurtigt på arbejde. Og når først spillet for alvor er kommet i gang, bliver man hurtigt bidt.

Man skal tænke både langsigtet og være hurtig til at reagere, da man tit bliver nødt til at skille sine figurer fra hinanden af den ene eller anden årsag, eller flytte en bjælke straks efter den sidste Mini-Mario har passeret den, fordi man skal bruge den længere fremme. Dertil kommer at alle Mini-Marioerne skal nå i mål inden for en bestemt tid af hinanden, så der er en vis nu-eller-aldrig-spænding over tingene.

Det er hyggeligt, finurligt og og meget gribende. Med 200 baner er der rigeligt af indhold, og hvis man skulle blive træt af dem, kan man bare lave sine egne med det indbyggede værktøj. Det er tilmed muligt at dele baner over Nintendo Wi-Fi Connection, og spillet har hukommelse nok til at gemme 160 af dem. Det burde være rigeligt.

Det eneste, der ærgrer mig ved Mario vs Donkey Kong: Mini-land Mayhem er, at man efter hver bane skal tilbage til verdenskortet. Det er ikke nogen stor afbrydelse, men det tager alligevel lang nok tid til at det bryder rytmen - især i starten af spillet. Det havde været federe, hvis man bare kunne suse direkte videre til bane efter bane, i stedet for at skulle et smut forbi en menu først. Det er ikke noget stort ankepunkt, men nok til at man bemærker det.

Men udover det er Mario vs Donkey Kong: Mini-land Mayhem et herligt spil, som jeg varmt vil anbefale til enhver, der trænger til at bryde hjernen lidt med nogle gedigne udfordringer. Et sikkert hit hos alle DS-ejende puzzle-fans.

8 / 10
+
Masser af baner, fremragende puzzles, enormt fængende