MODERN COMBAT: DOMINATION

Gameloft har begået endnu en åbenlys kopi af et kendt spil, og denne gang tager de fat i en af multiplayer-klassikerne over dem alle...

• Tekst: Rasmus Lund-Hansen & Lee West

Gameloft har ingen skam i livet. De har hurtigt opbygget et ry som dem der, hvis spil ligner dem-du-ved-nok. Det er ikke fordi deres udgivelser er dårlige - faktisk svinger de for det meste mellem hæderlige og glimrende. Det virker bare så uforskammet, når de nærmest direkte kopierer spil som God of War, Halo, Starcraft, Uncharted og Call of Duty.

Sidstnævnte hedder i Gamelofts univers Modern Combat, og har indtil videre været forbeholdt de mobile platforme som iPhone og Android. Nu har Gameloft besluttet at gøre indtog på hjemmekonsollerne, og første udspil er et nyt Modern Combat til PlayStation 3.

De har dog brudt med seriens tidligere formel i denne omgang. Hvor Modern Combat på mobilen som sagt mest har været en kopi af Call of Duty, så har de med Modern Combat: Domination valgt at planke et andet spil. En decideret klassiker, faktisk. Det er ingen ringere end selveste Counter-Strike, der står for skud.

Modern Combat: Domination

Og selvom det ikke er en 1:1 kopi, så er det godt nok tæt på. De fleste spiltyper fra forbilledet er intakte, og den mest populære bane, Sandstorm, ligger så tæt op ad de_dust at det nærmest er morsomt. Der er nogle detaljer i layoutet, der er lidt anderledes, og angriberne skal aktivere et missil i stedet for at placere en bombe, men der er nok ligheder til at enhver CS-spiller straks vil føle sig hjemme.

I en anden bane skal det ene hold eskortere en spiller sikkert til udgangen, og i en tredje skal det ene hold trænge ind i en bygning, stjæle en kuffert og føre den tilbage til startområdet. Det er ikke helt det samme som at redde gidsler, men det er tæt på.

Som i Counter-Strike starter man med beskeden udrustning, og kan købe sig til nye våben i starten af hver runde. Pengepungens størrelse afhænger af hvor godt man klarer sig. Gameplay-mæssigt fungerer Modern Combat: Domination for det meste fint (det har jo lånt fra et af de bedste), men der er nogle tekniske problemer, der plager oplevelsen.

For det første er der problemer med matchmaking. Da jeg testede spillet, skuller der tit 10-15 forsøg til, før spillet fandt en vært at forbinde til - resten af tiden fik jeg en fejlmeddelelse om at forbindelsen blev afbrudt. Andre gange forsøgte spillet at joine et spil, der allerede var fuldt. Det ville være okay hvis matchmaking gik hurtigt, men der er ret lange loading-tider i Modern Combat: Domination.

Modern Combat: Domination

Og det bringer mig til et andet problem. I de spiltyper, der er planket direkte fra Counter-Strike, respawner man ikke, når man er blevet skudt. I stedet må man vente til næste runde. Men hvor Counter-Strike startede runden næsten øjeblikkeligt, så skal Modern Combat: Domination genindlæse banen efter hver runde.

Kombineret med de lange loading-tider betyder det, at man snildt kan opleve pauser på 4-5 minutter ad gangen, hvis man er uheldig at blive skudt tidligt i runden. Og eftersom både dette spil og CS ikke er særlig begyndervenlige, i hvert fald ikke til man har lært banerne at kende, så bliver man skudt ret meget i starten. Modern Combat: Domination stiller altså store krav til ens tålmodighed.

Det bliver bedre i spiltyper som Deathmatch og Team Deathmatch, hvor man kan respawne med det samme. Er man først kommet ind i rytmen her, kan spillet godt være ret underholdende. Oplevelsen forstyrres dog alligevel af at netkoden er en smule ulden, og situationer, hvor man bliver skudt på den ene side af et hjørne, man troede man havde passeret, er ikke sjældne. Man kan også tit opleve at ramme en modstander flere gange inden man bliver skudt, og efterfølgende på killcam'et se at han stadig har 100% i liv.

Modern Combat: Domination

Som en sidebemærkning kan jeg nævne at spillet også kan styres med Move. Teknisk virker det som man ville forvente: selve Move-controlleren fungerer som lyspistol, mens man styrer bevægelser med Nav-controlleren eller sin Dualshock. I praksis er det en anden snak. Move-controlleren styrer ens sigtekorn, og man drejer og kigger rundt ved at føre det mod kanten af skærmen. Er man garvet FPS-spiller vil det kræve en del tilvænning at styre på den måde, og jeg er ikke overbevist om at det skulle være en bedre styreform end den almindelige controller. Men muligheden for at benytte Move er der, hvis du har lyst.

Spillet hjælper med at sigte rigtigt, så at ramme modstanderen er ikke noget stort problem. Det er mere selve styringen der er akavet, især hvis man gerne vil dreje, mens man skyder efter nogen. Når man har sine iron-sights oppe, flytter våbenet sig rundt på skærmen alt efter hvor man peger, og det kan i mange tilfælde gå ud over ens udsyn. Det er langt fra optimalt.

Lydsiden er ret flad, våbenlydene er tynde og fesne, og grafikken imponerer heller ikke. Her er ingen singleplayer-kampagne, men man kan dog spille mod bots. Deres AI er bare så elendig at det næsten kan være ligemeget. Du vil tit opleve at de løber lige forbi din næse uden at opdage dig, og løber du bag dem og skyder, vil de ikke ænse dig indtil du sender en kugle i ryggen på dem.

Så selvom Modern Combat: Domination momentvis glimter, så trækkes det for det meste ned af middelmådighed og tekniske problemer. Derfor er det dog stadig interessant af andre grunde, hvoraf den primære er prisen. Spillet kan nemlig erhverves fra PlayStation Store for den nette sum af lige under 60 kroner, eller 45 bobs hvis du er PlayStation Plus-medlem. Til den pris kan man tilgive meget, og det er nok til at gøre spillet et kig værd, hvis du er træt af Call of Duty, Battlefield og alle de andre.

Hvis Gameloft klør på, løser de tekniske problemer og får ændret spillet, så banen ikke skal genindlæses efter hver runde, så kan man tilmed hæve karakteren med et enkelt hak. Men indtil da ligger vi på en 6'er. Siden vi i første omgang testede Modern Combat Domination, har Gameloft udsendt en patch, så matchmaking nu fungerer helt som det skal. Ventetiderne er dog de samme, og banen skal stadig genindlæses efter hver runde. Men nu er det nok til at nå et lille syvtal.

Modern Combat: DominationModern Combat: Domination
7 / 10
+
Fornuftigt og velkendt gameplay, usædvanligt billigt
-
Lange indlæsningstider, elendig AI

Et andet syn

Lee West

Da jeg bliver mødt af den samme Hanz Zimmer-inspirerede musik, som også kendetegner iOS-udgaverne er jeg forventningsfuld. For jeg kan sagtens se, hvad Gameloft vil med Modern Combat til PlayStation 3. De vil gentage de mange kassesucceser de har haft på iOS. Og Modern Combat til PlayStation 3 er rigtig god underholdning for halvtreds kroner. ,hvis man bare kunne få lov at spille.

Jeg var aldrig så stor spiller af Counter Strike, så de lånte elementer fra dette spil, har ikke generet mig synderligt. Til gengæld synes jeg det lidt mere simple (eller som Rasmus siger "discount-prægede") præmis var forfriskende.

Desværre er der et ødelæggende element: matchmaking. Det er svært at finde en kamp, og rent faktisk nå ind i den. Personligt kan jeg godt lide de mange forskellige spil-modes og den lidt simplere tilgang til FPS-oplevelsen, og jeg elsker serien på iOS. Men indtil der kommer en løsning på matchmaking-problemerne, kan jeg kun kvittere med samme karakter som Rasmus. Det er er forsøg værd til billige penge, men det mangler en solid online-understøttelse især da single player-delen brillierer ved sit fravær på denne udgave.

Opdatering: Gameloft har netop skudt en patch afsted, og efter denne er tilføjet, fungerer online-delen som den skal. Hvilket giver et tiltrængt plus til karakteren. Har du Modern Warfare eller en af de andre blockbuster-titler, er der dog ikke meget andet at komme efter end luftforandring. Men til omkring halvtreds kroner er prisen på adgangsbilletten absolut hæderlig.

7/10