Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Inazuma Eleven

Rollespil, tegnefilm og fodbold kombineres i Level 5's nyeste eventyr til Nintendo DS, og Blichfeldt har spændt fodboldstøvlerne for at tage et nærmere kig på det hele. Læs anmeldelsen her.

Hvis fodbold er din yngling sport har du sikkert allerede haft FIFA-serien i din konsol, og oplevet den storslåede gengivelse af alt hvad sporten har at byde på. Men hvad nu hvis dine interesser for tegnefilm og rollespil er ligeså store som de er for fodbold - så er Inazuma Eleven til Nintendo DS spillet du har ventet på.

Den første person du møder er Mark, der har sine problemer med at holde liv i skolens fodboldhold. De fleste fra holdet vel hellere læse tegneserier og fjolle rundt end at træne, hvilket betyder at Marks hold ligger i bunden af ligaen, og står til at miste deres klubhus hvis noget ikke ændrer sig. Nemmere bliver det ikke af at landets bedste fodboldklub Royal Academy har udfordret dem, og at den mystiske fodboldstjerne Alex ikke vil hjælpe Mark og vennerne.

Inazuma Eleven

Det lyder mistænkelig meget som en forhistorie til en japansk tegnefilm ikke? Hvis du er enig, vil du heller ikke blive overrasket over at Inazuma Eleven har mere tilfælles med japanske tegneseriefavoritter som Naruto og Dragonball Z, end det har med det seneste afsnit af FIFA-serien. Faktisk skal man ikke mange minutter ind i spillet, før man begynder at blive mødt af flotte tegnefilm der fungerer som mellemsekvenser og på dramatisk vis forklarer historien.

Det er dog ikke kun tegnefilmsverdenen der har fungeret som inspiration, og hurtigt bliver det tydelig at her er ligeså meget tale om et rollespil som et sportspil. Det betyder at hver af holdets spillere modtager erfaringspoint hver gang du har vundet en kamp, samt at du skal vandre forskellige baner igennem for at finde landets bedste spillere til holdet - det bliver noget af en tur for i alt er der over 1000 forskellige spillere at overtale.

Inazuma Eleven

Rekrutteringen af nye holdmedlemmer og de baggrundshistorier de vigtigste af dem har, fungerer i vid udtrækning som omdrejningspunktet for spillets historie. Nok er det Mark og hans store drøm om at blive verdens bedste målmand ved at bruge hans bedstefars guidebog: "Dave's Superskills Notebook" der er grundhistorien, men jo dybere man graver i spillet, jo flere underlige personligheder med unikke evner, vil man finde.

Selve fodboldkampene foregår ved at man på Nintendo DS'ens nederste skærm markerer til hvem man vil spille, eller i hvilken retning ens spillere skal løbe. Ligeledes skal man markere når der skal skydes på mål, eller når man ønsker at forsvare bolden. Spillet pauser dog automatisk når man skal foretage en beslutning, det værende alt fra at tackle, finte eller skyde på mål, og her bliver man på bedste rollespilsmaner givet forskellige muligheder der alle koster et bestemt antal energi.

Inazuma Eleven

Kampene på banen er også hvor rollespil- og tegnefilmsinspirationerne for alvor smelter sammen, for vælger du at bruge et supertrick, som i ethvert andet rollespil ville have været navngivet "magi", vil du blive mødt af en særlig lækker animation. Superskud får spillerne til at fremkalde drager der sparker til bolden, spillere deles i adskillige kloner af sig selv, monstre kaldes fra himlen for at slå til bolden og Mark selv får gigantiske hænder der kan redde enhver bold.

Hvis man kan vinkle sin hjerne om den sælsomme blanding af rollespil, tegnefilm og fodbold er Inazuma Eleven en sjov oplevelse, der viser hvor meget spil man kan klemme ned på så lille en kassette, hvis bare udvikleren er dygtig nok. Level 5 der også blandt andet har udviklet Proffessor Layton-serien, har kælet for alle detaljerne, og så er den engelske oversættelse og stemmeskuespil faktisk overraskende godt.

Inazuma Eleven

Det vil bestemt ikke være for alle, og bare fordi temaet er fodbold er der eksempelvist stadig en masse tekst der skal læses. Inazuma Eleven formår dog på glimrende vis at blive den spilbare version af en underholdene manga-tegnerserie, og lyder det som noget for dig, er her et DS-eventyr du bør prøve.

Inazuma Eleven
7 / 10
+