We are LIVE Streaming

GTA V: Online (PS3)

Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

NEUROSHIMA HEX

Neuroshima Hex byder på fornemmelsen af brætspil i iOS-udgaven af det polske strategieventyr.

  • Tekst: Lee West

Da jeg var yngre og havde væsentlig mere fritid at rutte med end nu, var der én ting, der kunne holde mig fanget: udenlandske brætspil. Ikke de kedelige af slagsen med primærfarver og sekssidede terninger, men de fantasifulde med drager, dæmoner, orker og futuristiske soldater.

Games Workshop stod for størstedelen af min underholdning, og oftest brugte jeg evigheder med vennerne på at diskutere og lære reglerne, en del tid på opstillingen, og forholdsvis lidt tid på rent faktisk at spille. Med computerens indtog i hjemmene er underholdningen flyttet til skærmen, og brætspillene er flyttet med, med masser af hjælp til reglerne. Det er bare ikke altid det samme at flytte tropper med en musemarkør, som det er at sidde med pap og plastikbrikkerne. Indtil nu.

Neuroshima Hex er et polsk brætspil, der sætter en række faktioner i kamp mod hinanden for overlevelse i en postapokalyptisk verden hærget af krig. For spilleren betyder det, at der skal placeres en masse sekskantede brikker på spillepladen i et forsøg på at ødelægge fjendens base.

Nu er brætspillet ude som universel App, der kan køre på iPad, iPod Touch og iPhone, og som udnytter touchskærmene godt.

Neuroshima Hex
Dette er en annonce:

Det første jeg bemærker, da min iPad startes op og musikken ruller, er det dystre udtryk, der blander Borderlands med Brink og omsætter det til hexagoner. Stilen er gennemført, og det tager ikke lang tid, før man er suget ind i kampen om oplevelse. Hvad der til gengæld tager tid, er forståelsen af spilmekanikkerne. De er komplekse, og hvor man til tider kan snakke om en høj indlæringskurve i strategititler, kan man her sammenligne det med at have bind for øjnene og forsøge at bygge et korthus på en motorvej, mens lastbilerne suser om ørerne på en. Det er svært. Og introduktionsvideoen hjælper ikke meget.

Dette er en annonce:

Faktisk er Neuroshima Hex ikke svært grundet en dårlig opbygning. Det er nemlig utrolig let at se, hvad en brik kan gøre gennem masser af tydelige ikoner. Det er det med at lære og huske hvad ikonerne står for, som umiddelbart trækker tænder ud, hvis man ikke er velbefaren i brætspillenes verden. På iPad kan man dog trykke "i" og straks se en kort forklaring om brikken, mens man på iPhone skal ud af spillet og ind i regelbogen. Selvom Neuroshima Hex til iOS er en lettere udgave af brætspillet, gemmer der sig alligevel et afsindigt dybt gameplay under overfladen.

Neuroshima Hex

Du kan vælge mellem fire faktioner, med hver deres styrker og svagheder: det første hold er specialiseret i nærkamp, det næste har ekstreme dommedagsvåben, så er der de suveræne snigskytter og endelig de snedige sabotører.

Hver brik har en del ikoner, der først og fremmest fortæller, hvilke af de seks retninger den kan angribe i. Dernæst hvor meget skade den giver. Og, symboliseret ved en kort eller aflang trekant, om der er tale om melee eller ranged angreb. Du kan også aflæse om figuren har ekstra rustning eller liv, eller om styrken derimod ligger i adrætheden.

Du får valget mellem tre brikker, hver gang det er din tur, og kan vælge to af disse.

Samtidig er der et talsymbol, på hver figur. Dette fortæller hvor hurtigt (eller i hvilken fase) figuren kan angribe. Sætter man en figur med et 1-tal imod en figur med et 3-tal, vil 3'eren lægge ud, og dermed fjerne etteren, med mindre naturligvis at denne figur kan klare mere end et slag.

Der er brikker, der kan fratage fjenden evner. Brikker der kan lamme. Selvmordsbombere og gale motorsavssvingende kolosser. Det er ægte dommedagsstemning i en herlig blanding af Mad Max og Borderlands.

Neuroshima Hex

Det lækre ved spiloplevelsen er at spillet langsomt åbnes op, og hvad der starter ud med at være et "løb" direkte mod basen, bliver senere afløst af en snørklet blanding af angreb, modangreb og taktiske afledningsmanøvrer. Måske skal man placere en melee-kæmper langt væk fra modstanderens base, men ved hjælp af endnu en hexagon, lave hans angrebsform om til ranged og dermed ramme basen uden problemer. Med mindre selvfølgelig at man bliver "nettet" af fjenden, der allerede nu ser ud til at være i defensiven. Når man først når dertil, er der ingen vej tilbage. Man er solgt.

Du kan tage kampen om mod computeren på tre sværhedsgrader, eller du kan spille mod en ven. Har I først vænnet jeg til de mange symboler, venter der utroligt mange timers underholdning forude. Et spil kan tage fra femten minutter til en time, alt efter hvor hurtigt I får lagt jeres spillebrikker.

Kampen går i gang når brættet er fyldt med brikker, og den endelige kamp afgøres når sidste af hver spillers 34 brikker er lagt.

Er du nu ør i hovedet af, hvad der kan synes som en tung opremsning af reglerne, skal du overveje om denne type spil er noget for dig. Hvis du derimod har savnet et godt strategispil til iOS for op til fire spillere, med et andet scenario end de sædvanlige verdenskrige og invasioner, bør du kigge i denne retning.

Neuroshima Hex viser hvordan et moderne brætspil bør overføres til en touchskærm til en tiendel af prisen på den fysiske udgave, og det er ganske enkelt fantastisk underholdning - hvis du får knækket indlæringskurven. Og det bør du få gjort.

Neuroshima HexNeuroshima Hex
Du kan se to billeder fra iPhone-udgaven herover. De resterende billeder er taget fra iPad-udgaven.

v1.20 testet

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Dyb strategi. Godt interface. God stemning. Fire spillere på samme skærm. Veldesignet. Universiel app.
-
Høj indlæringskurve, ikke meget musik. Ingen online-kampe
Dette er en annonce:
BETA +