BIONIC COMMANDO: REARMED 2

Vores in-house forsker og spilfreak Sebastian har leget med drømmen om en sej biomekanisk arm og spillet sig igennem Bionic Commando Rearmed 2.

• Tekst: Sebastian R. Sørensen

Når en mand som Nathan Spencer løber tør for popcorn foran fladskærmen, så har han en lille gadget, som gør at han bliver siddende helt cool i sofaen, mens der ryger nye majskorn i mikroovnen ude i køkkenet. Den lille dims kan så sekundært også bruges til at svinges sig rundt og smadre forbrydere. Men lad os ikke forfalde i akademiske diskussioner omkring de reelle fordele ved armen, men derimod kaste vores opmærksomhed mod hans nyeste spil - Bionic Commando Rearmed 2

Capcoms helt Nathan (Rad) Spencer er tilbage. Oprindeligt et gammelt krydderi fra 80-erne, hvor Rad startede på NES-konsollen. Vi har herefter haft fornøjelsen af at gense ham i forskellig former. Jeg personligt elskede Bionic Commando Rearmed til Xbox Live Arcade lavet af de svenske spiludviklere GRIN. Selvsamme udviklere smækkede en dimension på hele projektet og lavede hans tredimensionelle jeg i 2009 i form af spillet med det simple navn Bionic Commando. Smag og behag, men jeg nød det ikke. Nu er GRIN desværre lukket og slukket og mange af folkene er gået over i Fatshark, hvilket så er firmaet bag BC Rearmed 2.

Det første, som falder dig i øjnene i spilseriens nyeste kapitel, er, at Rad nu pludselig kan hoppe - hvilket man ikke kunne i første kapitel af Bionic Commando Rearmed. Denne simple nye ting nyder jeg faktisk ret meget, selvom det måske konflikter med den iboende dovenskab ved at have en biomekanisk arm. Den nyerhvervede evne betyder dog ikke det helt store, og spillet kan - hvis man er virkelig stædig - udmærket gennemføres alene med brug af armen og ens arsenal af våben.

Bionic Commando: Rearmed 2

Ligesom sin forgænger er Bionic Commando Rearmed 2 en 2D sidescroller, hvor man hopper og svinger sig rundt mellem platforme i alt fra jungler, grotter, bygninger med mere. Udover at fungere som elegant transportmiddel, så kan armen også anvendes til at samle tønder op med, hvorefter de kan smides af sted mod fjenderne. Eksplosive tønder kan endda ordne små grupper af fjender i et smukt festfyrværkeri. Udover armens glæder så kan man gennem spillet samle våben og andre livsfarlige gadgets op. Alle ting kan opgraderes og herved opnås evner til at komme nye listige steder hen.

Netop ens udbygning af våben og gadgets gør det relevant at genbesøge allerede gennemførte baner for at finde nye hemmeligheder låst inde bag forskellig beskyttelse, som kræver specielle skills for at åbne sig. Udover dette, så times ens gennemførsel af banerne også, hvilket igen kan bidrage til at man ønsker at forsøge flere speedruns af gamle baner. Endnu en ting som bidrager til holdbarheden er de såkaldte Challenge Rooms. Disse er særskilte udfordringer, hvor man på tid skal gennemføre forskellige rum fyldt med forskellige forhindringer.

Selve historien i spillet er ret ligegyldig. Rad og hans hold af elitesoldater skal infiltrerer Papagaya Islands - en øgruppe kontrolleret af den Fidel Castro-lignende diktator Sabio. Det er sådan set det. Der er ingen store intellektuelle udfordringer i at finde hoved og hale i fortællingen eller persongalleriet. Det behøves heller ikke. Det her er old-school sjov med en biomekanisk arm og lommen fyldt med ammunition.

Bionic Commando: Rearmed 2

Hele spillet er pakket ind i et lydspor, som jeg særligt nød. Det er rendyrket respekt for de gamle arcadespil, og flere gange prøvede jeg at genkende musikken eller lydstumper som der lå bag, men opgav hurtigt med illusioner af flere gamle arcadetitler siddende i baghovedet. Det passer godt til den useriøse atmosfære, og er kræs for folk med lidt arkadeblod i årerne. Grafikken er noget omkring niveau med Bionic Commando Rearmed. Det fungerer uden at være prangende på nogen måde.

Hvem elsker ikke en god bossfight? Titlen er fyldt med flere af slagsen som er tæt på at være borderliners mellem at være dejligt svære og seriøst belastende. Jeg oplevede flere gange mit klassiske had/kærlighedsforhold til netop store og flabede bosstyper. Der er udfordringer her. Spillet har tre sværhedsgrader, og enkelte af dine store modstandere vil give dig en solid udfordring selv på den laveste sværhedsgrad.

Monotonien ved at svinge sig rundt mellem fjender og nedlægge dem med tønder og andre projektiler brydes flere gange gennem spillet med for eksempel helikopterture eller snipertårne. Det fungerer egentligt fint, og rykker grænsen for hvornår kedsomheden overmander dig med et par tidsenheder.

Bionic Commando: Rearmed 2

Spillet kan gennemføres alene eller i co-op med en ven foran skærmen. I versionen til Xbox 360 som jeg testede, var der desværre ikke mulighed for at spille co-op via Xbox Live. En simpel ting som dette ville uden tvivl være et plus for spillet.

Rearmed 2 vil koste dig omkring 100 kroner, og der er ret meget value-for-money her. Jeg nød gensynet med Rad - særligt efter at mit sidste møde med ham var i en fesen 3D version i Bionic Commando. Sammenfattet går spillet nok ikke over og vinder nogle priser for årets arcadespil, men jeg ville sætte et kryds, og så holde øje med eventuelle tilbud. Spillet har efterladt mig med mange gode oplevelser, samt et brændende ønske om en biomekanisk arm i gave til næste jul.

Bionic Commando: Rearmed 2
7 / 10
+