MOTOGP 10/11

Er to hjul bedre end fire? Rasmus har iført sig hjelm og crotch-rocket for at teste seneste udspil i MotoGP-serien.

Jeg havde den blandede fornøjelse at anmelde MotoGP 09/10 sidste år, og jeg var ikke videre begejstret. Det føltes på mange måder skrabet og budgetagtigt, og især kørefysikken virkede enormt mangelfuld.

Dette års udgave, der bærer navnet MotoGP 10/11, forsøger at rette op på nogle af disse ting, og lykkedes til dels. Ved første øjekast er menuerne strammet gevaldigt op, men indholdsmængden lader til at være den samme.

Der er World Championship-delen, hvor man vælger en eksisterende kører og deltager i et enkeltløb eller en VM-sæson, uden så mange dikkedarer. Og så er der karrieredelen, hvor man skal arbejde sig op fra bunden af 125cc-klassen til Moto2 og videre til de store drenge i MotoGP, alt imens man undervejs skal administrere personale, udvikle opgraderinger til sin motorcykel og indgå sponsoraftaler. Der er den arkadeagtige Challenge Mode, hvor man udover de andre racere også kører mod uret, og skal score ekstra tid at køre i ved at overhale, slipstreame, holde linjen perfekt gennem sving og så videre. Og endeligt er der den obligatoriske tidskørsel, hvor det kun handler om at sætte den bedste omgangstid.

Kørefysikken er forbedret i forhold til sidste års udgave - hvis man altså sætter spillet rigtigt op. Der kan vælges mellem to kameratyper, hvor den ene så at sige er låst til føreren, mens den anden er låst til selve motorcyklen. Med første kamera føles det som om cyklen glider rundt om førerens akse, og det er svært at få en fornemmelse for hvor den er placeret på banen, hvordan man ligger i forhold til ideallinjen, og den føles fjerlet.

Med det andet kamera får man derimod en helt anden føling med sin motorcykel, og kan langt bedre mærke vægt og krængning. Faktisk virker B-kameratypen, som spillet kalder den så meget bedre end A-typen, at man undrer sig over hvorfor sidstnævnte i det hele taget er med.

MotoGP 10/11

For nybegyndere er der en række hjælpemidler, så som bremseassistance og omdrejningsgrænse, til at hjælpe en i gang. De kan alle slås til og fra enkeltvis, hvilket er lige som det skal være.

Den forbedrede kørefysik betyder, at jeg har haft det noget sjovere i selskab med MotoGP 10/11, end jeg havde med sidste års udgave. Især når man efter lidt tid i karrieredelen får opgraderet sin motorcykel med ting som bedre bremser og acceleration, kan det være ganske skægt at køre ræs på to hjul. Altså er det vigtigste element i spillet forbedret, men det kan man ikke sige om mange andre ting.

Grafikken er forbedret en lille smule, men når stadig ikke de tunge drenge som Forza eller Gran Turismo til sokkeholderne. Der er nogle enkelte fine lyseffekter, men ellers er den visuelle side tør og lidt trist.

Den slags er til at leve med hvis alt andet ellers spiller, men der hvor MotoGP 10/11 virkelig halter, er på de små detaljer.

MotoGP 10/11

Tag for eksempel kørelinjen. Som mange andre moderne simracere tegnes ideallinjen på vejen foran en, og er farvekodet i forhold til ens hastighed. Er den rød, kører du for hurtigt i forhold til det pågældende punkt, er den grøn kan du bare give gas, og er den gul er du lige på grænsen. Princippet har været kendt i genren længe, og er en af de fundamentale ting, der bare burde være på plads.

Alligevel kan man tit opleve i MotoGP, at linjen er knaldgrøn, selvom man reelt kører for hurtigt til at følge den gennem et sving. Andre gange kan man opleve at bremseassistenten sparker ind før et sving, selvom linjen viser grøn mange meter endnu. Samtlige modkørere vælger ofte at følge en anden linje end den spillet selv anbefaler. Det betyder alt sammen i praksis at ideallinjen ikke er særlig pålidelig, hvilket ærligt talt er irriterende.

De andre kørere i feltet er mildest talt hensynsløse, og ikke blege for aggressivt at skære ind foran en, selvom det med garanti fører til sammenstød og eventuelt styrt. At ramme andre kørere går ud over ens ry, hvilket i karrieredelen har indflydelse på sponsorer og ens stigninger i graderne, så det kan være ret frustrerende at de kører så elendigt.

Nogle baner har underlige ujævnheder, der ikke rigtig kan ses på selve overfalden, men som kan sende ens motorcykel ud i et mindre hop eller en udskridning, som om man ramte en curb eller let hul i vejen. Det lugter af fejl - især fordi et af disse spøgelsesvejhuller er forsvundet mellem den preview-udgave, jeg havde i hænderne sidste måned, og review-versionen jeg sidder med nu. Den førnævnte ideallinje fører ofte en direkte henover disse vejhuller, hvilket ikke gør tingene bedre.

MotoGP 10/11

I karriere-delen er grænsefladen mellem løbene også til tider en smule forvirrende. Ikke fordi den er kringlet, men mere fordi den ikke altid er til at gennemskue. For eksempel er det ikke helt tydeligt, hvordan man ser på nye sponsortilbud, mens al ens reklameplads er udfyldt, og det er let at tage fejl af skærmen hvor man laver research, og den hvor man køber de opgraderinger, man har researchet sig til. Begge dele betyder at jeg har hyret og fyret folk, uden det egentlig var nødvendigt. Man lærer af sine fejl, og når man først har forstået logikken bag designet giver det mening, men det er ikke decideret intuitivt.

Lydsiden er forbedret en smule i forhold til sidste års spil. Musikken er lidt mere anonym, til gengæld er ens træner noget bedre, motorlyden er tilpas hidsig, og der er fine detaljer som at hvæset fra ens motorcykel ændrer sig i forhold til kameravinklen, når man kigger bagud.

I spillets karriere-del er det nu også muligt at køre med en holdkammerat - der så skal styres af en anden spiller. Det betyder ikke så meget i den store sammenhæng, men det er en fin lille tilføjelse at man på den måde kan køre en slags co-op race.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at MotoGP 10/11 er et bedre spil end MotoGP 09/10. Det er især kørefysikken, der er afgørende her. Men trods forbedringer på dette meget væsentlige punkt, er der andre ting der holder den samlede oplevelse tilbage, og derfor bliver MotoGP 10/11 aldrig et decideret godt spil.

Selvom der er mange af dem, så er det dog små ting, der forplumrer helhedsindtrykket. Det betyder, at hvis du er inkarneret fan af motorcykelløb, kan du måske se gennem fingrene med mange af dem. Men hvis du "bare" leder efter en sim-racer, og det er mindre vigtigt om der er to eller fire hjul, er der mange bedre bud derude.

MotoGP 10/11
6 / 10
+