GR LIVE STREAM

Rango

En fantasifuld kamæleon i et western-samfund lyder som en noget underlig blanding, men EA byder på et hyggeligt licensspil, og vi har anmeldelsen klar lige her...

Mød Rango, han er en kamæleon og sherif i en miniput-version af den western-verden du måske kender fra en masse film, og så synes han faktisk selv at han er lidt af en legende. Det er en overbevisning han har fået adskillige andre af indbyggerne i det lille samfund til at tro på, dog mere som følge af sin livlige fantasi og fortællinger, end egentlige handlinger.

Rango er også hovedpersonen i en kommende biograffilm, men i stedet for blot at være baseret på denne, får vi i spillet i stedet lov til at styre Rango i nogle af hans mange fantastiske historier. Det hele starter med at en fremmed præsenterer et magisk sten for Rango. Den slags kan vores helt naturligvis ikke lade ligge, og han begynder straks at fortælle en længere fortælling hvorfor han kender alt til stenene, og hvordan de tilfældigvis passer godt sammen med noget han oplevede for blot et par dage siden.

Rango

På snedig vis er vejen gennem eventyret bygget sådan op at man får lov til at spille Rangos historier i retrospekt. Det betyder at det første eventyr foregik otte dage tidligere, og at hvert nyt kapitel efterfølgende avancerer en dag. Særlig snedig er dette fordi det giver Rango mulighed for hele tiden at improvisere historierne, når nogen eksempelvis påpeger at enkelte af detaljerne ikke passer sammen. Det betyder også at udvikleren har haft mulighed for at skifte rundt i banedesignet, og flere gange oplever man således at en bane slutter helt anderledes end den startede.

Som en sherif med stor fantasi, er der nærmest ingen grænser for hvilke farer Rango i sine egne ord har udsat sig for, for at fange Bad Bill, der angiveligt er personen der har skjult de magiske sten. Der er fjender der skal have tæsk og skydes med en prop-pistol, der er sherifstjerner der skal indsamles og veksles til bedre våben og evner, og så er der masser af hemmeligheder der skal findes hvis man vil se alt hvad eventyret har at byde på.

Rango

Det hele er særdeles solidt skruet sammen, og det virker faktisk til at der har været tid til at tænke over tingene, hvilket normalvis ikke kan siges om denne slags oversættelse af en filmlicens. Hvad der kunne have været et pinligt simpelt actionspil, krydres derfor med dueller hvor man tager kontrollen over selve projektilet, eller improviserede minigolf-udfordringer hvor specifikke mål skal rammes.

Der er ingen tvivl om at der er kigget godt og grundigt på en masse andre spil inden man gik i gang med udviklingen af Rango, og måske derfor minder spillet også meget om en mere børnevenlig version af Ratchet & Clank, hvilket i min bog er lige omtrent den bedste serie man kunne aflure. Opgaverne er aldrig særlig svære, og i stedet vil du bruge tiden på at indtjene sherifstjerner, nyde banernes variation og grine af Rangos mange kommentarer til historien.

Rango

Faktisk er et af højdepunkterne Rango selv, og netop hans spøjse stemme og villighed til hele tiden at lave om på sin historie, holder det hele friskt. EA har dog uden de store problemer fundet ud af at gengive den specielle hovedperson, og hver mellemsekvens hvor han får lov til at brede sig lidt mere ud, bliver derfor noget man ser frem til.

Rango

Rango anbefales bedst til de unge spillere som ikke kræver for meget kompleksitet af deres spil. Hvad der her bydes på er hverken særlig udfordrende, originalt eller enestående, men det er sjovt, hyggeligt og så tilpas simpelt at de fleste kan være med uden de store problemer.

Rango
Rango
Rango