RIFT

Verdenen Telara er under angreb, og det er kun dig og dine hundredevis af venner der står i vejen for den totale ødelæggelse. Kan Rift tilbyde os noget nyt i en genre mange betragter som ret stillestående?

• Tekst: Petter Mårtensson - Gamereactor EU

For the English text click here.

Som altid er det en svær opgave at anmelde et MMO. Så i åbenhedens navn: nedenstående anmeldelse er lavet på baggrund af gameplay fra betaen, og efterfølgende at levele en Guardian mage op til level 25 i det færdige spil.

Som sædvanlig ved lanceringen af et nyt spil har Trions PR-maskine talt om hvor revolutionært Rift er. Hvordan det vil ændre genren, hvor dynamisk indholdet er, hvor anderledes det er i forhold til andre titler. Alt sammen den typiske hype, vi efterhånden er vant til at høre. Så lad os bare få af vejen, at spillet ikke er særligt revolutionerende. Hvis du har spillet MMO'er før, især de store navne som World of Warcraft eller Lord of the Rings Online, så ved du hvad du kan forvente.

Rift

Det er ikke ensbetydende med, at Rift ikke har meget at byde på, eller at det er en direkte kopi af andre spil (så læg bare høtyvene ned!). Som de fleste andre MMO'er har det et par nye ting. Men grundlæggende er det alt det, vi er vant til at se - 50 levels, loot, "dræb ti rotter"-quests, klasser, raids, dungeons, erfaringspoint. Alle genrens grundsøjler er her. Hvis du leder efter et spil, der er radikalt anderledes i forhold til World of Warcraft, bliver du nok skuffet. På det plan er det ret traditionelt, og Trion har ikke taget mange chancer for ikke at fremmedgøre sit kernepublikum.

Når det så er sagt, så er det et imponerende stykke arbejde. Hvor MMO'er generelt kæmper i de første uger og måneder (i nogle tilfælde år) for at holde sig stabile, er Rift intet mindre end et mirakel. Der har været rullende genstart af servere, men kun ved enkelte lejligheder, og gennem mine mange timer med spillet er jeg ikke stødt på nogen fejl (udover et lydproblem når jeg alt+tab'er ind og ud af spillet, hvor musikken i et par sekunder bliver til en fantasy-udgave af Atari Teenage Riot). Serverne og klienten er utroligt stabile, og spillet kan uden problemer håndtere 60 spillere på skærmen ad gangen uden at knalde bremserne i. Det største problem for Trion har været køer på de mere populære servere, hvilket de vel nærmest kan betragte som en luksus.

RiftRift

Det Rift formår at gøre i forhold til andre spil, er at skabe om ikke andet en illusion om en dynamisk verden. Andre MMO'er er traditionelt statiske affærer, hvor de samme monstre befinder sig i de samme områder i årevis, og bare venter på at en eventyrer skal komme forbi og slagte dem alle - for blot at respawne et par øjeblikke senere. De fleste monstre gør det samme her, og der er et konstant udbud af gobliner man kan skære i stykker trods alt. Men Telara, verdenen i Rift, er under belejgring af den onde Regulos, der nyder at sende sine håndlangere på angrebstogter gennem rifter i verden - dem spillet tager sit navn fra.

Mere eller mindre hvor som helst og når som helst kan en rift åbne sig - hvorved der spawner monstre, som spillerne må kæmpe sammen for at besejre. De spænder fra mindre fjender, som små grupper kan ordne, til store som det kræver en koncentreret indsats at slå. Til tider går hele verden amok med rifter overalt, bander af invaderene monstre spawner, og hele den pågældende zone kommer under angreb fra Regulos' styrker. Det er et farligt tidspunkt at tage en rolig gåtur på, det siger jeg jer. Du er ikke sikker nogen steder når det sker, og jeg har oplevet at blive slagtet af frådende varulve på steder, hvor jeg var sikker på at jeg kunne forlade mit tastatur i et par sekunder.

Rift

Heldigvis bruger Rift en intuitiv gruppemekanik, og så længe du møder andre spillere et det kun et spørgsmål om ét simpelt knaptryk for at gå sammen. Det er ikke udsædvanligt at se store grupper af spillere gå fra rift til rift, og når de store verdensbegivenheder sker, bliver der hurtigt dannet en form for korstog mod de invaderende. Nogle af de mest mægtige belønninger kommer trods alt fra at tage del i kampene, og de fleste spillere vil have en bid af kagen. Det kan være irriterende på tidspunkter, hvor du ikke havde planer om andet end lidt simple quests, og for nogle vil det nok kræve noget tilvænning. Skiftet i filosofi er dog lige til - så snart du forlader din races hovedstads sikre rammer, skal du være klar over at faren lurer hvert et sted, til hver en tid. Det er en stor, styg verden derude, og jo hurtigere du accepterer det, des hurtigere vil du komme til at elske Rift.

Rift

Telara selv er et skønt syn. Fra high fantasy-stemningen i Guardians' byer og flækker til steam-punk-maskineriet hos de rivaliserende Defiants, er der få virtuelle verdener jeg har set så meget frem til at udforske som denne. Den er måske ikke så stor som i andre MMO'er, og byder ikke på så mange forskellige zoner, men her er stadig masser at se. Grafikken og designet er helt i top, og selvom nogen måske vil savne de mere ekstraordinære våben og rustninger fra spil som World of Warcraft, elsker jeg den mere jordnære stemning i Rift. Det føles mere virkeligt end Azeroth nogensinde har gjort, og som følge deraf er desperationen blandt indbyggerne meget lettere at relatere til.

Rift bruger ikke klasser på samme måder som de fleste andre spil, og benytter i stedet fire kald, der hver især er delt i otte "sjæle". Kaldene er ret almindelige - kriger, rogue, mage og cleric - sjælene kan ses som de talenttræer, mange MMO'er i dag gør brug af. Morskaben kommer i kombinationen af dem, da hver figur kan udstyres med tre sjæle ad gangen. Det er let at finde en kombination, der stort set virker som en almindelig MMO-klasse, men der er plads til langt mere personliggørelse. Det vil sikkert være et helvede at balancere til PvP, og nogle kommentarer fra udviklerne antyder at de slet ikke vil besvære sig med det, men som spiller er det et sjovt system at lege med. Forvent masser af guider til usædvanlige kombinationer i fremtiden, efterhånden som folk leveler op og virkelig får gravet sig ned i systemet.

Så langt så godt. Trion har formået at gøre noget, som andre MMO-udviklere kun drømmer om - nemlig at udgive et solidt produkt, et MMO der for første gang i umindelige tider føles som om det er færdigt og klar til lancering. De har taget traditionelle mekanikker og fået dem til at føles friske. Måske er det min indre kyniker, der snakker, ham der har set så mange lovende MMO'er ikke leve op til deres potentiale, men det ville være løgn at sige at Rifts fremtid ser klar ud.

Rift

For det første minder rifterne meget meget om de offentlige quests Warhammer Online: Age of Reckoning - selvom rifterne flytter sig rundt, og de offentlige quests var statiske affærer der altid blev det samme sted. Lige nu er det let at finde en gruppe til at ordne dem, men hvad sker der når et flertal af spillerne er rykket videre fra startområderne? Det er uundgåeligt, efterhånden som spillet blive ældre, det sker i ethvert MMO baseret på leveling. Vil rifterne simpelthen blive opgivet, vil nye spillere kunne besejre dem eller leve i konstant og irriterende frygt for dem? Vil spillerne blive trætte af dem, eller vil de glædeligt kæmpe mod dem år fra nu?

Der er også spørgsmålet om spillets end-game, når levelingen er overstået. Og det spørgsmål bliver snart centralt. Selvom nogle spillere allerede har noget level-loftet, så er de en meget lille minoritet - på samme tid er leveling i Rift meget hurtig. Inden for en måned eller to vil den minoritet nok blive til et flertal. Har Rift nok indhold til at holde alle beskæftiget, når de har nået level 50? Det er umuligt at svare på lige nu, og kun tiden vil vise om Trion vil have lige så meget styr på det, som de har haft på resten af arbejdet med Telara.

Rift

Lige her og nu betyder det ikke noget. Rift er et utroligt stykke spilhåndværk, og har egenhændigt taget livet af ideen om, at spillerne skal finde sig i problemfyldte lanceringer. Selvom jeg savner et spil, der ikke sidder fast i at dele sine spillere i to seperate faktioner, og byder på mere end to startområder (et til hver faktion), vil jeg ikke begynde at fluekneppe disse detaljer. Om ikke andet lægger Rift pres på udviklere som ArenaNet (Guild Wars 2) og Bioware (Star Wars: The Old Republic) for at polere deres kommende MMO'er i samme grad som Trion har gjort. Og hvorfor ikke? Hvorfor skulle vi, som betalende kunder, nøjes med mindre?

Tingene er måske anderledes i morgen. Alle de fede systemer, vi nyder lige nu, kan vise sig at være dødsyge om et par måneder. Men det kan jeg ikke få mig selv til at bekymre mig om. Jeg har det simpelthen for sjovt med at bringe død og ødelæggelse til Telaras fjender.

9 / 10
+
Rifts og invasioner får verden til at virke mere dynamisk, fantastisk grafik, utroligt stabilt, masser at lave og udforske