PLAYSTATION MOVE HEROES

Jak og Sly har slået sig sammen med Ratchet og har endelig fundet vej til PlayStation 3, men har Move-spillet været ventetiden værd? Læs svaret lige her i vores anmeldelse...

Nintendo har altid været kendt for at gøre tingene på deres helt egen måde, ikke mindst når det kommer til at vedligeholde de serier og helte som har været med til at etablere Kyoto-giganten. For Nintendo har der aldrig været en tid hvor et nyt Mario-platformeventyr ikke har haft sin plads på deres konsol, og salgstallene taget i betragtning kan man undre sig over at Microsoft, og i særdeleshed Sony ikke er af samme mening.

Da platformen endnu hed PlayStation 2 og discene vi stoppede i maskinen endnu var DVD'er, var der få andre, der sad så tungt på platformspilgenren som Sony. Med Ratchet & Clank havde de en lækker blanding af skydespil og platformaction, mens de med Sly Racoon havde en børnevenlig blanding af snigeri og platformshopperi. Det var dog Jak & Daxter-serien der var kronjuvelen for mange, og Naughty Dog leverede enorme spilverdener fyldt med hemmeligheder og udfordringer.

Playstation Move Heroes

På trods af at Mario med sine tre Wii-eventyr har bevist at platformspil stadig kan være ligeså gode som dengang, har det indtil videre kun været Ratchet & Clank der har turdet vise sig på PlayStation 3. Derfor virker det også umiddelbart lidt tyndt, når det første møde med Jak og Sly på Sony's nyeste konsol er i et Move-spil, der yderligere er lavet af en tredjepartsudvikler der ingen tidligere erfaring har med nogle af serierne.

Det hurtigt glemte plot forklarer hvordan de seks helte, Jak og Daxter, Ratchet og Clank, samt Sly og Bentley bliver tilbudt at deltage i en intergalaktisk konkurrence af nogle underligt udseende rumvæsener, der som forventet viser sig ikke at have rent mel i posen. Du har måske allerede luret det, men baggrundshistorien er naturligvis en knapt skjult undskyldning for at lade heltene deltage i forskellige minispil, hvor de angiveligt skal konkurrere mod hinanden.

Playstation Move Heroes

Der bydes på fem forskellige minispil, som du oftest selv får lov til at vælge rækkefølgen på. I "Disc" skal man styre en frisbee-lignende savklinge ind i forskellige mål for at redde tilfangetagede rumvæsener. I "Bowling" er missionen den samme, dog med den forskel at et enkelt løft af Move-controlleren vil få kuglen til at hoppe, en tryk på knappen vil få kuglen til at eksplodere, og at banerne i høj grad minder om en forvokset pinball-maskine.

De resterende minspil minder i højere grad om sidemissioner fra Ratchet & Clank-spillene, og i et spil skal man således svinge en laserpisk for at besejre fjender og beskytte udvalgte steder på banen. I et anden minispil får man en pistol til at skyde fjenderne til skrotbunker med, mens man leder efter gemte rumvæsener. I det sidste minispil bliver pistolen skiftet ud med et nærkampsvåben som skal svinges voldsomt omkring.

Playstation Move Heroes

Det havde uden tvivl klædt spillet med lidt flere forskellige minispil, men faktisk er både bowling og disc sjove de første par gange man prøver dem, og så er det faktisk lettere at sigte, end man lige skulle tro, når spillet udstyrer dig med en pistol til nedplafning af fjendtlige robotter.

Desværre er det bare alt sammen alt for simpelt og alt for let. I de fleste af de missoner, hvor du bliver givet en laserpisk, vil du derfor kunne bevæge Move-controlleren nærmest tilfældig og gennemføre banerne uden problemer. Ligeså let er det i de missionerne hvor fjender skal skydes eller have bank i nærkamp, og derfor bliver det hurtigt med bowling og disc man kommer til at bruge det meste af tiden, og disse minder til forveksling om hinanden.

Playstation Move Heroes

Da der ikke er den store udfordring at hente i minispillene, bliver det eneste lokkende aspekt hurtigt at opleve de forskellige heltes verdener på PlayStation 3. Der bydes på fire forskellige af slagsen, hvor de tre af dem passer til hvert sit heltepar. Godt nok har vi tidligere set hvor lækker Ratchet & Clanks univers kan se ud på PlayStation 3, men vi har ikke tidligere haft adgang til Jak's Haven City eller Paris som det ser ud i Sly Cooper-serien. Resultaterne er lækre omgivelser der hurtigt vil vække minder hos alle fans, men som samtidigt vil frustrere ved at være så pokkers små, at der ikke er plads til blot en snert af udforskning.

Man kan ikke bebrejde Sony for gerne at ville fodre Move-folket med nogle lækkerier, og et spil med så velkendte og savnede spilhelte kunne da også have været noget helt specielt. Men PlayStation Move Heroes gør nærmest ikke brug af heltenes store spilbaggrund, og hiver dem blot i stedet ind i en samling nærmest tilfældige minispil der uden problemer kunne have haft andre, tilfældige karakterer i hovedrollerne.

Det er fin underholdning til det yngre publikum, men kun lige præcist godkendt for os andre.

5 / 10
+