TOP SPIN 4

2K smasher sig igen tilbage til toppen af verdensranglisten og Blichfeldt er klar til at fortælle hvorfor lige her i anmeldelsen af det nyeste afsnit i Top Spin-serien...

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg ikke ville kunne gøre hvad Federer, Roddick og Nadal gør på tennisbanen, når jeg engang i mellem sidder og ser nogle af de store turneringer. Det er dog i højere grad de afsindigt talentfulde spilleres skyld end det er sportens umiddelbare kompleksitet, og derfor undrer det mig også, at ingen udvikler endnu har fanget sporten helt i spilform.

Misforstå mig ikke, få spil har underholdt mig og vennekredsen så meget med dets flerspillerfunktioner som Virtua Tennis og de tidligere kapitler af Top Spin-serien, men alligevel har det altid virket som om de sidste detaljer har manglet, som om udviklingen af sportens digitale gengivelse stoppede for lang tid siden.

Top Spin 4

På trods af at være det fjerde spil i serien, virker Top Spin 4, fra første gang spillet starter op, som en frisk start. Man mødes af en digital boldbane hvor en boldkanon langsommeligt fyrer bolde afsted som man så kan vælge at slå til - en slags spontan træning uden straf, tidsbegrænsning eller noget andet. Først når du trykker på start-knappen bliver du mødt af en menu med de forskellige muligheder, og har du ikke prøvet det før, bliver du her tilbudt at gå i gang med det såkaldte "Top Spin Academy".

Akademiet er naturligvis spillets dække for de forskellige træningsopgaver, men da det fjerde kapitel indeholder et forbløffende antal teknikker og strategier anbefales det, at man bruger den nødvendige tid her. Heldigvis er hver af opgaverne simple, logiske og oftest lettilgængelige, og så er de teknikker man lærer alle livsnødvendige, hvis man gør sig nogle forhåbninger om en karriere som fremtidig tennisstjerne.

Top Spin 4

At serien denne gang har skiftet udvikler kan allerede mærkes i den første træning, for der er blevet ryddet godt og grundigt op i et spilsystem, der var begyndt at blive alt for tungt og komplekst. Derfor har skudtyperne flat, slice, lob og top spin igen fundet vej til de fire knapper på højre side af controlleren, mens variationer af disse lader sig gøre ved kombinere dem med skulderknapperne.

Den største forskel er dog ved styringen, og systemet handler nu i langt højere grad end tidligere om timing og placering på banen. Holder man således en knap nede vil figuren gør klar til et kraftfuld skud med mindre præcision, mens et let tryk på knappen vil resultere i et mere præcist og langsommere skud. Hvornår du slipper knappen, og hvordan figuren står placeret i forhold til bolden, har dog mindst ligeså meget at skulle have sagt. Slipper du således for tidligt vil du returnere med et normalt skud, mens et for sent skud vil tabe kraft og præcision, og et sted mellem de to finder du det perfekte skud. Det fungerer alt sammen som en forbedring og sammenblanding af spilsystemer, der er blevet brugt i tidligere tennisspil, men giver med længder de mest dynamiske og naturtro virtuelle tenniskampe til dato.

Top Spin 4

Med teknikkerne på plads er man parat til at begynde sin karriere, og i stedet for at øse på med underlige minispil og et bjerg af muligheder, sørger Top Spin 4 igen for at holde det hele simpelt uden at tabe dybden. Således har man et bestemt antal arrangementer man kan nå hver måned, og om disse bliver brugt på at forbedre ens figurs færdigheder på banen eller forøge fanbasen er op til en selv, men begge skal plejes, hvis karrieren skal holdes i live.

Uanset hvordan du vælger at bevæge dig gennem karrieren, vil du hele tiden modtage små portioner erfaringspoint, som samles i en pulje og giver mulighed for at forbedre evnerne hver gang der avanceres til et nyt erfaringsniveau. Du kan vælge at placere pointene i en af tre kategorier, der basalt dækker over offensive, defensive og serv/volley-evner, og så sørger spillet ellers for automatisk at bevæge din figur i den ønskede retning. Yderligere færdigheder kan opnås ved at ansætte en træner, og har du først fundet en sådan med de teknikker som du gerne vil lære, bydes du på forskellige delmål under hver kamp, som vil resultere i ekstra evner. Eksempelvis kan en opgave være at lave 50 smashes, som så vil åbne op for en erfaringsbonus så længe du gør brug af den samme træner.

Top Spin 4

Selvom Top Spin 4 nok ikke bliver spillet du hiver frem for at vise hvor grafisk imponerende din konsol er i forbindelse med din fladskærm, er der sket meget siden sidst. Mest bemærkelsesværdig er arbejdet med animationen, og gengivelsen af de individuelle spilleres kendetegnende bevægelser. Særlig lækker er denne beslutning fordi der her bydes på et rigt udbud af aktuelle tennisspillere som Rafael Nadal, Roger Federer, Serena Williams og selv Caroline Wozniacki, i kombination med legender som Boris Becker, Michael Chang, Andre Agassi og Pete Sampras. Med så mange store legender er det dog ærgerlig at ansigtsmodellerne ikke er bedre, og sjældent ligner de virkelige stjerner helt.

Der er blevet tænkt over tingene i udviklingen af Top Spin 4, og således sørges der hele tiden for at man er godt underholdt. De indledende kampe i turneringerne spilles ofte kun som tie break for at holde spilletiden nede, mens små delmål med erfaringsbonusser, som eksempelvis at bryde en serv, giver ekstra incitament til at fortsætte. Der føles hele tiden som om der er grund til at fortsætte, ikke mindst når man senere hen må kæmpe sig gennem sveddryppende marathon-kampe mod verdenseliten.

Top Spin 4

Top Spin 4 er ikke kun en fornøjelse at spille for alle tennisfans eller spilnydere med hang til gode flerspilleroplevelser, det er også det helt rigtige næste skridt for genren som helhed. Her bydes på en destillation af alt hvad der er godt ved genren, med et par intelligente tilføjelser der resulterer i de bedste virtuelle tenniskampe til dato, og så er det oven i købet sammensat på en sådanne måde at alle med en snert af interesse for sporten vil kunne være med.

Tilføjelse omkring PS3-udgavens Move-control
Med bevægelsesfølsomme-controllere på alle de større platforme virkede det oplagt at give PlayStation 3-version af Top Spin 4 et forsøg, for denne understøtter nemlig Move. Det skulle dog vise sig at være en smule mere besværligt end forventet, for af en eller anden grund valgte spillet først at acceptere Move-controlleren efter jeg flere gange havde bedt dem om det. To forskellige kalibreringer og en ombytning af port-numre skulle der til, men så blev jeg også lovet at den var i hus. Dette skete iøvrigt på både vores Slim-model og den ældre PS3.

Først var forvirringen stor, for spillet mødte mig ikke med en forklaring af hvordan kontrollen virker med Move, den fik jeg i stedet ved at kigge på to tilfældige skærmbilleder. Da spillerne først var trådt på banen kunne jeg dog svinge løs, og som gammel tennis-spiller forsøgte jeg med baghåndsslag, lobs og smashes uden det store held.

Om det er fordi udviklerens tillid har været for lille til den ellers præcise Move-controller, eller om tiden simpelthen ikke har været til mere, ved jeg ikke, men det her virker tyndt. Således kan man bestemme styrke på slaget, samt lave lobs og ganske få andre bevægelser med Move, mens detaljer såsom retning og placering stadig styres via analogsticket. Det virker som en ganske lille forbedring af Wii Tennis, og det er skuffende når nu spillet ellers indeholder så meget andet.

Med andre ord: du skal ikke købe Top Spin 4 på grund af Move-controllen, men derimod fordi spillet er rigtigt godt.

8 / 10
+