TOMB RAIDER TRILOGY

Lara Croft er tilbage i en opfrisket version af tre af hendes store titler samlet i én udgivelse. Læs Sebastian´s anmeldelse her.

• Tekst: Sebastian R. Sørensen

Man kan snart ikke åbne for fjernsynet uden at finde et eller andet makeover-show, hvor konceptet er ligeså tyndt som kaffen var på de gamle storebæltsfærger. Man tager forskellige mennesker, skramlede køretøjer, faldefærdige bygninger og pudser dem op til moderne standard. Selvsamme ide har flere gange været anvendt indenfor spilverdenen, og turen er nu kommet til megastjernen Lara Croft.

De fleste inkarnerede spillere vil have styret dette kvindelige modstykke til Indiana Jones rundt på utallige eventyr i fjerne afkroge af verden. Lara Croft er nærmest en kongelig blandt vores mange virtuelle spilstjerner, og kunsten at balancere hende over kløfter mens man nedkæmper diverse farer er ikke ukendt terræn for de fleste af os.

Tomb Raider Trilogy

Denne nye udgivelse er en samling af tre semi-klassiske Lara Croft spil: Tomb Raider Legend, Tomb Raider Anniversary, og Tomb Raider Underworld. Udover dette overflødighedshorn af spiltimer, så ligger udgivelsens berettigelse i at titlerne har gennemgået en opfriskning på den visuelle side, hvor High Definition (HD) tidsalderen selvfølgelig har gjort sit indtog. Tomb Raider Trilogy er en del af Sony´s Classics HD spilserie, hvor eksempelvis Prince of Persia Trilogy og The Sly Collection også indgår. Jeg tror så absolut ikke, at vi har hørt det sidste til dette koncept fra Sony´s side.

De tre spil spænder kronologisk fra Legend oprindeligt udgivet i 2006, over Anniversary fra 2007 til Underworld udsendt i 2008. Særligt de to ældste spil ramte en nostalgisk nerve i denne anmelders krop, og fik mig til at huske mange gode stunder foran datidens klods af en TV-skærm. Det gør selvsagt ikke spiloplevelsen ringe, at standarden nu er store fladskærme. Min spiloplevelse blev udlevet på en stor ny plasmaskærm og de lovede HD-forbedringer blev her præsenteret i 720p. Dette er gamle klassikere afviklet under bedre opløsning, og med en gennemført grafisk afpudsning. Make-over bigtime!

De to første titler i denne pakke var blevet mærkbart pænere, og den sidste som jeg senest har spillet på Xbox 360 var i mine øjne noget nært uændret. Men at opleve dem alle i kronologisk rækkefølge og med det visuelle boost de har fået er ganske flot. Denne udgivelse har stemplet "Play Station 3 eksklusive" på coveret, og Xbox 360 Live abonnementer har længe kunne finde HD-versioner af spillene online. Her kan man undre sig over, at udvidelserne der udkom til Tomb Raider Underworld, henholdsvis "Lara´s Shadow" og "Beneath the Ashes" ikke er medtaget på denne eksklusive PS3-skive. Det skulle vel ikke have krævet det store, da netop Underworld syner at være den mindste sminkede af de nye versioner.

Tomb Raider Trilogy

Et nostalgisk element som jeg ramte igen uden at have savnet det mærkbart, var min klassiske Tomb Raider-migræne. Ender altid med at vores søde veninde med hendes stramtsiddende outfit sidder fast i en eller anden puzzle, som får grå hår til at spawne ud af intet på min allerede pressede hovedbund. Ligeså meget som dette er irriterende, så er det vel også derfor, at spillene har opnået den popularitet. Det kræver lidt af spilleren i passager, og man bliver straffet hårdt for fejltrin. Både dyrt indkøbte controllere og fladskærme skal passe på, når man for 31. gang misser et svært spring til en lille kant.
Mens man pisker af sted med en bjørn eller en tiger lige i luftstrømmen af ens hotpants, så oplever man styringens intuitive natur. Mine mange timer i selskab med de oprindelige titler farver dog sikkert netop denne del af min bedømmelse. Jeg opfattede på intet tidspunkt problemer med styringen, og alt syner som værende i den gode gamle stil. Hvorfor reparere noget, som ikke er i stykker? synes på trods af HD-grafikken at være mantraet.

Udover spillene er der smidt et par små videoer fra udviklerne med på udgivelsen. Jeg fandt ikke den store værdi her. De er korte og uden det helt store indhold. Jeg kunne have ønsket mig mere omkring eksempelvis udviklingen i Lara´s udseende - eller andre dele som samlet beskrev evolutionen i det tekniske bag de tre spil.

Lyden af rullende sten som i kraftig acceleration er ved at mase den ellers godt udfyldte sports BH flad som en pandekage, eller brølet fra diverse dyr som forsøger at inkludere vores heltinde i deres kostpyramide lyder meget kendt. Igen er ens hardware i form af nyere fjernsyn og højtalersystemer medvirkende til at man kan overvurdere ændringerne. Jeg fornemmede ikke de store opdateringer på lydsiden af spillene. Det er stadig perfekt underlægning, som virker hvor det skal på stemningsfronten.

Tomb Raider Trilogy er en tur i nostalgiparken, hvor alle de klassiske Tomb Raider øjeblikke rammer ens HD-fladskræm i de mange timers spiltid, som skiven byder på. Lara Croft er stadig samme superbabe og der er virkeligt meget værdi for dine skillinger her.

Tomb Raider Trilogy
8 / 10
+