DUNGEON HUNTER: ALLIANCE

Lee griber sin Dual Shock og sin Move-controller og går på rov med vennerne på PlayStation 3.

• Tekst: Lee West

Okay, skal vi ikke bare få det af vejen? Dungeon Hunter Alliance er ikke en afløser for Diablo 3, det er ikke det mest originale spil nogensinde, og det er ikke en match for Sacreds mange karaktermuligheder og stemning. Alligevel er det et spil, der bør være i enhver social PlayStation 3-gamers rollespilskatalog.

Forklaringen er enkel: Gameloft har ramt plet med multiplayer-delen, og der er tænkt godt og grundigt over alle detaljerne, selv de mindre, umiddelbart ubetydelige af slagsen. Mere om det senere.

Dungeon Hunter: Alliance

Guillemot-familiens selskab Gameloft er kendt for at fylde iOS-markedet med kloner af spil, der endnu ikke findes på iOS-formaterne. Med andre ord, vil du have Modern Warfare, Halo, Uncharted, Burnout eller Diablo på din Apple iDims, så er Gameloft selskabet du går til. De kan deres håndværk og skuffer sjældent, til gengæld mangler visse af titlerne ofte sjæl.

På det seneste har spilgiganten kastet blikket på PlayStation Network og PlayStation 3-konsollen fremfor Minis. Det nyeste skud på stammen i den forbindelse er Dungeon Hunter Alliance. Her tager du rollen som en ung rogue/mage/warrior der bliver vækket til live af en magisk fe, da der er noget helt galt i kongeriget. Indrømmet: måske er du en prins og slået ihjel af din tidligere kæreste, der nu er besat (måske) af en grum dæmon. Måske skulle der bare ryddes op i nogle grotter. Historien er ikke så vigtig og jeg har for længst glemt detaljerne. Alt der tæller er nemlig, at der skal ryddes op i masser af grotter, skove, slotte, forladte bygninger, brændende lava-øer og bjergområder.

Dette sker oftest ved, at du som spiller modtager en quest (af den slags, som vi kender så godt - et stort udråbstegn efterfulgt af et par linjers tekst for at motivere dig). Indtil videre lyder det måske ikke sindsoprivende, men det er fordi du ikke har skreget "heal for satan din r**!!!" af din sidekammerat i sofaen, mens endnu en boss har spillet xylofon-musik på dine ribben.

For Dungeon Hunter Alliance bringer et af de mest oversete aspekter af spil tilbage til skærmen: co-op på samme skærm. Uden at dele skærmen, uden at du skal online, og endda for helt op til fire kommende uvenner. Det er ganske enkelt en fornøjelse. Ikke kun fordi det er herligt at sidde i samme sofa og skrige om kap, mens bosser og andet affald nedlægges, men også fordi alt er så fornuftigt implementeret.

Dungeon Hunter: AllianceDungeon Hunter: Alliance

Du kan vælge at spille online, du kan lave en lukket gruppe online, du kan spille på samme skærm offline eller du kan kombinere alle disse muligheder som det passer dig. Figurerne du kan vælge imellem er umiddelbart begrænset til tre klasser, men ved nærmere eftersyn kan de langt mere end udseendet antyder. Din warrior kan naturligvis være den tunge tank, og din rogue kan specialisere sig i nærkamp, snige eller skyde med bue, mens din troldmand kan lege warlock, mage eller healer uden problemer. For en mindre håndfuld guldmønter kan du også respecce din karakter, hvis du kan lide at eksperimentere.

Omgivelserne ses fra et tredjepersons fugleperspektiv, som vi har oplevet det så mange gange før i den her slags dungeon crawlers, og hver spiller (inklusiv dennes loot) har en farvekode. En smart detalje er når dele af omgivelserne kommer i vejen for udsynet til ens figur, så dukker et farvet omrids af den skjulte figur op, så kameraet aldrig bliver et problem i kampens hede, uanset antallet af spillere.

Dungeon Hunter: Alliance

Det samme gælder styringen, der opfører sig særdeles eksemplarisk, og rent faktisk er fornøjelig uanset om man bruger sit dual shock eller Move-controlleren. Personligt er jeg ikke enorm fan af Move, men her er det tæt på at være min foretrukne. Griber du din Move-controller er det kun den der benyttes, ikke noget med at skulle bruge en ekstra controller eller Navigation-controlleren ved siden af. Spillet ændrer sig til point-to-move: du bevæger dig som med PS3-menuerne, ved at holde triggeren inde og bevæge din Move-controller. Ryster du controlleren affyrer du dit specialangreb. Det føles ganske intuitivt, og med en smule tilvænning kan jeg hurtigt se alverdens PC-ejere tage denne styring til sig med kyshånd.

De gode takter ender heldigvis ikke der. Menuerne, hvor du finder dit loot, er ligeledes nydeligt præsenteret, og det er let at udveksle genstande spillerne imellem. Flere spillere kan sagtens have menuer åbne på samme tid, selvom de spiller på kun én skærm. Og lad os bare være ærlige: loot er selvfølgelig hovedårsagen til, at du overhovedet går på eventyr. Og når det er let at købe, sælge, overskue og udveksle udstyr, bliver oplevelsen så meget bedre. At det yderligere kan ses på din figur, hvad du ifører ham, gør denne del næsten perfekt.

Men kun næsten. For navnene på lootet mangler lidt "oomph", de er neutrale, generiske og ret kedelige. Sværhedsgraden springer til tider enormt, så det nærmer sig det frustrerende (også selvom potions kan indkøbes masser af steder), og Gameloft har atter engang besluttet sig for, at kun mænd går på rov. Der er desværre ingen mulighed for at lave en kvindelig figur, hvilket er en skam.

Dungeon Hunter Alliance er et socialt spil, og fornøjelsen af eventyret er direkte proportionel med mængden af spillere. Som soloeventyr er det godt - med flere spillere er det forrygende. Og her ville en kvindelig figur velsagtens kunne motivere eventuelle kærester til at springe på vognen. Det er dog et mindre ankepunkt, og vil næppe være det, der afholder de fleste spillere fra at tage på eventyr.

Fjenderne du støder på er alle veldesignede, uanset om det er dæmoner, zombier, banditter, dyr eller sære væsener. Bosserne er en fornøjelse at aflæse og nedlægge, og der er tilpas stor variation til, at man aldrig helt når at kede sig undervejs i eventyret.

Det er de mange små vellykkede detaljer, der sikrer at Dungeon Hunter Alliance på trods af en tyndbenet historie fortjener din opmærksomhed. Bevares, du kan måske gennemføre eventyret på en weekend, da det rækker til omkring 12 timer, men der er stadig levels og loot at hente lang tid efter, og har du en ven eller tre, som du gerne vil på et godt gammeldags eventyr med, så er chancen her for under en hund.

Mens vi venter på Diablo 3, er Dungeon Hunter Alliance et rigtigt godt bud på hack ‘n' slash-underholdning. Teknisk bedre end Sacred-serien på konsol, tilpas nyt til at tiltrække iOS-spillere, der allerede har gennemført eventyrene, og lettilgængeligt uden at glemme dybden. Køb det, men husk at invitere vennerne med.

Dungeon Hunter: Alliance
8 / 10
+