OPERATION FLASHPOINT: RED RIVER

Så er den gal i Tajikistan, og Sebastian har samlet soldaterkammeraterne og drevet klapjagt på terrorister i titlen Operation Flashpoint: Red River

• Tekst: Sebastian R. Sørensen

Landet Tajikistan er klemt inde mellem Afghanistan og Kina og stedet danner rammerne om det seneste kapitel i spilserien Operation Flashpoint med undertitlen Red River.

Vi er i 2013, og terrorister har inficeret områder med baser og træningslejre, hvorfor det er tid til en omgang forårsrengøring for at sikre verdensfreden.

Denne kommer så prompte i form af en solid omgang US Marines. Du indtager den magtfulde rolle som delingsfører, og du skal nu på minimal tid elegant og med en kirurgs stabile hånd løse forskellige militæropgaver. Det er på overfladen endnu en førstepersons skydeoplevelse, men fans af spilserien vil vide, at dette er så meget mere.

Vi har her at gøre med en strategisk FPS-spiloplevelse, hvor man skal have overblikket og tilbagelænet sende ens specialister ud på forskellige positioner. Titlen frister i starten en til at tage riflen frem, og så bare ordne balladen selv. Dette er dog ganske tjept overstået, da man straffes grumt med en kugle for panden hurtigere end Sidney Lee kan bestille en selvbruner nede i den lokale Matas.

Operation Flashpoint: Red River

Der er sket en del med titlen siden jeg legede med en preview for et par uger siden, men desværre er alt stadig ikke fryd og gammen. Meget til min overraskelse savnede jeg den efterlyste sidste afpudsning af grafikken. Den er ikke på niveau med standarden nu om dage. Jeg testede titlen på en PS3-konsol, og det var næsten godkendt, men så ikke meget mere. Denne titel taler ikke til sit publikum gennem blændende grafik - selvom alle gamere vel har en svag knogle for netop dette et eller andet sted.

Titlens fanskare opbygges ud fra det strategiske og igennem fornemmelsen af at være en vigtig del af en stor militæroperation. Kommandoerne smides ud, og man sætter sin deling i de rigtige stillinger for netop at løse den givne opgave - giver dem ordrer om at rydde en lerhytte eller holde et område indtil forstærkninger kommer. Spillet giver illusionen om en stor frihed, hvor mange andre spil indenfor førstepersonsskydegenren føles markant mere lineære - eksempelvis mastodonterne Call of Duty og Battlefield. Man kan løse opgaverne på flere måder, dog stadig indenfor veldefinerede rammer.

Operation Flashpoint: Red River

Man vil hele tiden have waypoints på skærmen, som sikrer at man ikke farer vild i den Tajikistanske ørken. Disse tager én i hånden, og gør at man aldrig bliver helt lost. Skærmen præges ligeledes af en nem og hurtig oversigt over spottede fjender, samt placeringen af ens tre venner plus andre enheder i området. Det er tilgængeligt og velfungerende. Har man behov for mere, så vil et tryk på en knap få et stor kort frem, hvor detaljer kan nærstuderes.

At bruge tid på et kort, eller sidde lettere afslappet og plotte ens næste træk er spillets essens, og det er her spillere nok vil elske eller række tommefingeren nedad. Det kræver lidt ro, og en tålmodighed. Man skal finde fornøjelse i at livet ikke er at rappelle sig ned af bygninger i bedste Rambostil.

Stemningen i dette spil er ret god. Lange passager af spillet er uden anden lyd end vinden og ens venners radiokommunikation. Pludselig brydes dette af en hvislen fra en kugle, som var tiltænkt ens lillehjerne. Det er virkeligt velfungerende krigssimulation det her. Man trykker sig mod en mur, mens ens venner indtager diverse positioner i området. Selv med virtuelle AI-er, så fik jeg fornemmelsen af at være del af en enhed, hvor der var folk som havde min ryg. Generelt var disse kunstige intelligenser nogenlunde - enkelte gange oplevede jeg dog, at de ikke helt ville lystre - og i forbløffende grad udviste stædighed. Man kunne komme omkring det ved at udstede en serie af ordrer. Frem for eksempelvis bare at beordre dem et sted hen, så lige tage en mellemstation, hvor man kaldte dem til en selv. Irriterende, men ikke noget som dræbte illusionen.

Operation Flashpoint: Red River

Trættes man af virtuelle venner, og har man rigtige mennesker til ens rådighed, så ligger Operation Flashpoint - Red River lige til højrebenet. Dette er nok en af de mere solide co-op krigstitler derude, og man kan endda springe ind i ens venners missioner, og hjælpe lidt med opgaverne.

Udover dette så er der hele fire forskellige spilmodes rettet mod co-op. Disse er Last Stand som er hvad Firefight var for Halo Reach og Horde var for Gears of War 2. Du skal bekæmpe bølger af fjender, og der er leaderboards og lidt fuel til highscorespilleren, som nok sidder i de fleste af os. De andre co-op typer går under titlerne Rolling Thunder, CSAR og Combat Sweep og dækker over henholdvis escort-, search-and-rescue- og likvideringsmissioner, hvor man skal ordne en bunke terrorister.

I det kollektive, så var min favorit klart Last Stand. Underholdende i en uhyggelig grad. Som spilanmelder har man dog ikke altid fornøjelsen af at have laviner af onlinespil tilgængelige før den officielle udgivelse, og jeg led netop under dette til tider. Men mon ikke dette er et levn blot, når spillet rammer hylderne derude inden længe?

Grafikken havde jeg oprigtigt forventet mig mere af, men dette er desværre ikke den eneste ting som belaster titlen i negativ retning. Under min leg med previewudgaven af spillet for en stund siden var jeg opmærksom på de lange loadtider. De virkede ikke synderligt forbedret, da skiven røg i min debug-maskine. Man dør - ikke overraskende! Men jøs, det er belastende at skulle vente en mindre uendelighed før man får lov at tage runde to mod terroristfætteren som havde heldet til at nakke en i første omgang.

Endnu en ting, som jeg faktisk allerede var ved at revne over under previewet var flere mellemsekvenser, hvor man skal fra punkt A til punkt B - fra en delmission til den næste. Disse scener er typisk tilbragt på ladet af en militærbil. De belastes af, at man skal høre de ulideligt ligegyldige dialoger, og så mangler den der spol fremad-knap.

Operation Flashpoint: Red River

Hvor previewen drillede mig lidt med gameplayet, så fik lidt flere timer med titlen virkelig denne del til at blomstre! Man sidder efter en periode med det hele på rygraden. Alle de kendte funktioner fra førstepersonsskydespil kombineret med et ekstra lag, hvor man ved utroligt mange forskellige kommandoer kan styre ens enhed rundt i terrænet. Det var en fornøjelse efter oplæringen, og man endte med en intuitiv fornemmelse omkring styringen.

Mellem missionerne kan man opgradere de forskellige klasser, og her få nye våben og evner. Dette er også et element, som kunne indbyde til at enkelte kampagnemissioner spilles igen. Kampagnen i sig selv er solid underholdning, og der er mange timer her. Hvor Operation Flashpoint - Dragon Rising fik på puklen for ringe spiltid her, så kan man ikke retfærdigt sige det samme om denne nye titel. Kombiner dette med alle co-op-mulighederne, og der ligger mange timers underholdning forude på regnfyldte forårs- og sommerdage.

Spillet kunne godt have fået én mindre i samlet karakter, hvis man lader de små negative ting overskygge alt - omvendt, så kunne den også have hevet sig en karakter op, hvis man husker tilbage på stunderne foran fladskærmen med de strategiske overvejelser.

Den sidste titel indenfor spilserien - Dragon Rising, rejste en del debat efter svingende anmeldelser, og jeg kan let forestille mig, at denne vil gøre det samme. Men skal det hele opsummeres i få ord, så er dette en solid krigssimulator. Du er virkelig med i legen og illusionen. Gribbene skriger over dit hoved mens du koldt styrer din enhed rundt. Der er en solid atmosfære her, og er du til en lille afslappet hobbykrig i et land, hvis navn du sikkert ikke kan stave, så er dette på trods af skønhedsfejlene kvalitetsunderholdning for dig - lang tid fremover.

Operation Flashpoint: Red River
7 / 10
+