MX VS ATV ALIVE

Spænd hjelmen, tag racerbrillerne på, og kast dig ud i beskidt og mudderkastende offroad-ræs. Hvis du altså kan komme ud af starthullerne...

Jeg er forvirret. Forundret. Splittet. Jeg har aldrig spillet et spil som MX vs. ATV Alive før. Jeg vidste ikke spil som dette blev lavet. Og jeg forstår slet ikke hvordan det er udkommet i den form, det nu er i.

Lad os starte med det positive. MX vs. ATV Alive er en offroad-racer, hvor man kører løb på dirtbikes, enten af den tohjulede eller firehjulede slags. Racing-spil lever og dør med deres styring, men heldigvis har udviklerne her gjort et fint stykke arbejde. Man har en god fornemmelse for ens køretøjs vægt, og det reagerer som man forventer på ens input. Udover at styre selve cyklen med venstre stick, justerer man sin egen vægtfordeling med højre. Det virker lidt spøjst i starten, men man får hurtigt styr på systemet, og herefter bliver det essentielt når man vil fræse gennem tætte hjørner eller lande på alle hjul efter et hop.

Spillet hjælper gavmildt til med at komme korrekt gennem hjørner og lande ordentligt, og det giver spillet et meget arkadeagtigt præg. Vil man have en større udfordring, kan man selvfølgelig slå disse hjælpemidler fra, og i så fald får man væsentligt større brug for bremsen. Og selv når de er slået til, skal man stadig tænke i ideallinjer og indgangsvinkler, især når det kommer til hop (da man ellers risikerer at flyve ud af banen). Det er lettilgængeligt, men ikke overfladisk, og selve køreoplevelsen i MX vs. ATV Alive er ganske tilfredsstillende.

Som noget nyt er der et XP-system, der lader en stige i level, efterhånden som man kommer gennem spillet. Med sine nye levels kommer der ekstraudstyr til motorcyklen, der både er kosmetisk og ændrer køreegenskaber, lige som man også låser op for nye baner på denne måde. Hvis man låser op for en klar opgradering, for eksempel bedre dæk, bliver den automatisk sat på ens cykel. Smart. Man kan også få diverse skills til sin kører, hvoraf to kan være udstyret af gangen, blandt andet en der gør det lettere at undgå styrt, og en der giver ekstra XP efter løb.

MX vs ATV Alive

Grundstenene er på plads i MX vs. ATV Alive, og det er derfor jeg er så ambivalent i forhold til spillet. For det virker som om at udviklerne har konstateret, at de har fået styr på de vigtigste mekanikker, og så er de gået tidligt hjem. For selvom de mekaniske elementer er gode, så er rammerne - selve spillet - helt i skoven. Som om de ikke har orket at lave det færdigt.

Det skorter nemlig gevaldigt på indhold. Fra start er der låst op for seks baner - to almindelige løb, to korte løb, og to freedrive-baner. Man skal nå helt op til level 10, før der bliver låst op for flere, hvilket kræver adskillige timers spil. Freedrive-banerne bliver hurtigt kedelige, og de korte løb er der køremæssigt ikke så meget sjov ved, så afhængigt af ens temperament, har man reelt to eller fire baner at køre, de første mange, mange timer.

På level 10 åbner man så for fem nye lange løb, ét nyt kort løb, og én freedrive-bane mere. Herefter skal man helt op på level 25, før man åbner for et tilsvarende antal. Og så er der ikke mere at komme efter.

Det bliver værre af, at spillet ikke har nogen karriere-del, eller noget der bare ligner. Singleplayer-delen består udelukkende af at vælge en bane, vælge sværhedsgrad, og derefter køre. Ikke noget med turneringer eller sæsoner eller noget andet.

MX vs ATV Alive

Du kan selvfølgelig vælge at gå online, og du optjener både XP og levels på tværs af multi- og singleplayer-delene. Men du er stadig begrænset til de samme baner, som du allerede har låst op, så oplevelsen er mere eller mindre den samme. Her er ingen ekstra spiltyper eller andre variationer.

Altså bliver MX vs. ATV Alive ensformigt længe før du låser op for de resterende baner. Selvom styringen og køreoplevelsen er fin, så er det altså ikke nok til at gøre det interessant at køre de samme to til fire baner igen og igen og igen og igen.

I USA og andre steder i Europa bliver spillet solgt til en reduceret pris. Meningen er, at THQ vil fylde på med DLC senere hen, og man så kun køber sig til det indhold, man virkelig er interesseret i. Spillet er altså bevidst indholdsfattigt, og det ville næsten kunne retfærdiggøres, hvis ikke det var fordi, at det herhjemme bliver solgt til fuldpris. Så går den tanke ligesom fløjten.

Sært.

Nogle gode mekanikker kan ikke redde MX vs. ATV Alive, der føles mærkeligt ukomplet og ufærdigt. Ja, jeg har haft det sjovt med at fræse rundt i mudder og sætte nye dimser på min ATV, men jeg begyndte også at kede mig ret hurtigt. Indholdsmængden i spillet er simpelthen så lille, at det er svært at retfærdiggøre et køb. Og jeg forstår ikke hvorfor de har valgt det således herhjemme, for der er masser af potentiale, hvis prisen var rigtig.

MX vs ATV AliveMX vs ATV AliveMX vs ATV Alive
5 / 10
+