KUNG FU PANDA 2

Endnu en animationsfilm har fundet vej til biograferne, og derfor har endnu et licensspil også fundet vej til konsollerne. Læs anmeldelsen af PlayStation 3-versionen af Kung Fu Panda 2 lige her...

De fleste der på et tidspunkt har prøvet et spil baseret på en film, ved at det desværre ofte forholder sig sådan, at disse spil er skabt uden noget forsøg på at innovere eller blot skabe en solid spiloplevelse. Det handler alt for tit om at tjene hurtige penge på et publikum, der glædeligt køber spillet, fordi de håber på, at det indeholder nogle af de samme kvaliteter som filmen det er baseret på. Men alt for sjældent tager en udvikler opgaven seriøst.

Med alt dette i tankerne har Kung Fu Panda 2 alligevel overrasket mig, for det er nærmest som om udvikleren har forsøgt at redefinere grænserne for hvor lavt man kan synke, eller måske snarere hvor uudholdeligt ringe et spil man kan strikke sammen på den uge det virker som om der her er brugt på opgaven.

Kung Fu Panda 2

På trods af titlen er spillet ikke lavet direkte over filmen, men foregår i stedet kort tid efter historien i filmen sluttede. Ulve, gorillaer og andre glubske fjender fra dyreriget har slået sig sammen for at udføre en skummel plan, og kun de fantastiske ninja-krigere med Po i spidsen, kan stoppe dem. Med andre ord kan du altså forvente masser af slåskampe.

På trods af angiveligt at være lidt af en ekspert i kampsport, har udvikleren besluttet sig for at barbere kontrolsystemet og mulighederne ned til et absolut minimum. Det betyder at du kan tromme løs på en knap med et svagt angreb, en med et stærkt angreb og naturligvis også hoppe. Vil du være helt vild kan du senere benytte dig af et af tre specialangreb, selvom disse angreb først skal indlæres og optjenes.

Kung Fu Panda 2

Faktisk er der også mulighed for at undvige eller vende en modstanders angreb mod dem selv, men problemet er at du aldrig nogensinde får brug for det.

At kalde Kung Fu Panda 2 let er en underdrivelse af format, og du vil uden problemer kunne klare dig igennem størstedelen af alle spillets kampe ved blot at trykke på den samme knap. Fjenderne løber med glæde ind i dine knytnæver, og man kommer hurtigt til at undre sig over om udvikleren mon har sparet den udviklingstid væk, der skulle være brugt til at give dem intelligens.

Det simple kampsystem er dog kun starten på problemerne, for hvis du troede at der så i det mindste var fyldt på med hemmeligheder og opgaver der forlænger spilletiden, tager du fejl. Oftest vil du blot skulle løbe fra den ene ende af skærmen til den næste, og de eneste hemmeligheder, der er at finde, er nærmest altid gemt i den eneste kasse eller tønde på hele banen. Et par få opgaver afbryder fra tid til anden slåskampene, men disse løser på det nærmeste sig selv, og vil altså knapt give dig tid eller grund til at tænke over dem.

Kung Fu Panda 2

Et kedeligt kampsystem og en doven spilopbygning betyder naturligvis et kedeligt spil, men det er næsten som om det ikke er nok for PlayStation 3-versionen af Kung Fu Panda 2, for den tekniske side forvandler det hele til en decideret forfærdelig spiloplevelse.

Grafisk er her tale om noget som ville have fået en PlayStation 2 til at blive pinlig berørt, men komisk ringe bliver det først når billedet begynder at hoste og hakke fordi to fjender bevæger sig ind på skærmen. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set et så afsindigt ringe teknisk makværk, og at nogen overhovedet har sagt god for at sende det i trykken, forekommer mig nærmest ubegribeligt.

Der er ganske simpelt ingen grund til at bruge penge på PlayStation 3-versionen af Kung Fu Panda, og der skal ske noget uhyrligt for at dette ikke ender med at blive årets tarveligste spil. For en gang skyld virker det som en god ide at det hele kan gennemføres på under tre timer, for ingen bør tvinges til at bruge mere tid på dette forfærdelige forsøg på at tjene en hurtig skilling.

02 Gamereactor Danmark
2 / 10
+