Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

F.E.A.R. 3

Alma er igen klar til at udsætte verden for sine telepatiske mareridts og selvom udvikleren er ny, skulle frygten være intakt. Læs hele anmeldelsen her.

Det sker ofte at et spil først rigtigt viser dets værdi og styrke, når tiden har tilladt kopier at mætte markedet og belyse hvor mange ting originalen egentlig gjorde rigtigt. Monolith ville med det oprindelige F.E.A.R. bevise, at uhygge i form af en dyster historie og makabert udseende godt kunne kombineres med et action-præget skydespil. Det blev dengang gjort på en så overbevisende facon, at få andre spil siden har haft succes med et følge deres eksempel, og det er ligeledes en opgave seriens tredje spil også løber hovedkulds ind i.

Man tager igen kontrollen over den navnløse og mutte "Point Man", der på trods af tidligere at have likvideret sin telepatiske broder Paxton Fettel, denne gang må se ham genopstå fordi kun de to tilsammen kan stoppe Alma. Armacham-firmaets vigtighed er denne gang blevet neddroslet, på trods af at det i det første spil var dem der eksperimenterede med Almas telepatiske kræfter, og senere sørgede for at hun gav fødsel til både "Point Man" og Fettel. I stedet er omdrejningspunktet denne gang jagten på Alma, og håbet om at fange hende inden hun igen kan give fødsel til et barn, der ganske sikkert vil varsle dommedag.

F.E.A.R. 3

På trods af at historien altid har været så stor en del af serien, virker det ikke umiddelbart sådan, når du første gang starter det tredje spil op. Den nye udvikler har på snedig vis forsøgt at krydre de forskellige indledninger til hver bane, med enkelte linjers tekst som forklarer historien i meget brede strøg. Men har du ikke nogen tidligere erfaring med serien, vil du få meget svært ved at hitte ud hvad der foregår og hvad dit grundlag er for de mange missioner.

Måske for at imødekomme de nye spillere, bliver der ikke sparet på mængden af action scener, og du smides hurtigt direkte ind i din første ildkamp mod fjendtlige soldater. Kommunikationen og samarbejdet mellem de fjendtlige soldater har altid været et af seriens højdepunkter, og det gælder heldigvis stadigvæk.

F.E.A.R. 3

Den konstante udveksling af kommandoer og status-opgørelser mellem fjenderne kan ganske vist nogen gange få det til at lyde som om man har forvildet sig ind på en særlig militær-liderlig fan-konference, men deres velvirkende samarbejde resulterer ikke desto mindre i nogle spændende kampe. Her flankes, sniges og presses med granater. I det hele taget er det en frisk pust i forhold til skydeteltsoplevelser som Call of Duty - også selvom det var noget vi allerede så i det første F.E.A.R.

For at give det hele et friskt pust har udvikleren Day 1 Studios denne gang valgt at tilføje et cover-system, hvor man med en enkelt knap kan klæbe til den nærmeste mur og bruge den som dække. Selvom det er et system, vi oftest har set brugt i tredjepersonsspil virker det her fint fra førsteperson, og giver kun sjældent problemer.

F.E.A.R. 3

Man har heller ikke kunne modstå et opgraderingssystem som det, der har gjort eksempelvis Call of Duty-serien så populær. Derfor indeholder hver bane en række udfordringer, som eksempelvis at tæve ti fjender i nærkamp eller skyde tyve fjender fra dække. Hver løst udfordring giver points, der samles sammen i en pulje og låser op for ekstra evner, mere ammunition og ekstra bullettime.

Der er dog skår i action-glæden, for våbnene, som der ikke er mange af, er simpelthen alt for slappe og underligt store og udetaljerede at se på.

Sjældent har en shotgun haft så svært ved at blæse en fjende omkuld, en maskinpistol så svært ved at gennemhulle en fjende og en snigskytteriffel vist sig at have så lidt vægt. Med undtagelse af den pistol, man starter med, og en senere riffel, lyder de heller ikke særlig godt, hvilket betyder man hurtigt mister lysten til at bruge dem.

Værre er det dog, at Day 1 Studios har haft svært ved at holde sig til kildematerialet, og derfor ikke har kunnet modstå fristelsen for at fylde spillet med stupide zombie-fjender udsmykket med underlige symboler i ansigtet. Ikke kun er de aldeles ufarlige, de råder også over et af de mest fjollede designs længe set i et spil af denne type, hvilket i særdeleshed belyses første gang man møder den variant som med sparsom animation angriber ved at kaste dele af sig selv.

F.E.A.R. 3

Zombie-fjendernes bøvede design og upassende natur er dog kun starten på problemerne for F.E.A.R. 3. Som spillet skrider frem viser det sig nemlig oftere og oftere, at udvikleren simpelthen ikke har haft tålmodigheden eller måske endda evnerne til at holde sig til uhyggen.

Hvor Monolith tvang sig til selv at modstå fristelsen ved at forkæle med et actionbrag rundt om hvert hjørne for i stedet at opbygge en tonstung stemning der kulminerede med uhyggelige scener, er dette ikke en lektie den nye udvikler har lært. I stedet bliver man nu gentagende gange overrendt af så originale fjender som levende døde med bomber monteret på maven, mens våben og kugler findes i hvert eneste lille hjørne.

Med en haltende enspiller-oplevelse er det ikke overraskende at det er flerspiller-komponenterne der byder på den største underholdning. Selve hovedhistorien er mulig at spille sammen med en ven i co-op - den ene som Point Man den anden som Fettel. Faktisk får man også lov til at tage kontrollen over Fettel selvom man vælger at spille alene, her kræver det blot, at man gennemfører en mission, hvorefter den kan gennemføres igen som den telepatiske broder.

F.E.A.R. 3

Ønsker man i stedet noget mere konkurrencepræget kan det findes i "Contractions", hvor man i bedste "Assault"-stil skal forsvare bygninger mod fjendtlige angreb. I "Soul Survior" gælder det om som spøgelse at inficere de andre spillere, mens "Soul King" kræver at du overlever et hobetal af fjender, ved at give dig evnen til at overtage deres kroppe.

Den sjoveste variant er dog den perfekt navngivne "F**king Run" hvor samarbejde og reflekser skal sikre at man undslipper en konstant avancerende tåge, mens fjender og andre forhindringer konstant stiller sig i vejen.

Det er svært ikke at få fornemmelsen at at planerne for det tredje spil i F.E.A.R.-serien har været at lave et radikalt anderledes, mere tidstypisk afsnit, der dog desværre ender som seriens kedeligste og mest fejlvurderede kaptitel til dato.

Det er ærgerligt at Day 1 ikke kan holde fast i uhyggen, for i enkelte områder, som en labyrint af blinkende fladskærme og et fryserlokale, hvor slagtede grise hænger side om side med menneskelige ofre, virker det hele faktisk som man kunne have håbet på. Desværre er resten af pakken gennemvædet af forudsigelige forsøg på gys af den slags hvor fjenden altid står bag dig - mens historien aldrig rigtig kommer i gang.

Teknisk er det, der her bydes på, også langt fra kompetent i forhold til resten af genren, og specielt for en serie der en gang var forrest i klassen på lige netop dette punkt, er det ekstra skuffende.

F.E.A.R. 3

Der er ingen tvivl om at F.E.A.R. 3 burde have været bedre, for kvalitetsmæssigt lever det hverken op til seriens tidligere afsnit eller meget af det andet som genren i dag har at byde på. Oplevelsen når dog i det store hele kun en anelse over godkendt, uanset om du er til gys, action eller kombinationen af de to.

F.E.A.R. 3
F.E.A.R. 3
F.E.A.R. 3