TINY TOWER

Byg, sælg, køb og køb lidt mere. Endnu et vanedannende freemium-game er landet fra udviklerne bag Pocket Frogs. Lee fortæller.

• Tekst: Lee West

Pocket Frogs var et enormt hit for NimbleBit, her skulle man opdrætte frøer og bygge minireservater til dem. Jo flottere frøer man ville have, des mere tid skulle der bruges. Spillet var gratis, til gengæld kunne man købe sig til hurtigere udklækning af frøer og andre gimmicks gennem de såkaldte IAPs (In App Purchases), hvor man lagde rigtige penge for virtuelle ydelser.

Spillet var en dundrende succes, og denne anmelder kvitterede med et flot 8/10 af flere årsager. For det første var den slags spil i den kvalitet en sjældenhed for bare et år siden, og for det næste var spillet utroligt vanedannende. Var det sjovt? Næe, egentlig ikke. Men det var velfungerende tidsfordriv og en herlig frøopdrætningssimulator.

Nu er udvikleren tilbage med endnu en titel i samme dur. Denne gang er det dog højhuse (som i Vegas Towers-spillet), der skal bygges og etager der skal fyldes ud, både med beboere og forskellige boligtyper. Det herlige ved Tiny Tower er det grafiske udtryk. Det er nemlig svært ikke at blive nostalgisk som gammel gamer i gårde. Det her ligner Little Computer People, som man husker det fra Commodore. Samme pixelerede, men charmerende figurer og masser af nuttede detaljer.

Tiny TowerTiny Tower

Når en person flytter ind i din bygning, kan du aflæse deres kompetencer og deres håb for et drømmejob, naturligvis er det så op til dig, om du efterfølgende smider dem på porten eller sætter dem i arbejde. For etagerne kan bebygges med lejligheder, madsteder, rekreative områder, butikker, kreative fag eller service fag. Derefter gælder det om at finde den rette mand (eller kvinde) til at bestyre området - faktisk kan man til hver etage have tre personer ansat. Det kræver dog, at de allerede er beboere i bygningen. Deres arbejde er selvfølgelig at betjene kunder og sørge for opfyldning af lageret samt indkøb. Og dit arbejde er at mikromanage de detaljer.

Tiny TowerTiny Tower

Når du tilføjer en etage til din kommende skyskraber, flytter en flok friske arbejdere ind og påbegynder konstruktionen, og nogle minutter senere har du et eksempel på den slags bebyggelse du har valgt. Efterhånden som din bygning når skyerne, bliver arbejdet mere langsommeligt, og pludselig skal du vente dagevis på at se resultatet.

Efterhånden som din bygning vokser, bliver det også et irritationsmoment med den gamle spand af en elevator, der ellers var så charmerende i begyndelsen, men nu bare er forfærdelig langsom at benytte. Det er selvfølgelig her den virtuelle møntfod Tower Bucks kommer ind i spillet. Tower Bucks (ligesom mønter til at bygge for) tjener du ved at lege elevatorførende for besøgende i bygningen, eller ved at bruge rigtige penge på at købe de virtuelle af slagsen. Disse kan så skaffe dig genveje i spillet, købe hurtigere elevatorer eller lade dig vælge og vrage mellem hvem der flytter ind.

Tiny Tower

Dette er med andre ord en del af freemium-bølgen. Det er gratis at prøve, det slutter aldrig helt og det vil meget meget gerne lokke penge ud af dig. Nimblebit er dog ikke nogen Zynga, og rent faktisk kan du sagtens spille og nyde HELE spillet uden nogensinde at skulle have en krone op af lommen.

Som med så mange andre freemium-titler spiller det sociale selvfølgelig en rolle, og her bydes der både på kommunikation med de rigtige og de virtuelle venner. Gamecenter sikrer kontakten til andre brugere, og du kan følge med eller tage på tur i vennernes bygninger. Og der er nok af variation. I skrivende stund har jeg bygget tolv beboelsesetager, 8 butikker og masser af andre typer og er endnu ikke stødt på det samme design. Der er masser af statistikker at følge med i, og så er der en ret herlig Bitbook. Her skriver dine beboere i bedste Facebook-stil om pludder og pladder ganske som i den virkelige verden.

Ligesom med Pocket Frogs lader Tiny Tower dig også spille på tværs af dine apparater, da den gemmer dine data online. Der er find-Holger-agtige minispil og der er kort sagt nok at give sig til, hvis man vil spilde tiden. Dog uden at det rigtigt får pulsen i vejret.

Tiny TowerTiny Tower

Havde Tiny Towers været udkommet for et år siden, havde jeg uden tvivl kvitteret med et flot 8-tal, for det er på mange måder lige så solidt som Pocket Frogs, og til prisen på gratis kan du roligt hoppe på.

Savner du et hyggeligt tidsspilde, hvor du lige kan kigge forbi fra tid til anden, så finder du det her, for mekanikkerne fejler intet. Personligt har jeg dog svært at finde samme grad af begejstring for endnu et byg, vent og køb-spil til iOS, og derfor ender oplevelsen på et lille 7-tal.

Tiny TowerTiny Tower
7 / 10
+