Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

RESIDENT EVIL: THE MERCENARIES 3D

To meninger to karakterer. Mercenaries beviser at genbrug ikke betaler sig, men at vi her på redaktionen også kan være lidt uenige. Læs med her inden du køber Resident Evil: The Mercenaries 3D.


Lad det være sagt, at dette spil på alle punkter er skrækindjagende. På den dårlige måde. Det er nemlig helt uhyggeligt hvor lidt man reelt set får for pengene i dette gensyn med Mercenaries spiltypen.

I Resident Evil 4 og sidenhen 5 blev Mercenaries introduceret (allerede i 3´eren. - redaktionen.), der fjernede de sidste gyserelementer fra spillene og erstattede det med et skydegalleri, hvor idéen var at skyde så mange zombier som muligt, mens man sørgede for at holde sig i live. Det var en helt uventet godte for mange i Resident Evil 4, der blev tilgængelig efter at man havde gennemført spillet.

Mercenaries var en god tilføjelse til et allerede fantastisk spil, og det var derfor dejligt at se Capcom fortsætte den gode stil i Resident Evil 5. Nu prøver Capcom lykken på Nintendo 3DS, og gør samtidig Mercenaries spiltypen til et spil i sig selv. Hvis det ikke allerede der virker muggent, så læs med lidt endnu.

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Spillet har en påtvunget, missionbaseret kampagnedel, der gør meget ud af at forklare hvad spillet går ud på, og hvordan du gør hvad. Det virker hurtigt pålagt, for spillet er i virkeligheden ikke sværere, end at de fleste kan lære det på to minutter, og ikke alene mestre det på tyve. Der går ikke længe før man er vokset fra spillets langsommelige guides, og det gør det ikke bedre, at missionerne er alt for lette og korte.

Målet er at holde stopuret i gang så længe som muligt ved at udføre særlige teknikker på fjenderne og score høje combopoint. Det lyder muligvis sjovt, men en mangel på intelligens hos fjenderne gør hurtigt oplevelsen meget monoton. Dette alene gør spillet så afsindigt let, at jeg ikke kan forestille mig at nogen overhovedet vil gå op i at nå high scores.

Fjenderne er omvandrende skydeskiver, og flere gange har jeg helt passivt stillet mig et sted, for at lade dem komme tæt på mig. Deres lyst til bare at gå rundt i cirkler om mig er forbløffende, og flere gange har jeg stået i ti sekunder, fuldstændig omringet af zombier, uden at en eneste har gjort et forsøg på at angribe.

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Den eneste udfordring er timeglasset, og den uendelige jagt på at forlænge timeren ved at ødelægge statuer, og det fjerner al intensitet og tager fokus fra hvad spillet rent faktisk burde omhandle; nemlig at dræbe zombier. Flere gange må man helt tilsidesætte zombiejagten til fordel for at jagte tidsforlængere, og det mærkes især i et af spillets svært kedelige og langtrukne bosskampe.

Styringen er omtrent lige så kluntet som i de tidligere spil i serien, men har alligevel fået et par rettelser. Touchskærmen bruges til let at skifte våben og skifte magasin. Det er også muligt at bevæge sig mens man lader og ovenikøbet også gå til siden mens der skydes. Godt nok bevæger man sig stadig som en tank, og styringen vil aldrig virke logisk, men det er en start, og den del virker, om det er nok til dig, skal jeg ikke kunne sige.

Capcom har virkelig sparet på ressourcerne med dette spil, og det mærkes for det første ved et kedeligt miljø og genbrug af allerede kendte baner. Detaljerne mangler, og tager man et kig på zombierne, så kører de af en eller anden grund kun med noget der ligner halvt så hurtig billedhastighed i forhold til resten af spillet, og det giver en sær, hakkende fornemmelse. Eksplosionerne er kedelige og helt diffuse at se på. Lydsiden tæller en håndfuld tamme våbenlyde, genbrugte musikstykker og gentagende karaktergrynt.

De fleste vil kunne gøre kort proces af spillet i løbet af ganske få timer, for udover en håndfuld ekstra baner, karakterer og små opgraderinger til våbenarsenalet gemmer der sig ikke meget under overfladen. Der sukkes efter mere indhold efter blot to timer.

Alt ved dette spil lugter langt væk af hjerteløst genbrug og kedelige spilmuligheder. Skulle man alligevel grave spilglæden frem, må man indfinde sig med at det sparsomme indhold slipper op efter få timers spil.

Det bedste ved dette spil er den medfølgende demo af det kommende Resident Evil Revelations, og det siger vist det hele.

Resident Evil: The Mercenaries 3D
04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+
Mere Mercenaries, forbedret styring
-
Ikke nok indhold, kedelige missioner, knas med billedhastigheden, forfærdelig AI, alt for meget genbrug.

Et andet syn

Arttu Rajala GR FI

Hvis du ikke brød dig om Resident Evil 5´s fokus på action, vil du næppe synes om denne titel. Skydetelte fordelt over otte baner fra to tidligere Resident Evil-spil er hvad der serveres, mens Chris, Jill, Rebecca, Claire, Barry og "the other guys" Hunk, Krauser, samt Wesker er persongalleriet.

Sværhedsgraden er god, og er du efter et skydegalleri leverer Resident Evil: The Mercenaries 3D.

Det er high-scoren det gælder, hvilket dog gør det uforståeligt, at man ikke har leaderboards spillerne imellem. Når Capcom så samtidig sørger for at man kun kan gemme en enkelt gang på kapslen, må man undres over hvor meget de mener, at de kan malke franchisen.

Når alt dette er sagt, så nød jeg kampene og følte mig godt underholdt af titlen. Det var for mig nogle timers sjov og vanedannende underholdning. Derfor kvitterer jeg med karakteren 7/10, en score der alt taget i betragtning ganske sikkert er højere, end hvad de fleste vil diske op med, det bedste råd er derfor: prøv det og se om du bliver grebet.
BETA +