WARHAMMER 40,000: KILL TEAM

Der skal nakkes orker i massevis, når du giver den som toptunet og genmodificeret dræbermaskine i Kill Team.

Det bliver ikke sagt direkte, men Warhammer 40,000: Kill Team er tydeligvis et spil, der er lavet for at opbygge hype til Warhammer 40,000: Space Marine, der udkommer senere i år. Man når ikke engang til titelskærmen, før man får at vide, at man låser op for et særligt sværd i Space Marine, hvis man gennemfører en mission i Kill Team.

Og det bliver tydeligjort yderligere, så snart introfilmen sætter i gang, for spillets handling virker mere eller mindre som en prolog til Space Marine. En ork-Kroozer har kurs direkte mod en Forge World, en planet der fungerer som én stor våbenfabrik, og har man fulgt lidt med omkring Space Marine, ved man, at det spil netop handler om en ork-invasion af en Forge World.

Men det er okay. For Kill Team skammer sig tydeligvis ikke over sit formål, og har substans nok til at det er værd at kigge på. Det gør et godt førstegangsindtryk, men der er også nogle mangler, der ikke viser sig, før man har gennemført det.

Warhammer 40,000: Kill Team

Kill Team er en twin-stick shooter. Du og en eventuel makker skal skyde dig gennem horder af grønne og grimme orker, for til sidst at konfrontere Kroozerens warboss og sætte skibet helt og aldeles ud af spil, så det ikke kan udføre sin mission. Du har fire typer Space Marine at vælge mellem - en der er bedst til angreb på afstand, en der er bedst til nærkamp, og to mellemtyper. Hver af dem har en særlig evne, som man lader op ved at tjene point (læs: dræbe alt hvad der bevæger sig), såsom at kaste en turret, eller skyde langt hurtigere end normalt. Min favorit er Librarian-klassen, der mest er til nærkamp men også er rimelig på afstand, og har et psionisk AOE-angreb som sin specialevne.

Efterhånden som man spiller, låser man op for nye og kraftigere våben til sine marines, og perks, som man kan have to af ad gangen, der giver bonus til skade, liv, varighed af power-ups og den slags.

Powerups er spred rundhåndet rundt i banen, og hjælper med ting som healing, hvor hurtigt man skyder, eller hvor mange skud man skyder afsted ad gangen.

Warhammer 40,000: Kill Team

Grafikken holder sig i den stil, vi allerede har set i Dawn of War-spillene. Orker er nogle lidet intelligente og brovtende typer, og det går igen i deres arkitektur, der har et skramlet, rusten og tilfældigt sammensat udseende, med masser af metalplader og skarpe kanter. Man kan godt mærke, at Kill Team er et spil, der er lavet på et mindre budget, men udviklerne har fået det bedste ud af situationen.

Der er fem baner i alt, der hver især tager omkring en halv times spilletid at gennemføre. Derover er der survival mode, hvor det som navnet antyder handler om at overleve så længe som muligt mod uendelige bølger af orker.

Hele Kill Team kan spilles i lokal co-op, og er som de fleste andre spil sjovere, når man spiller med en ven. Men det er ikke helt ideelt - for hvis man kaster sig over co-op, efter at have spillet kampagnen igennem alene, og dermed har låst op for de mest væsentlige perks, ryger sværhedsgraden ud af vinduet. Man skal frem til fjerde og femte bane, før der viser sig nogen udfordring, og det er lidt en skam. Det ville være bedre, hvis spillet selv kunne skalere sværhedsgraden - i stedet er man nødt ti at holde sig selv tilbage.

Warhammer 40,000: Kill Team

Da vi testede i co-op her på redaktionen, stødte vi også ind i en underlig bug, der mildest talt lavede rod i den sidste missions scripting, med det resultat at fjenderne holdt op med at spawne, og vi var nødt til at starte forfra. Det kan snildt være en af den slags ting, der sker én ud af tusind gange, men det var stadig frustrerende.

Generelt gør Kill Team det godt, og er veludført på de fleste områder. Men indholdsmængden føles lidt mager, og med mindre man er helt vild efter at jage placeringer på leaderboards, så har det ikke den store genspilningsværdi. Med lidt god vilje kan man måske vride 4-5 timers underholdning ud af det, men selv til en pris omkring de 70 kroner, synes jeg det er i underkanten. Kill Team er ikke noget dårligt spil, men det kommer heller ikke helt op at ringe. Medmindre du er inkarneret Warhammer 40K-fan, eller virkelig akut mangler noget at spille med en kammerat på sofaen, så kan du roligt springe det over.

Warhammer 40,000: Kill Team
6 / 10
+