FROM DUST

Forvirrede stammefolk og mægtige naturkrafter er i din magt, når du leger med sand, vand og andre elementer i Ubisofts flotte og originale strategispil.

Jeg er gud. Jeg manipulerer og flytter rundt på terrænet som det passer mig, bygger bakker og graver floder, samler lava op fra munden af en vulkan og bruger det til at forme klipper. Når mine små stammefolk beder om hjælp, kommer jeg dem straks til undsætning, og jeg guider dem mod små statuer med tabt viden, så de kan beskytte deres landsbyer mod elementernes rasen.

From Dust er i bogstaveligste forstand en sandkasse, og du kan relativt frit flytte rundt på dens bestanddele, som du har lyst. Man spiller som The Breath, en gudeagtig størrelse, der kan ændre i terrænet, fremmanet af en stamme af urfolk, der har glemt hvem de er, hvor de kommer fra, og hvordan de kommer i kontakt med naturen. Du skal føre dem i sikkerhed, ved at fragte dem gennem 12 farefulde områder, og undervejs erhverve nye evner, så du til sidst kan skabe dem et permanent hjem.

Det er legen med omgivelserne, der er From Dusts helt store trækplaster, og det fungerer let og elegant. Du kan samle vand, sand og lava op, og smide det fra dig igen hvor du nu ønsker det. Det hele er omgærdet af et nydeligt fysiksystem, der reagerer som man forventer. Lava og vand flyder nedad, og du kan guide eller helt spærre deres veje med strategisk placerede bakker og klippestykker.

From Dust

Spredt rundt i hver bane er en håndfuld totempæle, der alle skal befolkes med landsbyer, før udgangen åbner sig, og din stamme kan begive sig videre på deres færd. Disse totems kan give dig nye evner, så du for eksempel kan samle mere stof op ad gangen, slukke alle brande på kommando, få alt vand til at fordampe eller blive til gele, eller skabe jord ud af den tynde luft. Man har højest fire af disse evner tilgængelige, og da dine stammefolk kun kan grundlægge én ny landsby ad gangen, må man tit prioritere hvilke evner, man skal have fat i først, for at klare udfordringerne.

Det er nemlig et farligt liv, sådan at være urmenneske. Tsunamier, monsunregn, tidevand, vulkanudbrud og springkilder truer deres eksistens, og landsbyer kan både drukne og brænde op. Dør alle dine stammefolk, må du starte forfra.

Heldigvis er der i de fleste baner små stenstøtter, der kan lære landsbyen at spille vandets eller ildens melodi, og på den måde danne et usynligt skjold, der beskytter deres by. Det er et imponerende syn at se en massiv tsunamibølge skylle ind over land, men bøje af og krybe uden om dine byer, der så ligger som en slags omvendt brønd, omringet af en mur af havvand. Folkene glemmer dog lystigt disse evner mellem hver bane, så det handler altid om hurtigt at erhverve dem igen.

From Dust

From Dust er en skøn blanding af strategi og puzzle-spil. Hver bane har en række udfordringer, som du må bygge dig omkring. I nogle baner kan man slappe af og tage det roligt, mens man i andre er under tidspres, typisk på grund af en vulkan, hvis støtte strøm af lava efterhånden størkner og skaber nyt terræn, der kan flyde sammen med andre områder af banen og sætte ild til alt plantelivet, og futter dine landsbyer af, inden du kan stoppe branden. Sværhedsgraden stiger i jævnt tempo undervejs, men bliver aldrig urimelig. Det er for det meste ret tydeligt, hvad man skal gøre for at klare banen, og ender man med at måtte starte forfra, har man stadig gjort sig værdifulde erfaringer, der gør udfordringen lettere at overkomme i andet forsøg.

De i alt 12 baner er også ganske varierede. Nogle foregår på typiske kystområder, mens andre foregår i krateret på en delvist inaktiv vulkan eller i en gruppe små klippeøer, der jævnligt oversvømmes at tidevand. Elementerne er både dine venner og fjender - en vulkan kan for eksempel både være en trussel mod din by, mens dens lava samtidigt er nøglen til at hæve den næste totem op af vandet og lave en ø, der er er stor nok til at du kan bygge en landsby på den.

Sære træer har også indflydelse. Én type træer spyer jævnligt ild, brænder planteliv af og kan få vand til at fordampe, mens en anden type træ oplagrer vand og øser det ud, hvis der kommer varme i nærheden. Et tredje træ eksploderer og laver små kratere, hvis det bliver varmet op.

From Dust

Man bliver grebet af From Dust næsten øjeblikkeligt. Det er fascinerende at kunne ændre på omgivelserne i realtid og næsten frit, og styringen er så elegant, at det hele går let om en leg. Det er en sjældenhed, at man ikke rammer lige nøjagtigt det sted, man gerne vil, både når man samler stof op og smider det fra sig igen.

Derfor kommer man hurtigt ind i en rytme, hvor man både straks kan se hvad der skal gøres i en given bane, og så liiige skal have den næste med, for at se hvilke nye evner og udfordringer, der kommer. Tiden er løbet fra mig, næsten hver gang jeg har sat mig ned med spillet, til et punkt hvor jeg konsekvent er kommet for sent i seng.

Der er som sagt 12 baner, der sammenlagt byder på omkring ti timers spilletid. Dertil kommer en håndfuld små challenge-baner, hvor man skal løse en given opgave på tid, med meget begrænsede midler. Medmindre man er inkarneret konkurrencemenneske, der vil se sig selv på toppen af spillets leaderboards, så er der begrænset underholdning at hente her, men der er bestemt nok kød på From Dusts kampagne-del til, at man ikke føler sig snydt på indholdssiden. Små delmål, som at sprede planteliv til en hvis andel af terrænet i hver bane, åbner op for små "minder", tekstbidder der forklarer om spillet og stammens baggrundshistorie.

Stammens leder taler til en i starten af hver bane, på noget, der for mine uvidende ører lyder afrikansk (men som måske bare er opfundet til lejligheden) med undertekster, hvilket er ganske hyggeligt og bidrager til stemningen. Ellers svinger lydsiden mellem det underspillede til at være decideret anonym.

From Dust

From Dust er et dejligt bekendtskab. Det er elegant, afslappende og sætter de små grå på arbejde. Kernemekanikken med at ændre i terrænnet er både original og velfungerende - så meget, at jeg næsten ville ønske spillet var længere. Ikke at det føles kort, men jeg har mod på mere. Forhåbentligt kommer der snart en toer.

Jeg har holdt øje med From Dust, siden det blev afsløret sidste år, og det endelige produkt skuffer bestemt ikke. Det er et anderledes men enormt velfungerende bud på puzzle- og strategigenrene, og et jeg roligt tør anbefale.

From DustFrom DustFrom Dust
8 / 10
+