SILENT OPS

Endnu et Gameloft-spil ryger på iPad. Men ikke alt er som det plejer at være. Lee fortæller.

• Tekst: Lee West

Da jeg for nyligt anmeldte Gamelofts 9mm (8/10) kunne jeg ikke undlade at bemærke hvordan udgiveren havde kastet sig helhjertet over pulp fiction/billigbogs-fortællingerne. 9mm føltes som en billig knaldroman, men mekanikkerne var så gode og spillets multiplayer så velsmurt, at det var en fornøjelse.

Nu er det tid til endnu en knaldroman. Denne har dog knap længden til en tur på stranden, men alligevel er det ikke helt skidt. Du får historien om en agent, der ser sig sur på sine arbejdsgivere, og pludselig er det svært at gennemskue hvilken side, der er den gode. Når verden samtidig er på nippet til at blive udslettet af en dødbringende virus, der kunne få topcheferne hos Umbrealla til at tisse let i bukserne, er gode råd dyre. Naturligvis er løsningen at snige sig rundt, brække halsen på fjenderne og komme med corny one-liners, der kan gøre selv de ældste paperback-skurke pinligt berørte. Om ikke andet i starten. Snigeriet afløses hurtigt af den vanlige slags tredjepersons skyderi. Der er nogle hæderlige QT-events hvor du jagter forbrydere til lands og til vands, og et par skift i persongalleriet.

Silent Ops

Der er dog flere ting, der føles anderledes denne gang. Grafikken har en anden følelse end typiske Gameloft-produktioner og virker også mere detaljeret og PC-agtig. Silent Ops minder ikke umiddelbart om Gamelofts normale titler, der er et eller andet der føles lidt off. Selvom der er de sædvanlige klatresekvenser krydret med auto-aim og udgiverens flair for solid styring. Da slutteksterne ruller over skærmen, kommer forklaringen: motoren er en shareware-model, og udviklerholdet ikke de sædvanlige hunde. Det kommer til udtryk i nogle mindre tilfredsstillende skydesekvenser og en strying der kræver en anelse mere tilvænning end sædvanligvis.

Silent Ops

Det første hint er den enorme brug af prerenderede mellemsekvenser. Normalt benytter Gameloft sig af in-game-figurer, men denne gang får vi mellemsekvenserne leveret som en film. Vel og mærke en længere en af slagsen. Det gør at man hurtigt føler sig hensat til de gode gamle dage med Residen Evil og metal Gear Solid og lidt mindre til Splinter Cell og nutidige Gameloft-titler. Hvis vi absolut skal sammenligne med kendte spil.

Efter lige over to timer er historien slut, og det er svært som gamer ikke at føle sig lidt snydt. Vi er vant til længere spil. Pudsigt nok, havde jeg næppe brokket mig, hvis det var en lejefilm fra den lokale videobiks (og prisen er trods alt den samme). For faktisk underholder historien ganske godt, på den her nostalgiske spion-drama-måde.

Stemmeskuespillet har fået endnu et nøk, og der er variation og følelse i dialogen denne gang.

Silent Ops

Til gengæld er der en følelse af ufærdigt arbejde over hele oplevelsen. Står du stille (hvilket eksempelvis er påkrævet for at sigte) på skrå flader, "kører" figuren ned ad bakken. I multiplayer-delen (der ikke byder på nogen nytænkning, og samtidig lagger en del i forhold til Gamelofts pragteksempler) kan du placere dig bag mure sådan at din pistol ryger gennem væggen men efterlader dig i dækning. Det tager ikke mange sekunder at regne ud, at det er en stor misbrugsfest at begive sig online.

Det er for sjusket, og er et eksempel på "hvis det ikke eksploderer, så går det nok"-mentaliteten, som man også kunne fornemme i NPC-designet i Backstab.

Silent OpsSilent Ops

Med en multiplayer-del, der fejler på trods af fint banedesign, og en singleplayer-oplevelse der er utrolig kort, er der ikke meget tilbage. Brænder pengene i lommen, er de dog ikke helt spildte på Silent Ops.

Kort sagt: du får en spion-B-film i håndholdt spilbar form, om det er nok til at du vil slippe slanterne skal være op til dig - det ville det være for mig. Har du endnu ikke indkøbt 9mm, vil jeg dog anbefale at starte der.

Silent Ops
5 / 10
+