EDGE

Edge har taget rejsen fra mobilverdenen til hjemmecomputerne og vi har haft det kendte puzzlespil gennem maskineriet. Læs anmeldelsen her...

Det er på det nærmeste umuligt at få Edge til at lyde blot et smule interessant på skrift, og ikke blot fordi der er tale om et puzzle-spil uden nogen former for historie, men fordi man styrer en helt igennem almindelige firkant der øjensynligt godt kan lide at bevæge sig. Hvilket ingen vel burde synes lyder tilnærmelsesvist interessant?

Men at styre en bevægelsesglad firkant kan imod al forventning være sjovt, og i Edge skyldes morskaben i høj grad den ekstreme minimalisme som gennemsyrer alt fra ideen bag spillet til banedesignet og den herlige musik.

Med kontrollen over firkanten har man valget mellem at trille til en af fire forskellige sider. Perspektivet er holdt isometrisk, og her er ingen nymodens 3d-grafik, polygon-orgier eller højtopløselige teksturer, så du kan godt opgive enhver tanke om at dreje kameraet for at få den perfekte vinkel på de mange baners udfordringer. Banerne er sammentømrede af grå kasser, der kun en sjælden gang i mellem er blevet udstyret med noget så sensationelt som en farve - farverne tilhører i stedet firkanten der konstant blærer sig ved at skifte mellem dem.

Edge

Men inden du når at tænke "Nu har jeg regnet den ud" kan jeg dog forsikre dig om at dette ikke er et af den slags spil, hvor du skal bringe farven tilbage til verden ved at trille over de grå klodser - den slags ville være alt for avanceret. I stedet har nogen eller noget spredt nogle mindre firkanter som din firkant ihhh så gerne vil samle op, uden at nogen helt ved hvorfor.

Banerne er nærmest alle sammen djævelsk sammentømrede, og fyldt med dødsfælder som brikker der kun kan betrædes en gang og kontakter der bevæger underlaget hver gang de passeres, men mest af alt er det dog perspektivet der snedigt bruges til at skabe udfordring. Du vil adskillige gange trille direkte i døden, fordi du forventer, at banen reagerer på en måde, for hurtigt at opdage at du igen er blevet snydt af perspektivet. Frustrationen udebliver dog heldigvis, for i stedet for at være en billig måde at at snyde spilleren på, er det i Edge en bevidst del af udfordringen og et af de elementer man lige skal have sin hjerne indstillet til inden det hele begynder at virke logisk.

Edge

Kontrollen er umiddelbart en lige så stor udfordring som samtlige af de baner der kastes efter dig, og på trods af at den er særdeles kvadratisk, har firkanten det med et oparbejde sig så meget momentum at den kan være svær at stoppe. Der er dog mening med galskaben, og udvikleren har formået at tilføre firkanten en overraskende mængde vægt, hvilket betyder at man med lidt præcisionskontrol rent faktisk kan stoppe den midt i en bevægelse. Er man særlig snedig kan man endda stoppe firkanten mens den er midtvejs oppe over en anden brik, hvilket er en teknik, der kræves mestret på de senere mere udfordrende baner.

Både visuelt og spilmæssigt kan Edge til tider forekommer lidt primitivt, også selvom det tydeligvis har været minimalismen der har præget det samlede design. Forklaringen skal måske findes i at spillet kommer fra mobilverdenen hvor det har været et stort hit på eksempelvis iOS, men det ændrer ikke ved at man savner lidt ekstra når man spiller det på sin PC. Adskillige gratis Flash-alternativer har senere budt på mange af de samme ideer, samt en indpakning der på sin vis er mere imponerende.

Edge

Der er dog ingen tvivl om at Edge er et fornøjeligt puzzlespil der gør sit ypperste for at få mest muligt ud af en god og simpel ide, som de fleste vil kunne lære at forstå på ganske kort tid. At det hele er tilsat et lækkert soundtrack med små elektroniske og boblende melodier gør kun det hele hyggeligere. Selv med en pris på kun cirka 55 kroner smager det dog stadig af et mobilspil der gør sig bedre i din lomme end på din potentielt enorme monitor.

7 / 10
+
En simpel og veludført ide. Masser af udfordring. Lettilgængeligt.