Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

SPACE PIRATES AND ZOMBIES

Vi er taget på tilbuds-rumeventyr og har blandet os med universets mest berygtede pirater. Læs anmeldelsen af S.P.A.Z. lige her...

Det er hverken nogen hemmelighed eller overraskelse, at de fleste indie-udviklere ofte holder sig til simple koncepter og finpudsning af gode ideer, fordi de simpelthen ikke har ressourcerne til at give sig i kast med større produktioner. Det samme burde egentlig gøre sig gældende for udvikleren bag SPAZ, for MinMax, som de kalder sig, består faktisk blot af to personer, som gik i gang med at lave spillet de altid havde drømt om, og begrænsninger er tydeligvis et ord de endnu ikke har lært betydningen af.

Bag det sælsomme navn gemme sig et rumeventyr, hvor du får frihed til enten at være pirat, rumpoliti eller blot spille alle mod hinanden. Du er fra starten del af en beskidt gruppe rumhjemløse, hvis moderskib holdes sammen af en enkelt rulle gaffertape og en drøm om at finde ud af, hvad der befinder sig i midten af universet. Inden du starter din karriere, får du selv lov til et bestemme hvor mange solsystemer spiluniverset skal bestå af, og selv hvis du skulle vælge den mindste mulighed, kan du godt se frem til en karriere på omkring de 40 timer. Universet bliver tilfældigt genereret hver gang, så genspilningsværdien er også sikret.

Space Pirates and Zombies
Dette er en annonce:

Hvert solsystem indeholder forskellige missioner udbudt af en af spillets to faktioner, der udgøres af de såkaldte "Civilians" og ordensmagten "UTA". Valget mellem hvem du vil hjælpe er helt op til dig, men værd er det at bemærke at gode relationer vil give dig adgang til deres rumstationer hvor ny teknologi ofte kan købes. Er man særlig samvittighedsløs, kan man selvfølgelig også hjælpe den ene faktion, købe deres teknologier og sidenhen vende dem ryggen, og da deres holdninger til dig nulstilles i hvert solsystem, er valget altid op til dig.

Dette er en annonce:

Missionerne spreder sig over de kendte temaer som eskorterings-missioner, ødelæggelse, indsamling af ressourcer og lignende, og der er ikke nogen tvivl om at denne side af spillet stadig savner variation. Alligevel er de dog essentielle at gå i gang med, da det er her man vil finde rumeventyrets actionsekvenser, samt indsamle ressourcer og planer så nye rumskibe kan bygges. Du er fra starten udstyret med en lille flåde på kun tre rumskibe, og hvert af dem kan du tage direkte kontrol over i missioner ved hjælp af den vante WASD og mus-kombination.

Space Pirates and Zombies

Inden du drager ud på missionerne, bør du dog lige tjekke rumskibene i din hangar, for hvordan du udstyrer dem er helt op til dig. Fra start har man plads til et større rumskib samt to mindre, og størrelsen afgør oftest hvordan de kan udstyres. I stedet for blot at satse på de bedste våben, bør du dog også overveje om du vil have et rumskib klar med masser af lagerplads til indsamling af ressourcer. Ethvert af skibene kan dog laves om midt i en mission, hvis du har pengene og tiden til at vente på ombygningen.

Løste missioner giver både penge, bedre relationer og erfaringspoint, der langsomt lader dig stige i erfaringsniveau, hvilket har to forskellige formål. For hvert nyt erfaringsniveau du rammer, får du evnepoints som du kan bruge i et skilltree, ganske som man kender det fra de fleste rollespil. De nye evner kan dog ikke tages i brug lige med det samme, og oftest åbner man faktisk blot op for muligheden for at kunne gøre brug af en ny teknologi, så snart man også har anskaffet sig skemaerne til at kunne bygge den, hvilke kan købes på de føromtalte rumstationer.

Space Pirates and Zombies

Mindst lige så vigtigt er det dog, at erfaringsniveauerne også lader dig avancere til andre solsystemer. I udkanten af hvert solsystem er der altid en af de to faktioner, som har sat en grænse, der har en erfaringsniveau-anbefaling. Inden du beslutter dog for at forlade den nuværende galakse, kan du altså se hvor stærk dig og din flåde anbefales at være. Systemet tilfører også en smule strategi i forhold til planlægningen af din rejse, for mens den mest direkte vej til midten af galaksen oftest kræver en flåde i tiptop stand, kan det også betale sig at tage omveje for at undersøge andre solsystemer for hemmeligheder og nye teknologier.

Mens mulighederne og antallet af potentielle spilletimer til tider kan være på grænsen til overvældene, kan det samme sjældent siges om grafikken og lyden, der bedst beskrives som acceptable. Her er ikke tale om at spil, der vil presse dit system til det yderste med sine simple 2d-modeller og sparsomme partikeleffekter, men omvendt mister man sjældent overblikket og glæder sig alligevel over at se et nyt våben i aktion. Lyden består mest af lidt ligegyldig baggrundssnak og den slags musik, der hurtigt bør skiftes ud med eksempelvis Vangelis' Blade Runner-soundtrack, hvis man ønsker at opnå den helt rigtige science fiction-stemning.

Space Pirates and Zombies ramte i forbindelse med sin udgivelse på Steam version 1.0, og på trods af at spillet stadig er i konstant udvikling, er der ingen tvivl om at det allerede i sin nuværende version er de cirka 105kr værd som det koster på Valves onlinetjeneste. Hvis man er til strategi, rollespil, en smule action og science fiction, er her tale om en finurlig blanding der efter lidt øvelse vil byde på et afsindigt antal spilletimer og fængende underholdning.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Nærmest uendelig mange spilletimer. Masser af muligheder. Udvides stadig med nyheder.
-
Lyden bliver hurtig kedelig. Kan virke overvældende at lære.
Dette er en annonce:
BETA +