Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

CONTRE JOUR

Lee anmelder det nyeste puzzle-game fra udgiveren bag Cut The Rope.

  • Tekst: Lee West

Forestil dig, at du en kold vintermorgen slubrer en hurtig og varm kop kaffe udenfor din lokale 7-Eleven. Få minutter senere kommer en Jamie Oliver look-alike drønende på sin italienske scooter, mens han hånligt kaster sin håndmalede mokka-kop efter dig.

Han har nu brugt den sidste halve time på at konversere omkring Yemen, mocha (han insisterer på at det lyder bedre end det proletariske mokka), og naturligvis har han fablet om den sanselige nøddeagtige sødhed, hvormed drikken pirrer hans sarte smagsløg. Alt sammen fordi han ikke er sej nok til at drikke kaffe. Sort. Uden sukker.

Du skuler bittert, og på den korte tid, du bruger på den gestus, er din papkop med kaffe blevet kold, og du føler dig allerede en anelse snydt, fordi du ikke var en del af det fine selskab.

Contre Jour
Dette er en annonce:

Sådan har jeg det lidt med alle de mere kunstneriske spiltitler. Bevares, der er nogle gode af slagsen imellem bjerget af lort indpakket i trendy gavepapir, men helt ærligt, så er det når håndværket fungerer, at jeg jubler. Og ikke fordi tidens farver er brugt med tidens mekanikker.

Forestil dig så, hvordan jeg føler det, da jeg mødes med Contre Jour. Det ligner en trendy udgave af Cut The Robe, der er kastet sammen med det ganske kedelige Bumpy Road for derefter at få kvast et drys World of Goo udover sig af en storsmilende Limbo-knægt.

Og så er det inspireret af eventyret om Den Lille Prins. Og "contre-jour" er i øvrigt fransk og betyder modlys (eller imod dagslyset). Oh là là - så bliver det da ikke mere gudsjammerligt artsy fartsy end det.

Contre JourContre Jour

Jeg behøver vel ikke at sige, at jeg allerede ved opstart forventer mig den spilmæssige ækvivalent af endnu en miniput-kop fyldt med et eller andet snask, der højest indeholder nok væske til at misfarve mine tænder. Jeg keder mig allerede. Selvom jeg må medgive, at de stille klavertoner blandet med lidt gademusikagtige samples da virker ganske hyggelige. Den kompetente musiker David Ari Leon er manden bag musikken, så det overrasker mig egentligt ikke synderligt at jeg smånynnende allerede er igennem de første baner uden rigtigt at have bemærket det.

Selve mekanikkerne fejler heller ikke noget. Du ser en lille kugle, der ruller hen ad vejen - hvis altså det går ned ad bakke. Det er dit job som spiller at sørge for at det sker, ved at terraforme omgivelserne med din finger. Og det er sådan set det. Lige nu.

Der er et antal lyskugler på hver bane, der skal indsamles inden du søger mod udgangen. Om ikke andet hvis du vil have tre stjerner for din indsats (enhver der har spillet Angry Birds, Cut The Rope osv. ved, at det vil man gerne).

Præmisset er simpelt og med 60 baner er der nok at løse. Heldigvis er det ikke kun et spørgsmål om at ændre formen på jorden under din kugle. Snart skal du trække elastikker, tov og spænde trampoliner i jagten på alle stjernerne. Du skal beregne svingbaner og fald, mens du udnytter din iDims og dens multi-touch-funktioner til fulde. Så skal du undgå fælder, justere positionen af reb og elastikker, skyde med vacuum-kanoner og endda benytte portaler for at nå i mål.

Stemningsmæssigt er det et utroligt hyggeligt spil. Grafikken er som at se Limbo blandet med World of Goo og mekanikkerne brillerer med noget at det bedste, jeg endnu har oplevet i touch-sammenhæng.

Contre Jour

Mens det ikke vil tage dig mange timer at gennemføre de tre verdener (med mindre du satser på den perfekte score selvfølgelig), så er musikken og den stille oplevelse helt sin egen. Og det er kun når du kigger forskrækket ud i lokalet ved lyden af din stemme, der skriger FUCK, at du indser, hvor godt et spil Contre Jour egentlig er.

På iPhone kan det til tider blive for meget for svedige pølsefingre, men på iPad er skærmstørrelsen helt fortrinlig. Filstørrelsen er omkring 15 mb og prisen fra 6 til 18 kroner. Så det er svært at finde ankepunkter der.

Chillingo har med Storm in a Teacup, Nyxquest, og Dream Track Nation hurtigt opnået velfortjent status som en af sværvægterne på iOS-scenen. Contre Jour kan kun være med til at give populariteten et skub i den rigtige retning. Køb det.

Contre Jour
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
God stemning. Fantastisk udnyttelse af touch. Helt sin egen.
-
Ikke nok baner. Lidt for ensformige kulisser.
Dette er en annonce:
BETA +