STREET FIGHTER III: 3RD STRIKE ONLINE EDITION

Capcom er klar med den definitive version af et af deres bedste 2d-kampspil, og vi har fundet arkadesticket frem for at teste hele herligheden. Læs anmeldelsen lige her...

Det lyder måske nok som spilversionen af en af overskrifterne fra de mest lalleglade sladderaviser, men Street Fighter III: 3rd Strike er det dybeste 2d-kampspil nogensinde. Der findes masser af konkurrenter som hver byder på noget særligt, men der er en grund til at den tredje version af Street Fighter III stadig er et af de mest populære spil på konkurrence-scenen 12 år efter dets udgivelse.

Dette må dog have givet Capcom lidt af en hovedpine da de besluttede sig for at ville udgive det i digital form. Ville det være bedst at bruge dette som muligheden for at rette det oprindelige spils skønhedsfejl og derved potentiel forage de dedikerede fans, eller skulle man i stedet udgive en arkade-perfekt version med fejlene inkluderet?

Jeg kan glad fortælle at Capcom har valgt den arkade-perfekte løsning, og har ladet den sublime spilbarhed være som den altid har været, hvilket betyder at fans vil kunne tage deres evner med direkte over i den nye version, og teste dem mod verdens bedste spillere online. Det betyder dog naturligvis også at du igen vil blive nødt til at frasortere enkelte af figurerne jo længere du bevæger dig op af ranglisterne, fordi de simpelthen ikke er balanceret godt nok og ikke har evnerne til at følge med.

Street Fighter III: 3rd Strike Online Edition

Hvis du ikke har tidligere erfaring med Street Fighter III 3rd Strike, lyder alt dette sikkert en smule indspist, men der er ingen grund til at være bange for spillets nærmest uendelig dybde, for Capcom har tilføjet et særdeles gennemtænkt udbud af dybdegående træningsmissioner. Her bydes på langt mere end de sædvanlige "sådan affyrer du end ildkugle"-opgaver, og følger du missionerne fra start til slut vil du både lære setups, guardbreaks, parrys, combos og endda en snert af frame counting. Du skulle med andre ord gerne ende som en kompetent duelist.

Karaktergalleriet tæller 20 forskellige figurer og selvom du vil lære at sortere enkelte fra (Sean og Q giver ikke den store mening) vil du også opdage hvordan enhver spillestil er repræsenteret. Selv skulle du have spillet alle de forrige og efterfølgende Street Fighter-kapitler, vil du her finde unikke figurer, som kræver at man tillærer sig teknikker som jeg ikke kan huske at have prøvet i andre kampspil. På den måde er det utroligt hvor forfriskende Street Fighter III 3rd Strike stadig virker.

Det er dog når man vælger at bevæge sig online at den nyeste version af spillet virkelig adskiller sig fra arkade-klassikeren, og der er heldigvis blevet kælet for denne del af oplevelsen. For det første er det hele bygget med GGPO (Good Game Peace Out) teknologien, hvilket sikrer nogle af de bedste og mest gnidningsløse online-kampe jeg endnu har prøvet i et spil af denne slags. Yderligere har Capcom tilføjet muligheden for at lave turneringer og rangerede-kamp som begge er velkomne tilføjelser. Der er stadig en smule fnidder med systemet en gang i mellem, og det kan således ske at man bliver smidt tilbage til menuen, lige som man troede man skulle i gang med et ny kamp. Generelt fungerer det hele dog upåklageligt og når man får prygl online (niveauet er skyhøjt) er det nærmest altid ens egen skyld og skyldes ikke host i teknikken.

Der er ikke nogen tvivl om at Capcom har gjort hvad de kunne for at gøre dette til den definitive version af, hvad mange mener, er det definitive kampspil i 2d. Udvikleren har kastet om sig med bonusser, og mens muligheden for eksempelvis at indstille på de enkelte dipswitches vil glæde eksperterne, vil indsamlingen af penge til køb af ekstras, sikkert glæde de nye spillere. Grafiske indstillinger og andre finurligheder er blot lidt ekstra til den digital slikpose.

Det skulle efterhånden gerne være ganske tydeligt at det Capcom her har begået, er kræs af den ypperste slags for alle de der blot har en lille del af deres gamerhjerte dedikeret til kampspil i 2d. For de der ikke i forvejen kender til serien, virker det måske lidt underligt at der ikke er brugt mere tid på at opdatere de oprindelige pixels eller 4:3 formatet, men alle vi andre kan blot glæde os over at man her har haft spilbarheden i fokus.

De af jer som allerede tidligere har dedikeret store dele af jeres tid til Street Fighter III, kan roligt finde arkadesticket frem og bevæge jer online. Alle andre er dog også velkomne, specielt hvis man har tålmodigheden til at gennemgå træningsmissionerne, for på den måde at tackle den enorme dybde og høje sværhedsgrad.

8 / 10
+
Utrolig dybde. Masser af træningsmissioner. Fabelagtige online-kampe.