STAR FOX 64 3D

Fox McCloud og resten af Star Fox-holdet tager igen kampen op mod Andross i en flot opdatering af Nintendo 64-originalen. Læs anmeldelsen lige her...

Har man ikke selv smagt på Nintendo-magien, kan det sikkert være svært at forstå hvorfor Kyoto-gigantens mange, simpelt udseende spileventyr nærmest altid ender i den pæne ende af karakterskalaen. Det er en kritik der i lang tid er blevet kastet af Mario, Link og i særdeleshed Fox McCloud og resten af Star Fox-holdet, og det er en kritik man også hurtigt vil kunne kaste efter seriens nyeste udspil Star Fox 64 3D.

Nintendo har igen rodet godt rundt i gemmeposen og fundet en opdateringsværdig Nintendo 64-klassiker frem, men i stedet for selv at tage sig af arbejdet har de sendt opgaven videre til Q-Games, der nok er mest kendt for deres Pixeljunk-spil på PlayStation Network. Faktisk er det ikke udviklerens første forsøg med serien, men jo hurtigere vi alle glemmer Star Fox Command, des bedre.

Star Fox 64 3D

En overraskende dyster baggrundshistorie med lidt eftersmag af Star Wars er den smule introduktion, du får, inden du får adgang til et kort over Lylat-systemet og spillets forskellige baner. Der er flere forskellige veje at tage, men målet er på alle tidspunkter at nå planeten Venom til det endelige opgør med den afsindigt onde og gale videnskabsmand Andross.

For de, der endnu ikke har haft mulighed for at prøve Star Fox-serien, er her tale om et actionspil, hvor du som leder af en firemandsgruppe skal skyde på alt hvad der bevæger sig og sørge for, at det ikke bevæger sig mere. Det hele foregår i 3D-verdener hvor du oftest flyver "ind" i billedet, og kun sjældent får friheden til selv at bestemme i hvilken retning du vil flyve.

En anden ting, man som nybegynder lige vil skulle vende sig til, er at hele karaktergalleriet i Star Fox er udgjort af dyr, der har fået så originale navne som Slippy (en frø), Peppy (en hare) og Falco (en falk). Den slags er naturligvis set mange gange før, men der er stadig et eller andet finurligt ved blandingen af science-fiction, dommedag og rumdyr med sjove stemmer.

Star Fox 64 3D

Finurlighederne har dog ikke betydet noget for den seriøsitet, som Q-Games er gået til opgaven med, og ganske hurtigt stod det således klart for mig, at dette er en af de mest minutiøse opdateringer jeg har set i lang tid, uden blot at være en opskalering af det oprindelige spil. Eksempelvis har Q-Games igen hyret de stemmeskuespillere som også blev brugt tilbage i 1997, og fået dem til at indtale den samme dialog, som her gengives i langt højere kvalitet.

Den tydeligste forskel er dog grafikken, der på det nærmeste har skrottet gårsdagens overflader og former, og i stedet har opdateret det hele med en grafik, som i langt højere grad reflekterer, hvad man må formode var udviklerens oprindelige vision for spillet. Fox' Arwing-rumfly ser flottere ud end nogensinde før, man kan nu tydeligere se hvad fjenderne forestiller, og så er de forskellige baner fyldte med nye partikeleffekter, refleksioner og detaljer. Her er stadig ikke tale om noget grafisk mesterværk, men en mere end solid opdatering af det originale udseende.

Den nytilføjede 3D-effekt er en af de mest overbevisende demonstrationer af teknologien jeg endnu har set på Nintendos nyeste lommerøver, ikke mindst fordi den passer godt til genren. Sigtekornet har det ganske vist med at forsvinde en gang i mellem, men generelt giver dybden i billedet en ekstra dimension til de mest intense kampe - det har dog sin pris. Vælger man at opleve det hele i 3D, vil man nemlig løbe ind i situationer hvor hardwaren ikke kan følge med, og i stedet kvitterer med et hakkende billede. Slår man 3D-effekten fra, mødes man til gengæld af den mest silkebløde billedhastighed i noget Star Fox-eventyr til dato.

Star Fox 64 3D

Andetsteds har man også tilføjet et nyt styringssystem, hvor det hele kan styres ved at svinge rundt med 3DS-konsollen. Det virker præcist som man kender det fra spil på eksempelvis iPad, og præcisionen fejler faktisk ikke noget, selvom jeg stadig valgte at vende tilbage til den mere ordinære måde at styre det hele på.

En underlig mangel i den ellers sublime opdatering er fraværet af online-flerspillermuligheder, og disse er i stedet holdt til lokal brug. Fire forskellige arenaer lader dig og tre venner eller computerspillere kæmpe om at være den bedste rumpilot, og med Download Play er der endda kun en af jer som behøver at have spillet. Personligt har denne del af oplevelsen aldrig virket som mere end en sidste øjebliks tilføjelse uden særlig dybde, men derfor er manglen på en online-variant nu alligevel underlig, når alle mulighederne er der.

Der er ingen vej uden om, at Q-Games har leveret en afsindig flot og trofast opdatering af det gamle Nintendo 64-spil, og andre udviklere bør se det som en inspirationskilde for hvordan den slags gøres. Opdateringen kan dog ikke skjule, at Star Fox 64 efterhånden er et gammelt spil fra en anden tid, og eksempelvis vil kunne gennemføres på under en time hvis du vælger at pløje lige igennem det. Er du den slags spiller, som gerne bruger tiden på at se alle de forskellige verdener, går på jagt efter de mange hemmeligheder og måske endda bliver bidt af jagten på den helt store highscore, er her dog langt flere timers underholdning end man umiddelbart skulle tro.

Star Fox 64 3D ses bedst som et simpelt, velsmagende mellemmåltid for alle os, der går og venter på at få fingrene i de nye spileventyr fra Nintendo, hvor både Mario og Luigi forhåbentlig vil være klar med ideer og udfordringer som vi aldrig har prøvet før. Det vil ikke være for alle, men vil tilbyde letfordøjelig science fiction-underholdning med masser af action for mange.

7 / 10
+
Grafik og lyd er blevet flot opdateret. Simpelt at lære. Masser af hemmeligheder.