Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

F1 2011

Redaktionens største Formel 1-fan har sat sig bag rattet i sin Williams FW33 og er her klar med anmeldelsen af Codemasters F1 2011...


En af mine faste Formel 1-traditioner er at gense hvert løb fra den britiske tv-kanal BBC, da deres kommentatorer er milevidt foran den tilsyneladende altid forvirrede Jens Hansen, der synes at have svært ved at følge med i sportens mest basale elementer. Og det var i den britiske udgave at David Coulthard for nyligt nævnte, at det er umuligt at forestille sig hvor smalle svingene er på den legendariske Monaco-bane er, medmindre man selv har prøvet at køre den.

Jeg ønsker ikke at rette på racerlegenden Coulthard, som med sine 535 karrierepoints i Formel 1 har samlet præcist 535 points mere end mig. Jeg er dog ret sikker på, at jeg nu har en snert af forståelse for hvor absolut vanvittig en bane Monaco er, da jeg er blevet slynget igennem den i F1 2011.

På sine kun 3.3km omklamrer banen på alle tidspunkter køreren med sine barrierer, bryder konstant den opnåede fart med pludselige sving og straffer enhver mikroskopisk fejl. Få steder er det mere tydeligt end fra cockpittet af min Williams FW33, der i forvejen ikke har ligaens bedste aerodynamik og derfor byder mig ekstra udfordring i hvert af de mange sving.

Det virker nærmest som en slags morbid rutsjebane, hvor mine modstandere og mit hold konstant presser mig ud i nærdødsoplevelser, blot for at kunne følge med resten af feltet. På forunderlig vis er det dog også her, Codemasters for alvor demonstrerer hvordan dette ikke er det samme spil jeg havde i konsollen sidste år, for at tæmme det mekaniske vilddyr, der har 750 hestekræfter og carbon fiber krop på kun 640kg, er en ganske anden oplevelse end sidst.

F1 2011

Et af de kritikpunkter, der blev kastet efter sidste års udgave, var at forholdet mellem bilens fysik og underlaget simpelthen ikke var realistisk nok. Det gjorde sig specielt gældende for alle der kørte de længere løb, hvor slitage af materialet og banens udvikling i virkelighedens løb ofte har store konsekvenser. Alt dette simuleres nu i 2011 udgaven, og det er mærkbart allerede fra starten.

Forskellen mellem den udgave af bilen, som er tilgængelig i kvalifikationen forud for hvert løb, og den du forventes at køre i mål i selve løbet er stor, og det kræves på det nærmeste at du råder over to forskellige kører-personligheder. I kvalifikationen er bilen således kun tanket til et minimum af omgange hvilket betyder lav vægt, mens du selv vil kunne bestemme hvilket sæt af de kostbare Pirelli-dæk du vil slide op og altså potentielt mangle i løbet. I selve løbene vil den fulde tank og den forøgede vægt få det til at føles som om bilen sejler gennem svingene, hvilket til tider vanskeliggøres yderligere af dæk, der ikke er varmet op.

F1 2011

Forud for den nuværende Formel 1-sæson blev der rusket godt og grundigt i regelsættet, fordi mange mente sporten var blevet for kedelig. Resultatet var introduktionen af DRS (Drag Reduction System), KERS (Kinetic Energy Recovery System) og de ny Pirelli-dæk, som tilsammen har resulteret i en sæson med langt flere overhalinger. Alle tre elementer er naturligvis også inkluderet i spillet, men fordi de hver især er med til at definere din kørestil, er det kun brugen af dækkene man kan lade spillet bestemme over automatisk.

KERS er en slags turbo, der giver adgang til 80 ekstra hestekræfter i cirka syv sekunder på hver omgang, mens DRS lader dig åbne bagvingen på bilen og altså have mindre vindmodstand på udvalgte steder af banen, og kun hvis du er mindre end et sekund fra en konkurrerende bil. Tilføjelsen af de to nye systemer blev i starten af sæsonen kritiseret af enkelte kørere, der syntes at der pludseligt var for meget at holde styr på, et problem jeg kunne nikke genkendende til under mine første timer med F1 2011.

Det kan i sig selv være svært nok at følge med de afsindige hastigheder, der skal til for blot at sætte en nogenlunde omgangstid, men samtidigt at skulle holde styr på hvornår det er optimalt at bruge sin KERS, samt om det er for risikabelt at åbne op for sin DRS, kræver enorm koncentration. Systemerne skal dog mestres, hvis du har planer om at spille på andet end de nemmeste sværhedsgrader, og her er det en stor mangel, at der ikke er indlagt en eller anden form for træningsmission. I stedet må man selv eksperimentere med systemerne, hvilket besværliggører brugen af dem yderligere.

F1 2011

Når du første gang starter F1 2011, kan det være fristende at give dig selv et klap på skulderen, hvis du lader sværhedsgraden stå på Intermediate og let og elegant trækker fra enhver modstander på banen, men vent lige lidt med at trutte i din egen trumpet. Igen er begrebet om en balanceret sværhedsgrad nemlig undsluppet Codemasters.

Vælger man således den nemmeste eller næst-nemmeste sværhedsgrad, vil man ikke skulle meget andet end at trykke speederen i bund for at vinde, mens professional stadig lader dig køre fra en Red Bull i en Lotus. Det virker nærmest som om udvikleren har været bekendt med problemet, og derfor i højere grad end sidst giver dig muligheden for at skræddersy din egen sværhedsgrad. Denne løsning er dog ikke optimal, og jeg havde forventet at dette var en af de børnesygdomme, der denne gang ville været taget hånd om.

Teknisk er spillet igen baseret på den imponerende Ego-grafikmotor, som vi allerede har set levere noget af denne konsolgenerations flotteste grafik i Dirt 3. Derfor kan det virke lidt underligt, at F1 2011 slet ikke er i samme galakse, når det gælder de grafiske lækkerier, og faktisk til tider ser lidt kedeligt ud. Det virker dog som om udvikleren først og fremmest har villet sikre sig en konstant hurtig billedhastighed, uanset hvor mange biler der er på banen, og sensationen af fart er på alle tidspunkter i top. Jeg ser dog stadig frem til et fremtidigt F1-spil, der kombinerer det bedste fra begge verdner.

F1 2011

Selv med disse kritikpunkter er der ikke den store tvivl om, at et års ekstra udviklingstid har gjort underværker for F1 2011, og yderligere bekræfter at udviklingen af det første solide spil måske nok var gået en smule for hurtig. Der har i denne omgang været mere tid til at kæle for detaljerne, hvilket betyder en bedre kunstig intelligens, en safety car, bedre respons fra ens race engineer og færre tilfældigheder. Mest af alt føles det hele dog meget bedre når man sidder i sin bil, og langt mere præcist kan mærke på den hvor meget man kan presse den, før det hele går galt. Det har sjældent tidligere været så tilfredsstillende at mestre et sving eller foretage en vigtig overhaling, og det er dette man bør købe spillet for.

F1 2011 er fuld af den slags forbedringer der ofte ikke kan ses, men vil kunne mærkes af enhver, der har brugt tid på sidste års udgave. Det er utvivlsomt en stor forbedring for alle os fans, men samtidigt også en forventet videreudvikling af en serie, som udover den nytilføjede co-op funktion ikke har et eneste essentielt element, der vil gøre det mere lokkende for nybegyndere. Læg dertil den højnede kompleksitet og du har et formidabelt Formel 1-spil, der ene og alene sigter mod dets eget specifikke publikum.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Rigtig god bilfysik. Farteffekten er i top. Detaljerne er på plads. F1 følelsen er der på alle tidspunkter.
-
Manglende træningsmissioner. Grafisk lidt kedelig. Ubalanceret sværhedsgrad.
BETA +