DUALPEN SPORTS

Endnu et sportspil, der lover at byde på flere familievenlige discipliner, har fundet vej til Nintendo 3DS, men dette er et af dem du bør overveje at føje til samlingen. Læs anmeldelsen af DualPen Sports lige her...

Det siger sig selv, at enhver massiv succes vil blive efterfulgt at lignende titler der oftest blot er glade hvis de kan fange en lille del af den succes som det oprindelige spil havde. Sådan har det været med adskillige familievenlige sportsspil lige siden Wii Sports så dagens lys, og sådan virker det også umiddelbart til at blive første gang DualPen Sports klikkes i ryggen på min Nintendo 3DS.

Kasseten lover med farverige ikoner og billeder, at her er sport og underholdning for alle, og forsiden er prydet med den slags nuttede sportsudøvere, der på det nærmeste skriger "du må ikke tage mig for seriøst" i billedsprog. Mere end noget andet er det dog spillets ide om at skulle betjenes med to stylus-pinde, der i første omgang fanger min opmærksomhed.

Med i pakken finder du således to grønne, identiske plastik-pinde, der begge umiddelbart virker tiltalende fordi de er større end den, der normalt følger med konsollen. Funktionelt er de dog helt almindelige, og sekunder efter spillet første gang er tonet frem på skærmen bedes man derfor om at tage en i hver hånd, og gøre sig klar til at opleve sport på en helt ny måde.

Dualpen SportsDualpen Sports

Det starter alt sammen en smule skræmmende. Før du går i gang med de forskellige sportsgrene anbefales det nemlig, at du tjekker om du har overskud nok til at klare styringen ved at gennemgå tre minimale tests. Opgaverne er ekstremt simple, men fordi man lige pludseligt skal holde øje med to forskellige dele af skærmen, og fordi hver del kræver sin egen teknik, bliver det hurtigt en stressende oplevelse.

Så voldsomme er disciplinerne dog heldigvis ikke fra starten, og faktisk tager spillet her sin tid med grundigt at sætte dig ind i de forskellige teknikker. Hver sport er delt op over to forskellige spiltyper, og da disse i de fleste tilfælde er forskellige fra hinanden, giver det et par ekstra timer på spilkontoen, hvilket naturligvis er en velkommen overraskelse.

Der bydes i alt på syv forskellige sportsgrene: baseball, boksning, fodbold, bueskydning, basketball, ski og paragliding, og i hver af dem er det meningen at du skal indsamle så mange points som muligt, hvilket med tiden låser op for små hemmeligheder som kosmetiske ekstras til dine figurer.

Dualpen SportsDualpen Sports

Styringen i sportsgrenene er alle fokuseret omkring brugen af de to stylus-pinde, og eksempelvis styrer du i baseball timingen af dit slag med den venstre styrepind, mens den højre råder over kraften på dit slag. Det lyder meget mere besværligt end det egentlig er, og i praksis kræver det blot at du tegner en streg mod bunden af skærmen på den venstre side, mens du på den anden side tegner en streg mere mod den retning du ønsker at skyde bolden - begge skal naturligvis times korrekt.

I boksning styres hver side af kroppen med hver sin stylus, og jabs og hooks leveres herefter ved at tegne hurtige streger på den trykfølsomme skærm. I basketball bruges den ene side til at gribe bolden, mens den anden bestemmer styrken på ens skud. Ski, eller slalom som det nok burde have heddet, lader dig bruge de to stylus-pinde som var de to skistave, der hver især skal plantes solidt i sneen for at dreje.

Teknikken varieres en smule for hver sportsgren, og generelt virker det både logisk og fint. Det er dog begrænset hvor meget den unikke styring tilføjer til oplevelsen, og mest kritisk er at hver og en af teknikkerne virker til også sagtens at kunne være klaret med brugen af kun én stylus.

Dualpen SportsDualpen Sports

For en gang skyld er her dog tale om et spil, der gør udmærket brug af konsollens 3D-effekt, og den ekstra dybde passer fint til discipliner som bueskydning, baseball og paragliding, uden på nogen måde at gøre dem til uforglemmelige oplevelser.

DualPen Sports er dog en langt mere underholdende blanding end så mange af de andre sportsspil, vi har set til til Nintendo DS og 3DS, fordi sportsgrenene og varianterne af dem både er simple og underholdende. Yderligere hjælper det på langtidsholdbarheden at der er adskillige sværhedsgrader og et pointsystem, som i et jævnt tempo låser for nye småhemmeligheder. Det vil ikke være spillet der holder dig fanget i månedsvis og gør, at du bare må have din 3DS med alle steder, men det vil underholde lidt ad gangen hvis du har tilbøjelighed til highscorejagt.

7 / 10
+
Simple kontrol. Gode træningsmissioner. Flere forskellige udfordringer.